Een elektrische auto is veel duurder om te repareren dan een gewone auto, blijkt uit een analyse van Autotrust, dat 1,5 jaar geleden begon met het aanbieden van garanties voor EV’s (elektrische voertuigen).
Gemiddeld zijn reparaties van stekkerauto’s twee keer zo duur, maar in sommige gevallen zijn eigenaren wel 10 keer duurder uit.
Daarnaast kunnen niet alle kapotte onderdelen gerepareerd worden, wat betekent dat een systeem soms in zijn geheel vervangen moet worden.
Onnodig vervangen
Hierdoor vervangen garages bepaalde onderdelen vaak onnodig.
Neem bijvoorbeeld de rembekrachtiger van een Nissan Leaf. Vervanging van dit onderdeel kost 4000 euro, terwijl dat bij een gewone auto 350 euro is.
Bij de Tesla zijn vooral banden erg duur.
Vragen wat ze willen
Ook het vervangen van elektronische onderdelen en versnellingsbakken bij hybride auto’s – voertuigen met zowel een brandstof- als een elektromotor – is een dure aangelegenheid.
Dit heeft te maken met het feit dat er nog geen aftermarketonderdelen zijn en fabrikanten nog kunnen vragen wat ze willen, licht Autotrust-directeur Gerben van Dam toe.
Onnodig duur
“De reparatie van elektrische auto’s is in onze ogen vaak onnodig duur,” zei hij.
“Er ligt een grote opgave om de particulier aan de elektrische auto te krijgen,” voegde Van Dam toe.
Man uit Heerenveen sterft vlak na coronavaccinatie
Waarom kampt China met mazelenuitbraken terwijl vaccinatie verplicht is?
118 Nederlandse gemeenten gaan Vlaggendag organiseren voor doelen Great Reset
Robocops slaan vreedzame kiezers tot moes tijdens Catalaanse referendum. Waarom hullen de Europese leiders zich in stilzwijgen?
“Oekraïense straaljager keerde zonder raketten terug na MH17-crash”
Mysterieus kristal leidde Vikingen naar Amerika
FBI doet inval bij insider om ‘buitenaardse brandstof’ in beslag te nemen. Deze zaak wordt steeds vreemder
Gelekt beleidsplan onthult hoe overheid ons misleidt over corona: ‘Confronterend’
Interdimensionaal reizen is makkelijker dan je denkt