Vorige week berichtten de media over een groot onderzoek van het Radboudumc in Nijmegen waaruit zou zijn gebleken dat ADHD een hersenziekte is.
De conclusies van het Radboudumc zijn misleidend en de media hadden die conclusies niet zo kritiekloos mogen presenteren, stelt Laura Batstra van de Rijksuniversiteit Groningen.
De ongefundeerde en verregaande claims die worden gedaan schaden kinderen, zegt ze.
Verwaarloosbaar klein
Veel auteurs van de studie blijken banden te hebben met de farmaceutische industrie, merkt ze op. Aan de lijst van belangenverstrengelingen onder het artikel lijkt geen eind te komen.
De onderzoekers schrijven dat hun studie aantoont dat ADHD een hersenstoornis is.
Dat klopt volgens Batstra niet. “De hersenverschillen tussen groepen kinderen met en zonder ADHD zijn verwaarloosbaar klein,” zegt ze.
Verdwijnen vanzelf
“Die toch al nietszeggende verschillen lijken ook nog vanzelf te verdwijnen als de kinderen volwassen worden,” voegt ze toe.
In het NOS Journaal van acht uur op 16 februari werd gezegd dat ‘onderzoek nu aantoont dat je ADHD kunt zien op hersenscans, juist bij kinderen’.
Batstra heeft een betere titel in gedachten: ‘Peperdure hersenstudie vindt nauwelijks verschil tussen mensen met en zonder de diagnose ADHD’.
Stigmatiserende boodschap
Ze merkt op dat dit type titels niet aantrekkelijk is voor tijdschriften, kranten en websites omdat ze minder aandacht trekken.
“Het tijdschrift, de wetenschappers en de media varen allemaal wel bij de ronduit misleidende conclusies van de onderzoekers,” stelt Batstra.
Dat terwijl het kind de onterechte en stigmatiserende boodschap krijgt dat het een hersenziekte heeft, besluit ze.
[Trouw]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Niburu organiseert ‘Disclosure op Wereld UFO Dag’
‘Anti-Greta’ Naomi Seibt vraagt asiel in Amerika omdat ze in Duitsland wordt vervolgd vanwege haar mening
Geboosterde Joe ‘na vaccinatie krijg je geen corona’ Biden heeft corona: ‘Leg dit eens uit’
Pfizer-insider schat aantal sterfgevallen door COVID-19-vaccinaties in Duitsland op tienduizenden
Veelgebruikte E-nummers in bewerkte voeding gelinkt aan darmkanker bij muizen
Premier Rutte ‘heeft de beschaving geheel verlaten’
Sven Hulleman in vlammende tirade: ‘Er is een Totalangriff gaande op de Nederlandse cultuur’
Russische luchtvaartautoriteit: “Eindrapport Onderzoeksraad over MH17-ramp deugt niet”
Oud-minister Ronald Plasterk laat geen spaander heel van D66