Het gerenommeerde Credit Suisse Research Institute heeft een rapport uitgebracht over feiten en fabels rond de consumptie van vet en cholesterol. In het verleden werd vaak geadviseerd om de consumptie van verzadigde vetten en cholesterol te beperken.
Vandaag de dag blijkt uit het meeste medische onderzoek dat we juist natuurlijke onbewerkte vetten nodig hebben, zowel verzadigde als enkelvoudig onverzadigde (biologische zuivel, grasgevoerd vlees, natuurlijke oliën en noten).
Het instituut hield 400 medische studies en boeken geschreven door wetenschappers en experts uit de industrie tegen het licht. Ook werden artsen, consumenten en voedingsdeskundigen geïnterviewd.
Nieuwe keuzes
“We kwamen tot de ontdekking dat 40 procent van de voedingsdeskundigen en 70 procent van de huisartsen gelooft dat cholesterolrijk voedsel een schadelijk effect heeft op de bloedvaten en het hart. Dit klopt niet, zo blijkt uit het onderzoek dat in de afgelopen jaren is verschenen,” zei onderzoeker Giles Keating. “Er zit een groot gat tussen de feiten over vet en wat consumenten wordt verteld.”
Consumenten maken nieuwe keuzes: ieder jaar stijgt de consumptie van roomboter met 2 tot 4 procent, er wordt 11 procent meer volle melk verkocht, terwijl de verkoop van halfvolle melk in Amerika in de afgelopen zes maanden met 14 procent is gedaald en de consumptie van biologische eieren steeg in het afgelopen jaar met 21 procent.
Keerpunt
“We zijn op een keerpunt aangekomen en dit heeft grote gevolgen voor investeerders. De conclusie van het rapport is simpel: natuurlijke onbewerkte vetten houden ons gezond,” aldus onderzoeker Stefano Natella.
Medisch onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van cholesterol geen impact heeft op het cholesterolgehalte in het bloed of op eventuele hartziektes. Daarnaast is de link tussen de consumptie van verzadigd vet en hart- en vaatziekten nooit aangetoond.
Het is niet bewezen dat plantaardige oliën goed zijn voor onze gezondheid. Wel is aangetoond dat transvetten in bijvoorbeeld margarine negatieve gezondheidseffecten hebben. De consumptie van plantaardige oliën en koolhydraten in de afgelopen 30-40 jaar is de belangrijkste factor achter het hoge aantal gevallen van obesitas en metabool syndroom in de VS.
Lees hier het hele rapport van het Credit Suisse Research Institute.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Nieuwe toestand van materie vergelijkbaar met lichtzwaarden
20 jaar na de moord op Pim Fortuyn: ‘Het was een geniaal complot’
Kijken: Man begint opvang om het leven van honderden zwerfhonden te redden
Verborgen gehouden door de vrijmetselaars: de man die in de toekomst leefde
Vermeend Iraans complot is gedateerd en dient als bliksemafleider
Hoekstra wil 1556 miljard euro PER JAAR uitgeven voor ‘waanzinnig beleid’
Schandaal rond valse vlag-aanslagen breidt zich uit. Dit is wat je moet weten
Met je blote voeten op de grond: Ontdek hoe belangrijk het is om te aarden
Rechtszaken Wybren van Haga tegen overheid binnenkort van start: ‘Nu komt de waarheid boven tafel’