Jarenlang is ons geleerd dat calcium helpt tegen zwakke botten. Het wordt vrouwen in de overgang aangeraden calciumsupplementen te nemen om botontkalking en osteoporose te voorkomen.
Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van calcium voor sterke en gezonde botten een mythe is.
Calciumverbindingen vormen de basis van botten en tanden. Het consumeren van calcium zorgt echter niet voor de aanmaak van botweefsel. Landen waar veel calcium wordt geconsumeerd (VS, Canada, Scandinavische landen, Nederland) kennen tevens de meeste osteoporosegevallen.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft een prognose opgesteld van het aantal Nederlanders met botontkalking in 2025. Daaruit blijkt een verwachte groei van bijna 50 procent tot meer dan 1,2 miljoen mensen met osteoporose in 2025. Het is en blijft dus een veelvoorkomende aandoening terwijl botontkalking gemakkelijk voorkomen kan worden.
Een recent onderzoek in het British Medical Journal (BMJ) toonde aan dat calciumsupplementen het risico op hartaanvallen verhogen.
Nieuw onderzoek heeft onthuld dat een zeer klein deel van calcium uit voeding haar weg vindt naar de botten. Experts schatten dat het ten hoogste gaat om één tot twee procent. Veel vormen van calcium zoals koraalcalcium, oesterschelpcalcium, calciumcitraat (E333) en calciumcarbonaat worden niet goed gemetaboliseerd in het lichaam. Deze vormen van calcium vormen kleine steentjes die zich in het zachte weefsel van het lichaam nestelen.
Nanobacteriën gebruiken kleine calciumblokken om harde schelpen van calciumfosfaat te maken zodat ze beschermd worden tegen het immuunsysteem van ons lichaam. Zodoende kunnen pathogene bacteriën, virussen en parasieten zich verbergen. Dit proces werkt ontstekingen in het lichaam in de hand.
Vitamine D3 en K2
Vitamine D3 en K2 stimuleren de activiteit van het osteoblastisch eiwit osteocalcine. Osteocalcine absorbeert calcium, onttrekt het uit de bloedstroom en transporteert het naar de botten. Het werkt als een soort vacuüm waarbij overtollige calciumstenen uit het bloed worden getrokken.
Osteocalcine wordt enkel actief wanneer het vitamine K2-gehalte in het lichaam op peil is. Vitamine K2 en D3 verwijderen tevens osteoclasten die bot afbreken. De meeste mensen hebben een tekort aan vitamine D3 en K2. Dit leidt tot zwakke botten en de afzetting van calcium in zacht weefsel.
Onze botten hebben een goede mix van essentiële mineralen en vetzuren nodig om goed te kunnen functioneren. Het gaat dan onder meer om magnesium, silliciumdioxide of silica en de omega-3-vetzuren EPA en DHA.
De beste bronnen van silica zijn komkommers, selderij, paprika, paardenstaart, brandnetels, haverstro en alfalfa. Magnesium bevindt zich vooral in noten, zaden, peulvruchten en groene groenten. De beste bronnen van magnesium zijn rauwe, biologische cacao en donkere chocolade.
Een andere krachtige bron van essentiële mineralen wordt gevonden in de roze zoutkristallen van bijvoorbeeld Himalayazout. Zeegroenten als kelp, dulse en andere vormen van zeewier en zeealgen als chlorella zijn fantastische bronnen van voedingsstoffen voor de botten.
Gepasteuriseerde melk en dieren die graan gevoerd krijgen bieden vetzuren die ontsteken en de mineralisatie van calcium in de arteriolen bevorderen.
Rauwe kaas en gefermenteerde drankjes bieden de perfecte combinatie vitamine D3 en K2, calcium, magnesium, zink, omega-3-vetzuren en verzadigde vetten.
Bron: Naturalnews.com
Gerelateerd: Glas melk is een cocktail van medicijnen
Himalayazout in de Niburu Shop
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Vijf heldere planeten voor het eerst in acht jaar te zien aan de avondhemel
Britse zorgwerker neemt ontslag: ‘Ik wilde niet betrokken zijn bij de grootste zwendel ooit’
Geschrokken reacties op vervolging Raisa Blommestijn: ‘Er is iets ernstig mis aan het gaan’
Toenemend aantal doodgeborenen, deze specialist kreeg 4 meldingen in 1 week
Het tij lijkt te keren: wetenschappers keren zich tegen het klimaatbeleid van Rutte. Zo helpt het de natuur om zeep
VIDEO: Marokko in de ban van ‘uit de lucht vallende wolken’
55-jarige vrouw gearresteerd wegens ‘onjuist’ bericht op social media
Het nieuws over Syrië is als een sluipend vergif met oude leugens. Vlaamse pater geeft broodnodige duiding
‘Generaal pardon voor schulden’