
Van kleuters op de basisschool wordt bespottelijk veel gevraagd en dat wordt alleen nog maar meer. Daardoor groeit de kans dat ze problemen ontwikkelen als schoolangst, poepen en plassen in hun broek, pesten, faalangst en ADHD.
De leerkrachten worden er ook ongelukkig en gefrustreerd van en zien dat veel van hun werk nutteloos is.
Dat stelt de Werkgroep en Steungroep Kleuteronderwijs, een groep van ongeveer 450 leerkrachten, onderwijzers en psychologen. “Op vier- en vijf-jarige leeftijd zijn ze nog niet klaar voor de eisen van rekenen en taal die nu aan hen worden gesteld,” aldus de groep. “Kleuters krijgen zo een hekel aan school, terwijl kinderen van nature nieuwsgierig zijn.”
Vergeten
Oud-leerkracht Elly de Wildt vindt het bizar dat veel scholen nog meer eisen stellen aan kleuters dan volgens de inspectie noodzakelijk is, omdat ze bang zijn voor een slechte beoordeling.
Ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet zegt dat kleuters nu letters moeten leren terwijl ze daar nog helemaal niet aan toe zijn. Het kost veel tijd, terwijl ze dat na een vakantie alweer vergeten zijn. Onderwijskrachten weten dat veel werk tevergeefs is, aldus Vervaet. “Vroeg of laat ontstaan er problemen. Dat zien we terug in de bovenbouw.”
Vaatjes
Een kleuterjuf die er na 29 jaar onderwijs mee stopt, heeft één van de langste bijdragen: “Ik ben beland in een periode, waarin de kleuters de leerstof van groep drie krijgen voorgeschoteld en de resultaten moeten worden geregistreerd in een observatiemodel dat is voortgekomen uit de orthopedagogiek. Wie hoort in deze situatie nog iets terug over het begeleiden van en het vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling van kleuters? Ik niet. Kinderen zijn gereduceerd tot vaatjes, waarin ik dagelijks van bovenaf opgelegde informatie moet stoppen en daarnaast dien ik onmiddellijk de korte termijn resultaten te registreren.”
De kleuterjuf peilt nog dieper: “Alle accenten liggen op het cognitieve vlak, waarbij de mathematische en linguïstische onderdelen verreweg het zwaarst vertegenwoordigd zijn. Alles draait om snelle winst, opbrengstgericht werken wordt dat genoemd. Het is daarnaast niet meer mogelijk veel tijd en aandacht te besteden aan expressievakken en mede hierdoor denderen de motorische vaardigheden achteruit. Ik meen daardoor mee te werken aan het ontwikkelen van een maatschappij, waarin mensen geen uiting meer zullen kunnen geven aan hun emoties.”
Bron: Spitsnieuws.nl
Gerelateerd:
- Scholen kunnen niet meer om de nieuwe kinderen heen
- Tweede Kamer stemt tegen omstreden kleutertoets
- Ik stop ermee: Kleuter in Nederland verdient beter
- Luister naar onze kinderen in plaats van een toets
- Scholen doden de creativiteit (video)
De Verenigde Staten steunen terroristen in Syrië. Ambassadeur neemt in dit interview geen blad voor de mond
Link tussen BMR-prik en autisme bij Afro-Amerikanen, data gemanipuleerd
Patiënt de dupe van ‘ongefundeerde beweringen farma-industrie’
Hackschooling: anders denken over onderwijs (video)
Gommers zegt dat politiek strenger moet worden voor niet-gevaccineerden, en krijgt de wind van voren
Europa moet uit de euro-val ontsnappen. Gouverneur van centrale bank komt met waarschuwing
“800.000 doden door fraude-onderzoek Don Poldermans naar bètablokkers”
‘144, red een dier’ volgende maand beschikbaar
Help Niburu Free Energy een camper voor een goed doel winnen