Natuur en Milieu

Autobanden zijn grote boosdoener. Waarom elektrische auto’s voor meer ellende zorgen

Help anderen door deze informatie met anderen op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Eén van de redenen waarom benzine- en dieselmotoren als vervuilend gezien worden, is dat ze fijnstof uitstoten. Uit nieuw onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Emission Analytics blijkt nu dat autobanden en remmen tot wel 1000 keer meer fijnstof veroorzaken dan motoren.

Autobanden stoten onder meer microdeeltjes uit doordat er deeltjes verdampen door de hitte in de banden.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2025/10/nfn-donatie-2.png

Het Britse onderzoeksbureau verwacht dat het probleem de komende jaren alleen maar groter zal worden vanwege de opkomst van de elektrische auto.

Zwaarder

Elektrische auto’s zijn zwaarder en hoe zwaarder een auto, hoe meer bandenslijtage, stelt Emission Analytics.

Tijdens het onderzoek verloor een VW Golf uit 2011 0,58 gram rubber per kilometer. Uit de uitlaat mag niet meer dan 4,5 milligram per kilometer aan fijnstof komen. De banden verloren dus tot 1000 keer meer rubber dan er aan deeltjes uit de uitlaat mag komen.

Meer ellende

De reacties op het onderzoek zijn niet mals.

Zo twittert Klaas Wilting, oud-woordvoerder van de politie in Amsterdam: “Zonder goede onderzoeken heeft ons kabinet allerlei maatregelen genomen die het milieu niet verbeteren. Elektrische auto’s zorgen voor meer ellende dan moderne diesel- en benzineauto’s.”

FvD-leider Thierry Baudet reageerde: “Totaal irrationeel ‘klimaatbeleid’ van Rutte/De Jonge.”

Heroverwegen

“Misschien de subsidie van 4000 euro voor het kopen van nieuwe elektrische auto’s toch heroverwegen,” schrijft oud-minister Ronald Plasterk.

Dries Mulder vraagt zich af: “Denkt er nou niemand meer vooruit in Den Haag?”

[AD]

Interessant

Vond je dit belangrijk?
Deel het met anderen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?
5 1 stem
Artikel waardering

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Eelke Piers
Eelke Piers
5 jaren geleden

……Dries Mulder vraagt zich af: “Denkt er nou niemand meer vooruit in Den Haag?”…..
Dries Mulder kan zich beter afvragen of er in den Haag wel iemand denken kan,
Als ik kijk naar de migranten, corona, CO2, PFAS dan ben ik erg bang dat ik niet verder kom van een BLO opleiding

peter
peter
5 jaren geleden

Haha, vooruit denken… alsof er momenteel ook maar iets anders gebeurt in den haag dan opdrachten van hogerop uitvoeren.

Jeff
Jeff
5 jaren geleden

Nou, is op zich niet zo erg; we rijden binnenkort toch weer op houten wielen .. alleen dan wel een beetje jammer dat ze de veestapel om zeep geholpen hebben. Maar met zo’n trekkar, dat gaat best hoor.

kovschip
kovschip
5 jaren geleden

Zolang Rutte blijft beweren “dat je voor
visie bij de opticien moet zijn”

zijn ze gemankeerd

Mikkel
Mikkel
5 jaren geleden

Het klimaatakkoord gaat niet om milieu en klimaat. Alles draait erom gigantische bestedingen te genereren. Winnaars: de financiële sector. Verliezers: de burgers. Zo gaat het altijd.

WMax70
WMax70
5 jaren geleden

Dat banden en remmen veel meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren was al langer bekend maar wordt massaal genegeerd in den haag en Europa.
Er valt immers veel geld te verdienen aan de electrische auto. Mooi dat er nu ook getallen aan gekoppeld zijn.
De milieu gekkies laten ons allemaal veel meer fijnstof inademen en bezorgen meer kanker en andere gezondheidsklachten dan ooit ervoor met de introductie van de electrische auto.
Het millieu en de gezondheidszorg zullen alleen maar zwaarder belast worden.

kovschip
kovschip
5 jaren geleden

16 containerschepen produceren meer afval
als alle huishoudens een jaar lang

hkk
hkk
5 jaren geleden

Als ik even mag gaan rekenen…
Ik heb een Toyota Landcruiser waarmee ik met de banden nu bijna 100 k gereden heb.
Als ik dan het slijtage getal neem van de golf ben ik vrij optimistisch denk ik.
dus 100.000 x 0, 58 gram = 58 kilo wat ik aan mijn banden kwijt ben???
Als het weer licht is ga ik eens kijken of ik banden heb met een negatieve massa .
Dit wordt heeeel spannend

Henk Azie
Henk Azie
5 jaren geleden

Toch is het jammer dat er een hetze tegen electisch vervoer is ontstaan. Dit komt niet door de aandrijving, maar door de energie voorziening, batterijen dus.
Henry Ford had in de jaren 30, vorige eeuw, accu’ gemaakt met cannabis vezel. Echter schorem zoals Rockefeller houd deze ontwikkeling tegen. Een electro motor is altijd schoner dan een verbrandings motor, daar is geen ontkomen aan. Olieversen wordt ook meestal niet aan gedacht, uitlaat vernieuwen ook niet.
Het probleem ligt hem bij de batterijen, die zijn zwaar, als ik het wel heb zijn die cannabis accu’s nog lichter ook.

Tijn
Tijn
5 jaren geleden

Bij de introductie ban nieuwe technologieën hebben we vaak de neiging om alleen naar de voordelen te kijken. Van ’45-’80 werd asbest veelvuldig gebruikt omdat het goedkoop, sterk, isolerend, slijtvast en brandwerend was. Het zou me niet verbazen als electrische auto’s, windmolens en zonnepanelen ook een paar nadeeltjes blijken te hebben.

suske
suske
5 jaren geleden

zet dan ook weer mijn vraagtekens , slijtage van de banden en uitlaatgassen en remsystemen ,
maar het verbaast mij toch ieder voorjaar hoe mooi de bermen langs de snelwegen weer in bloei komen
mijn tuintje is er jaloers op

Marc
Marc
5 jaren geleden

Houdt er hier ook iemand rekening met het feit dat elektrische wagens veel vaker afremmen op de motor dan gewone wagens? En dat hierdoor de verhoudingen van uitstoot van fijn stof heel anders liggen dan wordt aangetoont in onderzoeken? Veel roepers hier maar weinig denkers, jullie zijn net zo dom als jullie politiekers. ELK mens is dom, simpel toch!

Wout Mertens
Wout Mertens
5 jaren geleden

Het grootste probleem met fijn stof zijn de hele kleine partikels, die rondzweven een in onze longen terecht komen, de PM2.5.

Is die verloren banden massa gewoon stof dat op de grond ligt, of zwevende deeltjes? Me dunkt ligt dat gewoon op de grond…

Straalmans
Straalmans
5 jaren geleden

Wat te denken van tram en trein. De constante aanslag op de ijzeren rails zorgt ook ervoor dat e.e.a. vrijkomt en in het milieu belandt. Ook de bovenleidingen zullen wel nanodeeltjes losmaken en in het milieu uitstoten.

Back to top button
23
0
We lezen graag je reactie!x