
De elektrische toekomst is een zinloze droom. Dat zegt professor Jorg Wellnitz van de Technische Universiteit van Ingolstadt in gesprek met ingolstadt-today.
Hij voegt toe dat zijn mening wordt gedeeld door vele andere deskundigen.
Overschakelen op elektrische auto’s heeft volgens dr. Wellnitz geen merkbaar effect op het klimaat.
Enorme verspilling
De Duitse professor heeft met zijn uitspraken menigeen voor het hoofd gestoten, aldus de nieuwssite.
Wellnitz citeert de Deense klimaatwetenschapper Bjorn Lomborg, die de Duitse groene transitie ziet als een enorme verspilling van hulpbronnen.
Als Duitsland vanaf nu 80 jaar lang 43 miljard euro investeert in CO2-reductie, zal de opwarming worden teruggedrongen met slechts 0,01 graad, berekende Lomborg.
Klimaatcatastrofe
De elektrische auto ‘gaat niet werken’, betekent ‘industriële zelfmoord’ en is bovendien een ‘klimaatcatastrofe’, zo stelt Wellnitz.
Hij is van mening dat we juist dieselmotoren nodig hebben, die ‘zeer efficiënt en schoon’ zijn.
De expert zegt verder dat CO2 geen klimaatsloper is, maar een belangrijk gas.
Veel schadelijker
Zelfs als de CO2-concentratie toeneemt tot 800 ppm, zal het maar ongeveer 0,4 graad warmer zijn op aarde, zegt de professor.
“Andere gassen – zoals methaan, lachgas en cfk’s – zijn veel schadelijker voor het klimaat,” vervolgt hij.
Dr. Wellnitz claimt dat een klimaatneutraal Europa onmogelijk is zolang we onze goederen blijven produceren in China of India.
Nieuwe religie
Als we echt CO2-neutraal willen leven, moet het consumentengedrag drastisch gaan veranderen, zegt hij.
Het klimaat is volgens professor Wellnitz een nieuwe religie geworden.
De handel in emissierechten doet hem bijvoorbeeld denken aan de aflatenhandel in de middeleeuwen, waarbij gelovigen werd wijsgemaakt dat zij de schuld voor hun zonden konden afkopen, zelfs als die nog niet eens waren begaan.
Waterstofauto’s zijn er al lang, alleen de tankstations nog niet. Nu nog betere conversie ontwikkelen en een productiestraat opzetten dan maak je compacte waterstofauto’s voor circa 15000 euro met een levensduur van minimaal 30 jaar met weinig onderhoudskosten.
Ik vermoed dat meneer de professor stiekem geld ontvangt van de olie-industrie om dit soort BS uit te kramen…
De nieuwe diesels zijn nog beter, alleen wil men er niet aan. Ze zijn allemaal gekocht, iedereen in het circuit zit met zijn handen in de grabbelton van de belastingbetaler. Ik begrijp werkelijk niet dat de klimaat voorstanders niet in de gaten hebben dat ze beroofd worden van hun geld, vrijheid en zelfs bestaansrecht. Politiek gaat je niet helpen, dus zal je iets anders moeten verzinnen. Demonstreren werkt niet in Nederland, zelf betaal ik zoveel mogelijk in contant geld, misschien als het massaal wordt gedaan gaan banken wel piepen oftewel er moet chaos ontstaan waar men in Den Haag niet blij mee is. Maar zal wel een illusie zijn, maar ik blijf hopen…
De grootste vervuilers zijn degene die de patenten op alternatieve energie vast/tegenhouden. Er zijnheus wel millieu vriendelijke energie bronnen, maar die worden gewoon geblokkerd.
Bv de ‘hempcar’ van Henry Ford was al een flinke stap in de goede richting, echter…….