Er komt steeds meer bewijs dat de zonnevitamine niet alleen goed is voor sterke botten.
Hoe hoger het gehalte aan vitamine D in het bloed, hoe gezonder iemand is, zo is gebleken uit diverse onderzoeken. Niet iedereen is overtuigd van de veiligheid van een hogere dosering.
Een team van de McGill-universiteit in Montréal onder leiding van John White en David Goltzman heeft nu ontdekt hoe vitamine D kanker kan helpen voorkomen. Uit de studie blijkt dat een vitamine D-receptor werkt als een regulator in een netwerk dat wordt geassocieerd met de groei van kankercellen.
Actieve vorm
Het team ontdekte dat vitamine D het proces vertraagt waarbij normale cellen veranderen in prekankercellen, aldus White. Hij doet al meer dan een decennium onderzoek naar vitamine D. In 2001 toonde hij aan dat vitamine D de groei van kwaadaardige cellen afremt.
“We hebben laten zien dat kankercellen niet langer of veel langzamer delen als we ze behandelen met vitamine D,” zei White. Zijn laboratorium ontdekte dat een vitamine D-tekort bijdraagt aan de ziekte van Crohn, een pijnlijke ontstekingsziekte van het darmkanaal.
De nieuwe studie, die is gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Sciences, laat zien hoe de actieve vorm van vitamine D te werk gaat.
Huid
Onderzoekers richtten zich op het eiwit cMYC, dat een belangrijke rol speelt bij celdeling. Kanker is in feite ongebreidelde celdeling, aldus White.
In 50 procent van alle kankergevallen is sprake van een verhoogde activiteit van het eiwit. Vitamine D remt de functie van cMYC af. Door middel van verschillende mechanismen zorgt de zonnevitamine vervolgens dat de celdeling niet uit de hand loopt.
Vitamine D wordt opgenomen via voedsel, maar kan ook in de huid worden geproduceerd via een fotochemische reactie op ultraviolette stralen uit zonlicht. Bijna de helft van de 65-plussers in Nederland heeft een tekort aan vitamine D. Ook in bijvoorbeeld Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Noorwegen blijken behoorlijk grote delen van de bevolking vitamine D-deficiënt.
Bron: Montrealgazette.com
Gerelateerd:
- Verband tussen vitamine D-tekort en diabetes type 1
- Zo bestrijd je kanker het best
- Kurkuma onderzocht als middel tegen darmkanker
- Hoe vitamine D helpt tegen de ziekte van alzheimer
- Vitamine D en kanker – wat ‘ze’ je niet vertellen
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Wetenschappers herleiden herkomst ‘bovennatuurlijke’ stenen Stonehenge
Jay Francis spreekt zich uit over Oekraïneoorlog: ‘Ik vind dit heel spannend om te delen’
Bizzey doet heftig boekje open in podcast Lange Frans: ‘RIVM bood me geld’
Justitieminister beschuldigt Wybren van Haga van ‘complotideeën’: ‘Uiterst kwalijk’
Ollongren en Rutte wisten in 2022 al wie achter opblazen Nord Stream zat, maar logen daarover tegen de Kamer
Samenstelling oudste pillen ter wereld onthuld
Kijk en oordeel zelf: leven de Challenger-astronauten nog?
VS steunt terreurgroep IS in alle delen van Afghanistan. Deze oud-president klapt uit de school
Minister Faber: Brussel staat asielcrisiswet in de weg