Archeologie

“Ik kan bewijzen dat de Titanic niet gezonken is”

Help anderen door dit met anderen op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Op internet circuleert momenteel een bericht over een Britse historicus die claimt te kunnen bewijzen dat de Titanic nooit gezonken is.

Het was volgens Robin Gardiner niet de Titanic, maar het al gehavende zusterschip Olympic dat in april 1912 naar de bodem van de Atlantische Oceaan zonk. Een geval van fraude, meent hij.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/04/uwonvrede.nl_-1.png

Rederij White Star Line, eigenaar van de twee haast identieke passagiersschepen, zag in de truc de perfecte mogelijkheid om aan het bankroet te ontsnappen. De operatie verliep echter niet geheel volgens plan en kostte aan 1523 passagiers het leven, aldus Gardiner.

Volgens hem knalde het schip op 14 april 1912 niet toevallig op de ijsschots. Het verhaal begint in september 1911. Terwijl de splinternieuwe Titanic proefvaart, is zusterschip Olympic al vijf keer heen en weer gevaren naar New York.

Niet langer zeewaardig

In Southampton gaat het mis: de Olympic ramt een marineschip. Het schip bereikt nog wel de reparatiehaven in Belfast, maar daar stellen experts vast dat het vaartuig niet langer zeewaardig is. Een peperdure reparatie is nodig. Daar komt mogelijk nog een schadeclaim bovenop, want de kapitein veroorzaakte de aanvaring.

Er blijkt ook maar één werf beschikbaar voor herstel. Dat is precies de werf waar op dat moment de laatste hand wordt gelegd aan de Titanic. De White Star Line-eigenaren, onder leiding van multimiljonair JP Morgan, zien de bui al hangen: een bankroet.

Fraude

“Fraude was de enige mogelijkheid om het naderende faillissement te omzeilen,” zei Gardiner. Het plan, dat de bankrekeningen van de rederij moest spekken, was snel uitgedokterd: lap de Olympic een beetje op, verander haar naam in Titanic, zet een aanvaring met een ijsschots in scène en strijk het geld op van de verzekering.

Voor de nietsvermoedende passagiers had men al een oplossing. Op de plaats waar het ongeval zou plaatsvinden, wachtte de lege reddingsboot SS Californian, met aan boord 3000 wollen truien en dekens.

Bedrog

De Californian vergiste zich volgens Gardiner in de positie. 1523 passagiers vonden de dood in de ijskoude zee. Topman Morgan kwam niet voor op de dodenlijst. Hij annuleerde zijn gereserveerde suite twee dagen voor de reis. Voor Gardiner het zoveelste bewijs dat er bedrog in het spel was.

De historicus durft zelfs te beweren dat het schip niet op een ijsschots is gebotst. De overlevenden zeiden dat het schip ‘trilde’. Als zo’n groot schip in aanvaring komt met een ijsschots, zou iedereen bij de klap op de grond moeten zijn gevallen, aldus Gardiner. Hij vermoedt dat het schip op een wrak of een ander schip is gevaren.

[Oxford Mail]

5 1 stem
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vond je dit artikel belangrijk?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

0 Reacties
Inline Reacties
Alle reacties zien
Back to top button
0
We lezen graag je reactie!x