Als je denkt dat je veel keus hebt op het moment dat je met je winkelwagen door de supermarkt loopt, heb je het mis. Uit onderstaande afbeelding blijkt dat keuze een illusie is.
Wist je dat de snoepreep van KitKat en shampoo van L’Oréal eigendom zijn van hetzelfde bedrijf – Nestlé? De 10 grootste multinationals bepalen voor het overgrote deel wat mensen over de hele wereld in supermarkten kopen.
Deze corporaties creëren een keten van kleinere merken die zich specialiseren in verschillende producten, maar uiteindelijk gaat het geld van de consumenten naar de top 10.
Toen activisten besloten om Nestlé te boycotten vanwege onethische praktijken, kozen ze er toen ook voor om geen kleding te dragen van Ralph Lauren, Armani of Diesel, of producten te weren van Vichy en Garnier? Het is heel erg moeilijk om iets te boycotten. De bedrijven krijgen hun geld toch wel. Als rechtsom niet lukt, gaan ze linksom.
Ik leefde op Mars voordat ik op aarde werd geboren. Rus (20) stelt wetenschappers voor raadsel
‘Het was één grote leugen’: WHO-adviseur zegt dat corona ‘waarschijnlijk’ uit lab komt
Pensioenfondsen verliezen HONDERDEN miljoenen: ‘Dit is echt bizar’
God is stom. Filipijnse president Duterte steekt op tv tirade af over religie
Rossi’s E-Cat kan energiemarkt revolutionaliseren
Trump is marionet van schaduwregering. Dit is wat de Syrische president zegt
‘Wie nu nog steeds gelooft in Rutte spoort niet’
Gideon van Meijeren: een staat die zich niet meer in het belang van de bevolking opstelt, mag afgezet worden
VN verklaart oorlog aan ‘gevaarlijke’ complottheorieën: ‘Wereld wordt niet heimelijk gerund door elite’