Homepagina » Wereld » Keuze is een illusie: Alles wat we kopen is eigendom van slechts 10 bedrijven
Keuze is een illusie: Alles wat we kopen is eigendom van slechts 10 bedrijven

Keuze is een illusie: Alles wat we kopen is eigendom van slechts 10 bedrijven

Als je denkt dat je veel keus hebt op het moment dat je met je winkelwagen door de supermarkt loopt, heb je het mis. Uit onderstaande afbeelding blijkt dat keuze een illusie is.

Wist je dat de snoepreep van KitKat en shampoo van L’Oréal eigendom zijn van hetzelfde bedrijf – Nestlé? De 10 grootste multinationals bepalen voor het overgrote deel wat mensen over de hele wereld in supermarkten kopen.

Deze corporaties creëren een keten van kleinere merken die zich specialiseren in verschillende producten, maar uiteindelijk gaat het geld van de consumenten naar de top 10.

Keuze is een illusie: Alles wat we kopen is eigendom van slechts 10 bedrijven

Keuze is een illusie – klik om te vergroten (Imgur)

Toen activisten besloten om Nestlé te boycotten vanwege onethische praktijken, kozen ze er toen ook voor om geen kleding te dragen van Ralph Lauren, Armani of Diesel, of producten te weren van Vichy en Garnier? Het is heel erg moeilijk om iets te boycotten. De bedrijven krijgen hun geld toch wel. Als rechtsom niet lukt, gaan ze linksom.

[Sputniknews]
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
KLIK HIER en zeg NEE tegen een corona-vaccinatie d.m.v. T-shirts, sweaters, mokken, etc.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
x

Check Also

bill gates

Wat spookt Bill Gates allemaal uit?

Waar is Bill Gates gebleven? Hij was ...

viroloog

Geen bewijs dat coronavirus kan worden verspreid in supermarkt, zegt deze vooraanstaande Duitse viroloog

Er is geen bewijs dat het coronavirus ...

>