Lange tijd werd gedacht dat het drinken van een glas alcohol per dag gezond is. Nu blijkt dat niet zo te zijn: gezond drinken bestaat niet!
Alcoholgebruik verhoogt het risico op kanker en verlaagt de levensverwachting, zo blijkt uit een nieuwe grote studie in het medische vakblad The Lancet.
En als je meer dan een glas drinkt, leef je zelfs maanden of jaren korter dan zonder alcohol het geval zou zijn.
Verhoogd risico
Er deden meer dan 100 universiteiten en zo’n 600.000 mensen mee aan het onderzoek. De helft van hen dronk meer dan vijf tot zes glazen alcohol per week.
Mensen die meer dan 100 gram alcohol per week dronken hadden een lagere levensverwachting dan zij die minder dronken. Hoe meer alcohol, hoe groter het effect.
Daarnaast werd lange tijd gedacht dat alcohol een gunstige invloed heeft op hart- en vaatziekten. Helaas: het onderzoek bracht ook een negatief effect op hart- en vaatziekten aan het licht.
Als je meer dan 100 gram alcohol per week tot je neemt loop je al een verhoogd risico op een beroerte, hartfalen of hoge bloeddruk.
Nul glazen
“Elk glas alcohol verhoogt de kans op hart- en vaatproblemen,” zei hoofdonderzoekster Angela Wood van de Universiteit van Cambridge.
Alcohol heeft één positief element: een glas per dag verlaagt het risico op een hartaanval. “Maar dit voordeel is slechts een peulenschil ten opzichte van de grotere risico’s op andere dodelijke aandoeningen,” aldus Wood.
Hoogleraar Ellen Kampman van de Wageningen University zei dat alcohol ‘één van de meest kankerverwekkende stoffen in onze voeding is’.
“Het lijkt wel of we dat niet willen horen,” aldus dr. Kampman. “Nul glazen is het beste.”
Serieuze wake-up call
Jeremy Pearson van de Britse Hartstichting zei over het onderzoek: “Dit is een serieuze wake-up call voor veel landen.”
Er wordt nu gepleit voor veel strengere richtlijnen voor alcoholgebruik. Maar dat zal niet gemakkelijk zijn, omdat de hoeveelheden die worden voorgesteld door de alcoholindustrie ongetwijfeld zullen worden beschreven als onacceptabel en onpraktisch.
Minder alcohol drinken is makkelijker gezegd dan gedaan. Op een verjaardag of feestje zit je zo op een paar glazen wijn. Daarnaast drinken mensen na een drukke dag op het werk graag nog even een paar wijntjes.
Ervaar het verschil
Er is een eenvoudige methode die jou kan gaan helpen om minder te drinken. Je kunt deze slechte gewoonte afleren met behulp van een hypnosesessie.
Wil je weten hoe dit in zijn werk gaat en wil je genieten van een lang en gezond leven zonder de nadelige effecten van alcohol? Beluister dan nu deze hypnosesessie en ervaar het verschil.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






‘Buitenaardsen zijn dezelfde bewuste wezens als mensen’
Kennedy legt hier ‘de extreme gevaren’ van telefoonstraling uit
Zuid-Afrika slaat handen ineen tegen ‘egoïstische en hebzuchtige’ Rothschilds. Dit is hoe ze het land willen overnemen
Kijk: Oud-president Bill Clinton lacht na vraag over banden met Jeffrey Epstein
Viroloog die promoveerde bij Ab Osterhaus betrapt op het smokkelen van dodelijke virussen naar de VS, FBI doet onderzoek
Jongetje (4) weggehaald bij ouders omdat ze hem cannabis in plaats van chemotherapie gaven. Zo reageert zijn moeder
Ook Nederland genoemd in wereldwijd onderzoek naar misbruik wapenstok door politie
Aangrijpend dagboek van 17-jarige: ‘Ze lopen nog steeds vrij rond, degenen die dit de jeugd hebben aangedaan’
Vladimir Poetin met monsterzege herkozen als president. Dit is wat hem ongekend populair maakt