Professor Susan E. Swithers van de Purdue-universiteit heeft onderzoek gedaan naar kunstmatige zoetstoffen in frisdrank en ontdekte dat ze onder andere gewichtstoename, metabool syndroom, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten in de hand werken.
Mensen die kunstmatige zoetstoffen als aspartaam en sucralose consumeren, hebben twee keer meer kans om metabool syndroom te krijgen.
Negatieve invloed
Harvard-wetenschappers ontdekten dat het drinken van light-frisdrank een negatieve invloed heeft op het functioneren van de nieren.
Uit een studie uit 2009 in het tijdschrift Diabetes Care blijkt dat het drinken van light-frisdrank het risico op metabool syndroom met 36 procent en het risico op diabetes type 2 met 67 procent verhoogt.
Meer kans
Toen Israëlische onderzoekers kunstmatige zoetstoffen aan muizen gaven, werd bij de dieren glucose-intolerantie vastgesteld.
Onderzoekers van de Universiteit van Miami en de Columbia-universiteit volgden ruim 2000 volwassenen 10 jaar lang en stelden vast dat mensen die iedere dag light-frisdrank consumeerden, meer kans hadden om een beroerte of hartaanval te krijgen.
Ze hadden ook meer kans om te sterven aan hart- en vaatziekten.
Astma
Het drinken van light-frisdrank verhoogt het risico op astma en COPD. Hoe meer iemand drinkt, hoe hoger het risico.
Aspartaam lijkt verder het verdedigingssysteem van het brein aan te tasten.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Boer laat zien wat de ‘vliegtuigstrepen’ doen met de gewassen die hij verbouwt
Bloedmaan leidt tot voorspellingen over einde van de wereld
Schatjager Discovery Channel claimt buitenaards schip te hebben ontdekt in Bermudadriehoek. Zal dit de wereld schokken?
VIDEO: Man ontrafelt geheimen van Nikola Tesla en doet ‘baanbrekende uitvinding’
RIVM zegt het ook: sneltesten zijn niet betrouwbaar
Frontman Eagles of Death Metal suggereert dat aanslagen Parijs inside job waren
Voormalig VN-directeur doet schokkende onthullingen over 8 miljoen vermiste kinderen
Ex-overheidsfunctionaris onthult wie er achter de arrestatie van Telegram-topman Doerov zit (nee, het is niet Frankrijk)
Hoe belangrijk zijn alternatieve media voor de democratie?