Massaal smeerden we cholesterolverlagende margarines op ons brood, maar daarmee verlaagden we niet de kans op hart- en vaatziekten. Cholesterol is namelijk helemaal niet zo slecht zoals altijd werd beweerd.
Artsen schrijven massaal cholesterolverlagende medicijnen voor, naar schatting aan zo’n 1,5 miljoen Nederlanders. We hebben jarenlang gehoord hoe gevaarlijk en ongezond cholesterol voor ons is. Volgens de Nederlandse emeritus professor cardiologie Paul Hugenholtz moet het roer om.
Dweilen met de kraan open
Uit vele onderzoeken is gebleken dat een hoog cholesterol niet veel kwaad kan en zelden de hoofdoorzaak is van hart- en vaatziekten. Statines slikken en cholesterolverlagende margarines smeren is hetzelfde als fanatiek dweilen met de kraan open.
Hoe kun je hart- en vaatziekten dan wel voorkomen? Door te sporten, op je gewicht te letten, stress te voorkomen en niet te roken. De belangrijkste factor is volgens Hugenholtz je voeding. Hippocrates zei al: “Laat voedsel het medicijn zijn.”
Verkeerde keuzes
Mensen maken tegenwoordig verkeerde keuzes. We eten veel fastfood, kant-en-klare maaltijden en te weinig groente en fruit. We hebben juist voeding nodig die rijk is aan polyfenolen, die bijdragen aan gezonde bloedvaten.
Een groot Europees onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat het sterftecijfer door hartziekten lager is bij mensen die dagelijks 600 gram groenten en fruit met veel polyfenolen eten, zoals druiven, bessen en frambozen.
Andere belangen
Ondanks de berg wetenschappelijk onderzoek is de medische wereld nog niet klaar voor het inzicht dat voeding de wereldwijde epidemie van hart- en vaatziekten kan terugdringen. De meeste artsen weten weinig over voeding en in de cardiologie is er sprake van een tunnelvisie.
Mensen met aderverkalking worden nu gedotterd. Je schraapt dan het beschadigde wegdek in de bloedvaten weg met een bulldozer, aldus Hugenholtz. Als je polyfenolen eet raakt het wegdek niet beschadigd. Bovendien kunnen ze bestaande aderverkalking bestrijden.
Daar zijn de meeste partijen echter niet in geïnteresseerd omdat ze andere belangen hebben. En daarom slikken nog steeds onnodig veel mensen statines, verklaart Hugenholtz.
[Women’s Health]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






“Nederlandse mediabedrijven worden gekoloniseerd door superrijken”
Iraanse grootayatollah: De ‘verborgen imam’ zal terugkeren in een ruimteschip
You vill eat ze bugs: Leerlingen van 100 basisscholen in Overijssel krijgen meelwormen voorgeschoteld
Omgekeerde wereld bij Nederlands strafrecht. Demmink wordt beschermd door Openbaar Ministerie in plaats van aangeklaagd
‘De mensen die zelf kunnen nadenken worden met uitsterven bedreigd’
Walnoten gaan de strijd aan met de ziekte van Alzheimer
Nationaal Schoolontbijt is ongezond
Wordt er toegewerkt naar een buitenaardse nep-invasie? Dr. Steven Greer waarschuwt in dit interview voor false flag
Iets of iemand stuurt vanuit de ruimte signalen naar de aarde, en wetenschappers weten niet waarom