De uitbraak van ebola in Nigeria is onder controle. Er zijn geen nieuwe besmettingen meer geweest, verklaarde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Eerder werd Senegal ook ebolavrij verklaard. “Dit is een ongekend succesverhaal,” vertelde woordvoerder Rui Gama.
Nigeria oogstte veel lof voor de voortvarende manier waarop het land ebola aanpakte. Circa 18.500 huisbezoeken zijn afgelegd aan 800 mensen die contact hadden gehad met de besmette personen.
Artsen die ebola in Nigeria hebben overleefd danken hun leven aan grote hoeveelheden vers water met suiker en zout. In Nigeria, een land met 160 miljoen inwoners, waren slechts 20 gevallen en acht sterftegevallen gemeld.

Dr. Ada Igonoh, één van de overlevenden, zei dat de behandeling niet gemakkelijk is. “Je moet vijf of zes dagen lang meer dan vier liter water per dag drinken,” zei ze. “Maar je wilt eigenlijk niets drinken. Je bent te zwak en met een zere keel is het moeilijk om te slikken.”
Dr. Simon Mardel, een vooraanstaand expert op het gebied van hemorragische koortsen, zei dat het aantal eboladoden drastisch kan worden teruggebracht als mensen veel water drinken en geen ontstekingsremmers nemen, die juist gevaarlijk kunnen zijn voor ebola-slachtoffers.
Het drinken van water wordt genegeerd door het huidige medische systeem, dat alleen gericht is op baanbrekend onderzoek, aldus Mardel van het University Hospital of South Manchester (UHSM).
De uitbraak in Nigeria begon in juli toen de Amerikaan Patrick Sawyer van Liberia naar Lagos vloog. Hij overleed vijf dagen na aankomst, maar de ziekte verspreidde zich naar Port Harcourt, het oliecentrum van het land.
Artsen waren verbaasd dat het drinken van water in bepaalde gevallen genoeg kan zijn om patiënten te redden. Igonoh zei dat ze soms sinaasappelsap toevoegde aan het water.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Onthutsende cijfers uit Canada: 99,6% van de overleden coronapatiënten was gevaccineerd
GroenLinks-mevrouw onder vuur omdat ze vuurkorven wil verbieden: ‘Hou op met die onzin’
Als we niet snel genoeg doen wat D66 wil, hebben we volgens Kaag ‘geen natuur meer over in Nederland’
Kijk: dit zei de afgezette president Assad van Syrië in 2017 over Trump
Experts verbijsterd: Geen enkele robot overleeft extreem hoge straling rond Fukushima
Huisarts loopt leeg over Hugo de Jonge. ‘U hebt nog maar één taak: vertrekken!’
Duizenden bij grote Epstein-demonstratie in Berlijn tegen pedo-elite, media zetten betogers weg als “complotdenkers”
Politiegeweld Catalonië is voorproefje van politieke onderdrukking in EU. Europarlementariër trekt van leer in deze video
Eén ei per dag verlaagt de kans op ziekte juist. Finse wetenschappers publiceren controversiële studie