Omega 3- en omega 6-vetzuren zijn een effectieve en veilige behandeling voor kinderen met ADHD. Dat blijkt uit een groot nieuw klinisch onderzoek in het Journal of Lipids.
De vetzuren worden gevonden in vette vis en houden ons brein gezond. Een lage inname is gelinkt aan gebrekkige sociale vaardigheden.
Steeds meer kinderen worden gediagnosticeerd met ADHD. In sommige landen is het aantal gevallen in de afgelopen jaren vertienvoudigd.
Aanzienlijk verzachten
Vaak krijgen kinderen Ritalin voorgeschreven, maar uit onderzoek blijkt dat dit middel niet zomaar moet worden gebruikt.
Wetenschappers analyseerden 16 studies waarbij omega 3- en omega 6-vetzuren werden gebruikt bij de behandeling van de aandoening.
De meeste studies (13) lieten zien dat de vetzuren de symptomen aanzienlijk verzachtten. Zo vertoonden de kinderen minder hyperactief en impulsief gedrag, konden ze hun aandacht er beter bijhouden en verbeterde hun kortetermijngeheugen.
Heel weinig opties
“Het is bekend dat kinderen met ADHD minder vetzuren in hun bloed hebben dan kinderen zonder de aandoening,” zei dr. Emma Derbyshire.
“Ouders hebben vaak maar heel weinig opties omdat de meeste speciale diëten niet werken,” voegde ze toe.
Omega 3- en omega 6-vetzuren zijn een waardevolle, effectieve en veilige optie voor ouders die meer willen doen om de ADHD-symptomen van hun kinderen te verzachten, aldus dr. Derbyshire.
Veelbelovend resultaat
“Veel ouders zijn bang om ADHD-medicijnen aan hun kinderen te geven, met name omdat ze nare bijwerkingen kunnen hebben,” reageerde huisarts Paul Stillman.
“Een veelbelovend resultaat van dit onderzoek is dat kinderen die supplementen namen na enkele maanden minder medicijnen nodig hadden,” vervolgde hij.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Evolueren we naar een hoog ontwikkelde beschaving die het leven beschermt?
Als in het najaar de lockdowns weer terugkomen, zijn de rechten van ongevaccineerden ‘allesbehalve zeker’
Britse politie: UFO-expert Max Spiers braakte ’twee liter zwarte vloeistof’ vlak voor zijn dood
Kijk: Het gemak waarmee Rutte een draai van 180 graden maakt
Overblijfselen van Pre-Inca cultuur ontdekt in Peru
Gideon van Meijeren waarschuwt: ‘Nederland zoals we dat kennen, zal ophouden te bestaan’
Groot onderzoek naar corona-injecties na 18 maanden plotseling stopgezet: ‘Wat proberen ze te verbergen?’
Rechtszaak tegen KPN-topman vanwege 5G-straling: ‘Wat hier gebeurt, mag niet mogen’
Bestuurslid Nederlandse Vakbond Pluimveehouders noemt stikstofcrisis ‘grote leugen’