Data-analist Cees van den Bos stuitte tijdens het spitten door vrijgegeven Wob-documenten op notulen van een expertmeeting over het bevorderen van de vaccinatie-uptake op 4 mei 2021.
De meeting ging over interventies (prikkels) om de vaccinatiegraad te verhogen. Experts zijn benieuwd hoe men tegen de vergoedingsstrategie vanuit werkgevers aankijkt, valt te lezen in de notulen. Oftewel: een financiële vergoeding voor de prik.
Een aanvullende suggestie die de experts deden: binnenlopen zonder uitnodiging wanneer het jou uitkomt. ‘Deze suggestie gaat over het makkelijk maken en toegankelijk maken van vaccinatie, bijvoorbeeld vaccinatiebus.’
4/5/’21: Expertmeeting vaccinatiebereidheid.
Prikkels: Financiële vergoeding voor de prik, binnenlopen zonder afspraak en de #prikbus.
Eerste TV-commercial: Hippe versie.
Goed gevulde vaccinatiehal met figuranten (?)
Inspelen op emoties. pic.twitter.com/vSTlteJ3NP— Cees (@CeesCees72) November 9, 2023
Goed gevulde vaccinatiehal met figuranten
Daarbij staat opmerkelijk genoeg: ‘Opnieuw geen evidence voor, maar kwam voort uit observaties/advies van de experts’.
Die experts stelden ook nog iets anders voor, namelijk het filmen van een goed gevulde vaccinatiehal met figuranten.
Door middel van commercials speelt men in op emoties, bijvoorbeeld tijdens de lente, staat verder in de notulen.
Ik moest deze foto van mijn telefoon verwijderen van het personeel van de prikhal: pic.twitter.com/57u7IUbtKG
— Henk (@IsDatEchtZo5) November 9, 2023
Hugo vond het kennelijk soms toch wel lastig om te liegen
Het ministerie van VWS kwam tijdens de meeting met een opmerkelijke toelichting op de eerste tv-commercial. Het volgende werd aangepast: er is extra benoemd dat je met vaccinatie voorkomt ziek te worden. Daarnaast was het de wens van minister De Jonge om te benoemen dat het COVID-19-vaccin niet honderd procent veilig is, maar in de campagne werd gecommuniceerd: meer dan een miljard mensen hebben zich gevaccineerd, dit zorgt voor een gevoel van veiligheid waarbij je de sociale norm benadrukt.
“Hugo vond het kennelijk soms toch wel lastig om te liegen,” merkt Van den Bos op.
Verder werd er een ‘stadse/hippe versie’ gemaakt van de commercial met een multicultureel aspect.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Gideon van Meijeren in knallende speech: ‘Mensen worden zich massaal bewust van wat er gaande is’
Wij zijn één! Noord-Korea verbaast met krachtige oproep tot doorbraak in eenwording
Douma is mijlpaal in strijd tegen regimeverandering. Kan de OPCW de westerse propagandamachine doen vastlopen?
Mensen keren zich tot alternatieve nieuwsbronnen terwijl kranten strijden om lezers
Financieel deskundige: de grote klap moet nog komen
Wetenschappers ontdekken 40.000 jaar oude sterrenkaarten in grotten in heel Europa. Waren prehistorische mensen even slim als wij?
De andere kant van het verhaal – Interview met Assad (video)
Walvissen geven dolfijnen een lift (video)
Zit het heelal tussen de oren?