
Groot-Brittannië wil de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor per 2035 verbieden. Dat is vijf jaar vroeger dan in eerdere plannen van de Britse overheid.
De versnelde plannen werden door de Britse premier Boris Johnson aangekondigd omdat het Verenigd Koninkrijk ‘iets aan CO2-uitstoot moet doen’.
Afgelopen jaar werden er in Groot-Brittannië 38.000 elektrische auto’s verkocht, op een totaal van 2,3 miljoen nieuwe auto’s.
Dieseldebacle
Om iets te doen aan de CO2-uitstoot kun je nog het beste je huidige auto oprijden en dan een nieuwe benzine- of dieselauto kopen, schrijft John Naish voor de Britse Daily Mail.
Na het dieseldebacle hebben we allemaal kunnen zien wat er gebeurt als politici aan de knoppen van het ecobeleid gaan zitten, stelt hij.
In 2001 verlaagde minister Gordon Brown de wegenbelasting voor diesels nadat één of andere wetenschapper tegen hem had gezegd dat ze 15 procent minder CO2 uitstoten dan benzineauto’s.
Mensen schaften massaal een dieselauto aan.
Stikstof
Toen kwamen er weer andere wetenschappers die zeiden dat diesels veel meer schadelijk stikstofoxide en stikstofdioxide uitstoten dan benzineauto’s.
Het gevolg: er kwam een belasting op diesels en de verkoop kelderde.
Nu zet de overheid vol in op elektrische auto’s.
In Groot-Brittannië zullen tenminste 25 miljoen laadpalen geplaatst moeten worden. Dat zijn er 4000 per dag, zegt Naish.
20 gigawatt extra
En waar moet alle elektriciteit vandaan komen om ze op te laden?
Malcolm McCulloch van de Oxford-universiteit heeft al gewaarschuwd dat er 20 gigawatt extra nodig is – twee keer de hoeveelheid die nu wordt opgewekt door Britse kerncentrales – om aan de vraag te kunnen voldoen.
Het aandeel energie uit hernieuwbare bronnen bedroeg in Groot-Brittannië in 2017 slechts 10 procent.
De meeste elektriciteit is dus nog afkomstig uit energiecentrales die fossiele brandstoffen gebruiken.
17 ton CO2
Daarnaast veroorzaakt de bouw van een elektrische auto – en dan met name de accu – veel CO2-uitstoot.
Bij de bouw van een doorsnee auto komt meer dan 17 ton CO2 vrij. Een gemiddeld Brits huishouden doet er drie jaar over om dezelfde hoeveelheid uit te stoten.
Daarom is het in de meeste gevallen beter om vast te houden aan je oude barrel en niet te kiezen voor een ‘groener’ model, schrijft Naish.
Uit een rapport van de Zweedse overheid blijkt dat bij het maken van een accu voor een elektrische auto net zoveel CO2 vrijkomt als acht jaar rondrijden in een benzineauto, zegt hij.
Naish voorspelt dat verbrandingsmotoren tegen 2035 nog weer een stuk schoner zijn geworden als gevolg van de technologische ontwikkelingen.
De overheid wint altijd in deze welles-nietes spelletjes.
Ik ben vrachtwagenchauffeur onder andere, en ik rij met een DAF CF (bakwagen met slaapcabine) euro 6. Enkel bio(gas) trucks zijn schoner dan deze nieuwe motoren. Diesel motoren zijn vele malen efficiënter dan benzine motoren. Dus het verbruik is een stuk lager dan benzine.
In de nieuwe euro 6 trucks zitten 2 technologieën die uitstootdeeltjes bijna tot 0 reduceren. Dit komt door de Adblue en nagasbehandeling systeem. Alle roetdeeltjes worden opgevangen en naverbrand op 2000 graden zodat er enkel koolstof overblijft in niet in de atmosfeer komt.
Als ik in r’dam a’dam den haag enz. rijd gaat er viezere lucht mijn gril in dan er uit de nagasbehandeling komt.
Mijn truck maakt de lucht dus schoner, ik heb geneens een uitlaat. ?
ik hou er mee op.
en ik rijd nog even lekker door met mijn 30 jaar oude auto, benzine 1 op 15 en verbruikt geen drup olie.
gewoon genieten tijdens het sturen