Homepagina » Natuur en Milieu » Waarom zelfs oude barrels groener zijn dan elektrische auto’s
auto's

Waarom zelfs oude barrels groener zijn dan elektrische auto’s

Groot-Brittannië wil de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor per 2035 verbieden. Dat is vijf jaar vroeger dan in eerdere plannen van de Britse overheid.

De versnelde plannen werden door de Britse premier Boris Johnson aangekondigd omdat het Verenigd Koninkrijk ‘iets aan CO2-uitstoot moet doen’.

Afgelopen jaar werden er in Groot-Brittannië 38.000 elektrische auto’s verkocht, op een totaal van 2,3 miljoen nieuwe auto’s.

Dieseldebacle

Om iets te doen aan de CO2-uitstoot kun je nog het beste je huidige auto oprijden en dan een nieuwe benzine- of dieselauto kopen, schrijft John Naish voor de Britse Daily Mail.

Na het dieseldebacle hebben we allemaal kunnen zien wat er gebeurt als politici aan de knoppen van het ecobeleid gaan zitten, stelt hij.

In 2001 verlaagde minister Gordon Brown de wegenbelasting voor diesels nadat één of andere wetenschapper tegen hem had gezegd dat ze 15 procent minder CO2 uitstoten dan benzineauto’s.

Mensen schaften massaal een dieselauto aan.

Stikstof

Toen kwamen er weer andere wetenschappers die zeiden dat diesels veel meer schadelijk stikstofoxide en stikstofdioxide uitstoten dan benzineauto’s.

Het gevolg: er kwam een belasting op diesels en de verkoop kelderde.

Nu zet de overheid vol in op elektrische auto’s.

In Groot-Brittannië zullen tenminste 25 miljoen laadpalen geplaatst moeten worden. Dat zijn er 4000 per dag, zegt Naish.

20 gigawatt extra

En waar moet alle elektriciteit vandaan komen om ze op te laden?

Malcolm McCulloch van de Oxford-universiteit heeft al gewaarschuwd dat er 20 gigawatt extra nodig is – twee keer de hoeveelheid die nu wordt opgewekt door Britse kerncentrales – om aan de vraag te kunnen voldoen.

Het aandeel energie uit hernieuwbare bronnen bedroeg in Groot-Brittannië in 2017 slechts 10 procent.

De meeste elektriciteit is dus nog afkomstig uit energiecentrales die fossiele brandstoffen gebruiken.

17 ton CO2

Daarnaast veroorzaakt de bouw van een elektrische auto – en dan met name de accu – veel CO2-uitstoot.

Bij de bouw van een doorsnee auto komt meer dan 17 ton CO2 vrij. Een gemiddeld Brits huishouden doet er drie jaar over om dezelfde hoeveelheid uit te stoten.

Daarom is het in de meeste gevallen beter om vast te houden aan je oude barrel en niet te kiezen voor een ‘groener’ model, schrijft Naish.

Uit een rapport van de Zweedse overheid blijkt dat bij het maken van een accu voor een elektrische auto net zoveel CO2 vrijkomt als acht jaar rondrijden in een benzineauto, zegt hij.

Naish voorspelt dat verbrandingsmotoren tegen 2035 nog weer een stuk schoner zijn geworden als gevolg van de technologische ontwikkelingen.

[Daily Mail]


Vind je deze info leuk? Denk er dan aan het op je social media te delen
meld je nu aan op onze gratis pushmeldingen!
Aanmelden
Want we publiceren binnenkort niet meer op social media!
Check hier de NineForNews Shop voor super leuke shirts, mokken etc. met unieke designs!

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

11 reacties

  1. Ik ben vrachtwagenchauffeur onder andere, en ik rij met een DAF CF (bakwagen met slaapcabine) euro 6. Enkel bio(gas) trucks zijn schoner dan deze nieuwe motoren. Diesel motoren zijn vele malen efficiënter dan benzine motoren. Dus het verbruik is een stuk lager dan benzine.
    In de nieuwe euro 6 trucks zitten 2 technologieën die uitstootdeeltjes bijna tot 0 reduceren. Dit komt door de Adblue en nagasbehandeling systeem. Alle roetdeeltjes worden opgevangen en naverbrand op 2000 graden zodat er enkel koolstof overblijft in niet in de atmosfeer komt.
    Als ik in r’dam a’dam den haag enz. rijd gaat er viezere lucht mijn gril in dan er uit de nagasbehandeling komt.
    Mijn truck maakt de lucht dus schoner, ik heb geneens een uitlaat. 😂

    23 likes
    • Ja, dat blijkt dan na nader onderzoek…Afwachten wat hieraan gaat gebeuren…….het klimaat blijkt na veel onderzoek ook niet te verstoren te zijn door de mens , maar ondertussen blijven we wel betalen……(Akkoord) en alleen maar meer dunkt mij…Word diesel rijden gratis?…pfffff

      6 likes
  2. Quote : Na het dieseldebacle hebben we allemaal kunnen zien wat er gebeurt als politici aan de knoppen van het ecobeleid gaan zitten,

    En dat geldt nagenoeg voor alles waar de overheid aan de knoppen zit, of dat nou de belasting is, het CBR, het onderwijs, de gezondheidszorg, defensie, justitie of wat je maar bedenkt, de overheid maakt er een grote onbetaalbare klerezooi van. Elk bedrijf die niet beschikt over 17 miljoen sukkels die altijd en overal gedwongen kunnen worden om ALLES gewillig te betalen zou met hun beleid binnen de kortst mogelijke keren naar de filistijnen geholpen worden. Problemen zijn er alleen maar dankzij overheden wereldwijd ! Als men er na alle blunders niet meer uitkomt verhoogt men doodleuk de belasting nog maar eens, het domme plebs betaalt toch altijd de rekening. Regeren is spelen in een peperdure speeltuin, lekker dollen en de rekening doorsturen.

    9 likes
  3. Een huidige vrachtauto is nog schoner dan een brommer..

    8 likes
  4. en ik rijd nog even lekker door met mijn 30 jaar oude auto, benzine 1 op 15 en verbruikt geen drup olie.
    gewoon genieten tijdens het sturen

    6 likes
  5. De overheid wint altijd in deze welles-nietes spelletjes.

    4 likes
    • Maar wat winnen ze dan? Ze gaan ook een keer uit de roulatie en dan gaan ze nadenken over wat ze allemaal aangericht hebben voor ellende maar door hun riante salaris en pensioen nemen ze nog maar een hap kaviaar en glas cognac op hun adres in een warm veilig land.

      2 likes
  6. ik hou er mee op.

    1 likes
  7. Het meest verontrustende vind ik dat veel mensen alles maar kritiekloos accepteren. Het lijkt zelfs op ” Befehl ist Befehl”. Wie anders durft te denken/ reageren wordt monddood gemaakt. Krijg een gevoel van machteloosheid. Enige lichtpuntje: de wal zal het schip ( uiteindelijk) wel keren.

    1 likes
  8. Voor meer info en de diepere lagen van de klimaathysterie kijk op:

    https://www.youtube.com/results?search_query=blauwe+tijger of op

    https://www.interessantetijden.nl/

    Deel dit zoveel mogelijk zodat iedereen het bedrog kan zien!

    1 likes
  9. We worden weer terug geworpen naar de paard en wagen en koken op houtskool vuurtjes in de open lucht , nu alleen iedereen nog een berevel om je lichaam tegen de kou en klaar is Kees , dus op naar het stenen tijdperk . Ergeren erover kan ik me niet meer , dus laten we er maar gewoon over lachen .

    0 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

archeologen

Archeologen doen ‘verbazingwekkende ontdekking’ bij Stonehenge: Grootste prehistorische monument ooit gevonden

Archeologen hebben rond een oude nederzetting in ...

mondkapjes

Waarom mondkapjes lang niet zo onschuldig zijn als gedacht

Het gebruik van mondkapjes is lang niet ...