SGP-lijsttrekker Kees van der Staaij uitte woensdag tijdens het coronadebat zijn zorgen over het coronapaspoort. “Volgens het kabinet spelen testbewijzen en vaccinatiebewijzen gezamenlijk een belangrijke rol in de wens om de samenleving op verantwoorde wijze weer te heropenen. Die wens delen we natuurlijk allemaal, maar wat betekent dit nu precies?” vroeg Van der Staaij. “Wat zijn de implicaties van zo’n coronapaspoort?”
Naar ons gevoel gaan we daarmee een glibberig pad op, zei het Kamerlid. “Het gaat om een tijdelijke maatregel, zo geeft het kabinet aan, maar hoe tijdelijk is tijdelijk? De avondklok was tijdelijk en lag boven op de stapel van af te schaffen maatregelen, maar als ik nu kijk naar het gemak waarmee de verlenging wordt verdedigd, dan biedt dat weinig vertrouwen.”
Van der Staaij zit met veel vragen: “Hoe is nu dan wel gewaarborgd dat iets maar tijdelijk gebruikt kan worden? En kan zo’n coronapaspoort niet een eigen leven gaan leiden?”
Raad van Europa: er mag geen sprake zijn van vaccinatiedrang of -dwang
“Ik vraag me af of we wel willen leven in een wereld waarin de vrije toegang tot de samenleving wordt verbonden aan de voorwaarde dat je met een app moet aantonen dat je negatief getest bent of gevaccineerd,” zei Van der Staaij. “Wanneer is zoiets precies proportioneel? Hoe verhoudt zich dat met Kamerafspraken en resoluties van de Raad van Europa dat er absoluut geen sprake mag zijn van vaccinatiedrang of -dwang?”
Hij benadrukte dat het voor een goede gedachtewisseling over dit gevoelige onderwerp niet helpt als in de krant komt te staan dat minister De Jonge ‘nul begrip’ heeft voor mensen die besluiten om zich niet te laten vaccineren.
Alles wat @keesvdstaaij hier zegt. We gaan met dat coronapaspoort een glibberig pad op. #coronadebat #jekomttochbijdeSGPuit pic.twitter.com/Zm1wzUFEmF
— Marianne Zwagerman (@mariannezw) March 10, 2021
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Kamerlid Tony van Dijck pleit voor Nexit: ‘We willen eruit, weg van de EU’
Werknemers Al Jazeera nemen ontslag wegens gekleurde berichtgeving
NPO-bestuurder over moordpoging op Thierry Baudet: ‘Niet zo piepen!’
De negatieve effecten van 5G op de gezondheid zullen groot zijn. Politicoloog spreekt van zeer zorgwekkende ontwikkeling
Amerikaanse overheid gaf 21 biljoen (!) dollar uit zonder iemand erover te vertellen. Professor ontdekt grootste diefstal uit geschiedenis
Rutte reageert op explosieve uitspraak Pfizer-directeur: ‘Mijn advies zou zijn: gewoon vaccineren’
Indrukwekkend: Dit meisje kan geblinddoekt lezen door haar ‘derde oog’ te gebruiken
Nederland gaat 5 miljard euro extra per jaar afdragen aan EU, waaronder 1 miljard om oorlog in Oekraïne te financieren
Astrofysici: Het universum is niets meer dan een groot hologram