Oud-vicepremier Kajsa Ollongren vindt dat Europese landen een “klein beetje soevereiniteit” moeten inleveren voor een “krachtige” EU.
In WNL Op Zondag op NPO 1 pleitte de EU-gezant voor de mensenrechten voor een kritische blik op het vetorecht van lidstaten bij bijvoorbeeld buitenlands beleid. “Je kunt ook zeggen: jongens, als je erbij wilt horen, lever het veto dan maar in. Dan krijgen we meer slagkracht. Eén van de problemen nu met bijvoorbeeld Groenland is: we willen een eensgezinde reactie, maar eerst moeten de ambassadeurs vergaderen.”
Kajsa Ollongren(D66), EU-gezant voor de mensenrechten, pleit voor afschaffen van het veto-recht bij het EU buitenlands beleid en het instellen van een Europese militaire commando structuur. Met als excuus de wereldwijde spanningen.
Dit mag niet gebeuren. Daarmee krijgt de EU nog… pic.twitter.com/8jZSSQfXke
— Strijder124 (@Strijder124) January 18, 2026
Plan B
“Ik denk dat je ook in je reactiesnelheid kunt verbeteren door te accepteren dat we op sommige punten alleen samen verder kunnen. Dan lever je een klein beetje van je soevereiniteit in, maar het is wel in je eigen belang,” aldus Ollongren, die in de Raad van Commissarissen van de Postcode Lottery Group zit.
Nu Trump er is, moet je een plan B hebben, vindt de D66’er. “Behalve investeren in defensiecapaciteit en de defensie-industrie, heb je ook een Europese militaire commandostructuur nodig,” zei ze.
Dit gaat niet gebeuren
Soevereiniteit inleveren en een Europese militaire commandostructuur dus, als het aan Ollongren ligt. De oud-minister krijgt veel kritiek. “Dit gaat niet gebeuren,” zegt voormalig Europarlementariër Dorien Rookmaker. Financieel expert Ab Flipse haalt stevig uit: “Donder op!”
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack voor exclusieve content.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Rutte is de verpersoonlijking van de elitocratie in Nederland. Zo kunnen we de elite keihard aanpakken
Axe deospray heeft zelfde effect als zenuwgas
‘Als dit akkoord doorgaat, zullen we weer keiharde demonstraties voeren’
‘Trump moet zich voorbereiden op totale oorlog tegen de Deep State’
RIVM verwijdert stiekem filmpje over mondkapjes: ‘Geen meerwaarde’
Afstemmen op het universum
‘Er gaat een SCHOKGOLF door Nederland en een SCHOKGOLF door politiek en ambtelijk Den Haag!’
Immunoloog onthult de schokkende waarheid over de staaf die mensen in hun neus moesten duwen tijdens corona
VS weigert experimenteel medicijn tegen ebola te delen met Nigeria