
Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet en voorzitter van de Voortgezet Onderwijs-raad Paul Rosenmöller discussieerden onlangs over linkse indoctrinatie in het onderwijs.
HP/De Tijd besloot de proef op de som te nemen en onderwierp 41 schoolboeken aan een kritisch onderzoek.
Het gaat om boeken die momenteel op het vmbo, de havo en het vwo worden gebruikt bij vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer.
Geloofsartikelen van linkse snit
Wat blijkt? Schoolboeken wemelen van de politiek correcte standpunten. Het bleek niet moeilijk om een rode lijn te ontdekken in de eenzijdige manier waarop schoolboeken diverse thema’s behandelen.
Het milieu wordt in de schoolboeken vaak voorgesteld als slachtoffer van oliemaatschappijen, ‘zwakke groepen’ als boksbal van rechtse politici, immigratie als non-probleem en de multiculturele samenleving als paradijs.
“Stuk voor stuk geloofsartikelen van linkse snit,” constateerde redacteur Roelof Bouwman.
Musea
“Ook onderwerpen als de derde wereld en media worden dikwijls volgens het politiek correcte stramien behandeld,” klonk het.
Hij merkte op dat middelbare scholen geen musea horen te zijn waar het linkse levensgevoel uit de jaren zestig en zeventig wordt tentoongesteld.
De eerstvolgende politieke discussie over schoolboeken moet volgens hem om die reden niet alleen gaan over de hoge aanschafprijzen ervan, maar ook over wat erin staat.
Natuurlijke oorsprong
Over het klimaat staat bijvoorbeeld in de boekjes:
“Oliemaatschappijen stoten veel broeikasgas uit. Daardoor zijn ze de grote veroorzakers van de opwarming van de aarde. De producten die ze maken, zoals benzine, diesel en kerosine, zijn ook veroorzakers van het broeikaseffect. Dat gaat dus dubbelop. En wie betaalt straks de schade? (–) Shell doet net alsof het veel doet aan duurzame energie. Maar dat is niet waar.” (Wereldwijs, aardrijkskunde)
Hans Labohm, expert reviewer van het VN-klimaatpanel IPCC schreef echter in dagblad Trouw dat het belangrijkste broeikasgas waterdamp is.
Hij merkte verder op dat van de CO2-uitstoot slechts vier procent veroorzaakt wordt door de mens en dat de rest van natuurlijke oorsprong is.
We worden van de wieg tot het graf bedolven onder de leugens. Dat is hard nodig om de mensheid ondergedompeld te houden in ellende teneinde hen weg te houden van soevereine zelfstandigheid en afhankelijk te houden van een criminele overheid. Dat is hun doel.
Persoonlijkheid wordt ondermijnt en gedomineerd. Daarbij wordt in veel gevallen de persoonlijke levenssfeer geschonden.
Vandaar dat bezetenheid niet weg te denken is bij veel kinderen en natuurlijk ook volwassenen. Pastorale werking in scholen is dan ook op zijn plaats. Maar iedereen weet dat overheden en machten dit niet willen. Consumeren en geconsumeerd worden is eerder hun vocabulaire.
Ook rekent men liever af dan echt werk te geven; of offert men het figuurlijk lam voor hun persoonlijke welvaart.
Ik spreek uit ervaring, sta en stond zelf al ettelijke jaren in de onderwijssector.
Namaste
Als schoolkinderen moeten leren bidden in de moskee kun je idd spreken van indoctrinatie.
Ja net over die nieuwe film Rêbêd, nu pas hoor ik dat.