Homepagina » Het Complot » Thatcher gaf Murdoch heimelijk toestemming

Thatcher gaf Murdoch heimelijk toestemming

1703%20murdoch2394873492483Na een geheime bijeenkomst tussen Rupert Murdoch en Margaret Thatcher mocht News International in 1981 de Britse Times en Sunday Times opkopen, zo blijkt uit de privé-documenten van Thatcher. Dat meldt The Guardian.

Een memo, ondertekend door haar perschef Bernhard Ingham, laat zien dat de bijeenkomst op haar verzoek is gehouden.

Thatcher hield de bijeenkomst geheim en gaf opdracht dat de memo 10 Downing Street niet mocht verlaten. De mediatycoon wekte later de indruk dat hij voor de overname geen contact had gehad met de Britse minister-president.

Mededingingsautoriteit

Dat Murdoch persoonlijk bij de Britse premier lobbyde was van essentieel belang voor de overname omdat zijn bod dan niet behandeld hoefde te worden door de Britse mededingingsautoriteit. Hij was namelijk al eigenaar van de Sun en News of the World.

Het resultaat was de grootste krantengroep in Engeland. Dertig jaar later werd de aankoop van de Times door Murdoch opnieuw onderzocht toen News Corporation BSkyB wilde overkopen. Onderhandelingen tussen News Corp en de Britse minister van Cultuur Jeremy Hunt leidden tot een soortgelijke uitkomst. De deal was na het telefoonschandaal echter van de baan.

Achterdeur

De eerste ontmoeting tussen de Britse premier David Cameron en een mediabaas vond plaats in mei 2010 toen Rupert Murdoch die maand de Britse ambtswoning via de achterdeur binnenging. Twee maanden later deed News Corp een bod op Sky en de eigenaar van het satelliettelevisienetwerk ontmoette Cameron in juli 2010.

Deze ontmoeting werd in eerste instantie niet onthuld toen Cameron in juli vorig jaar een lijst van bijeenkomsten publiceerde die hij had met mediabedrijven. Diezelfde maand zag Murdoch als gevolg van het afluisterschandaal af van het omstreden bod.

Globaal concern

In het verleden heeft The Economist gesuggereerd dat News Corp BSkyB wil laten fuseren met haar andere satellietactiviteiten, waaronder de DirecTV Group in de Verenigde Staten en mogelijk ook Star TV, een satellietnetwerk in Azië, om daarmee een globaal satelliettelevisieconcern te stichten dat gelijk wereldwijde marktleider zou zijn.

Bron: Rawstory.com

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
0 Reacties
Inline Reacties
Alle reacties zien
x

Check Also

limburg

Limburg: ergste corona-uitbraken in meest gevaccineerde gebieden

Het aantal besmettingen in de Belgische provincie ...

füllmich

Reiner Füllmich te gast bij lancering ‘Neurenberg 2.0’ in Polen

Afgelopen week is een Poolse parlementaire onderzoekscommissie ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen en met een andere nieuwe domeinnaam/website terugkomen.

Blijf onafhankelijk! Weet ons altijd te vinden! Abonneer je nu gratis en vrijblijvend op ons telegramkanaal.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

0
We lezen graag je reactie!x