Laat je geheugen je in de steek? Eet dan vaker blauwe bessen. Wetenschappers van de Universiteit van Cincinnati zeggen dat het ‘superfruit’ kan helpen in de strijd tegen Alzheimer.
De onderzoekers voerden twee onderzoeken uit. Tijdens het eerste onderzoek kregen 47 mensen van 68 jaar of ouder met cognitieve beperkingen 16 weken lang een dagelijkse dosis blauwe bessen in poedervorm of een placebo.
Naderhand waren de cognitieve prestatie en hersenfunctie van de proefpersonen verbeterd en ook werd er bij hen meer hersenactiviteit gemeten. Bovendien was hun geheugen verbeterd en konden ze makkelijker op bepaalde woorden komen, aldus hoofdonderzoeker Robert Krikorian.
Visolie
Tijdens het tweede onderzoek kregen 94 mensen tussen de 62 en 80 jaar met een verslechterd geheugen blauwe bessen in poedervorm, visolie, poeder en visolie of een placebo.
Bij de mensen die poeder of visolie kregen werd enige cognitieve verbetering geconstateerd, maar het geheugen verbeterde nauwelijks. Dat kwam volgens Krikorian mogelijk omdat deze deelnemers minder ingrijpende cognitieve problemen hadden.
Kleur
“Bij sommige volwassenen kunnen blauwe bessen het geheugen en de cognitieve functie zeker verbeteren,” zei hij. Het geheim zit ‘m interessant genoeg mogelijk in de kleur van het fruit. Anthocyanen geven blauwe bessen hun kleur. Het zijn antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze de cognitieve functie bij dieren verbeteren.
Blauwe bessen bevatten vitamine C, vezels en mangaan en zorgen voor sterke botten. Ze verlagen de kans op hartziekte, kanker en dus zelfs Alzheimer.
[ACS]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Lichaamscellen beginnen massaal te resoneren naar 528 Hz
100 miljoen euro om nog meer mensen dood te maken in Oekraïne: ‘Eigen volk kan stikken’
Baanbrekende vondst: ‘enorme ondergrondse stad’ is volgens wetenschappers tienduizenden jaren ouder dan de piramides
Sky News verwijderde zojuist deze video over de ‘gitzwarte nacht in Amsterdam’
“Het moet echt niet gekker worden”
Nieuw onderzoek: zo zorgt cannabis ervoor dat kankercellen niet meer kunnen groeien
Deze ‘zoekgeraakte’ sms’jes onthullen hoe bevooroordeeld en partijdig de FBI-onderzoeken naar Clinton en Trump zijn
Helft West-Europese mannen deelt ‘farao-gen’
Functionaris Republikeinse partij ziet complot in schietpartij Florida. Was het een false flag?