
Nu we allemaal steeds meer op internet zitten, komen ook veel van onze gegevens daar terecht. Wat weten grote internetbedrijven zoals Google en Facebook allemaal van ons en wat doen ze met onze gegevens?
Drie leerlingen van het Greijdanus College in Hardenberg hebben dit onderzocht en maakten er een documentaire over. Ze willen mensen bewust maken van de privacy op internet.
De meeste mensen hebben tegenwoordig een Facebookprofiel en gebruiken de diensten van Google. Hiermee zetten we allemaal gegevens van ons op internet.
Veilig
Wat weten ze allemaal over ons? En ben jij veilig op internet?
Toen de leerlingen toevallig op Google Maps keken konden ze precies zien waar, hoelang en met welk voertuig ze ergens waren geweest.
Toen ontstond het idee van een documentaire. Ze kwamen in contact met verschillende internetexperts en de Piratenpartij.
Privacy
De film is voorzien van commentaar door Edwin Ouwehand, al 11 jaar de vaste voice-over van RTL4.
De documentaire maakt duidelijk in hoeverre er privacy is op internet. Het blijkt lastig om geen gebruik te maken van grote internetbedrijven zoals Google en Facebook.
Als je niet op Google zit, maar een vriend via Gmail een bericht stuurt, heeft Google alsnog inzicht in je gegevens. Ook kan de overheid je gegevens opvragen bij bedrijven zoals Google.
Grootste probleem
En wat verandert er door de nieuwe WIV (Wet op inlichtingen- en veiligheidsdiensten)?
Het grootste probleem is dat je vaak onbewust veel privacy weggeeft. “Als je bij een gezondheidsapp je gegevens invult, hebben verschillende bedrijven vervolgens inzicht in je medische gegevens,” klinkt het.
Bekijk de documentaire hieronder:
Je bent nergens meer veilig in deze door en door barbaarse en corrupte wereld.
Als het produkt gratis is ben jij het produkt.
Helaas is bewust voor de huidige architectuur van Internet gekozen in de jaren negentig. Toen had met een paar simpele ingrepen ook veel veiliger/anoniemer gekund.
Nu moeten we het doen met de GDPR die in mei wettelijk verplicht wordt. Maar of dat veel zoden aan de dijk zet is ook nog maar afwachten.
De meeste internetgebruikers onder ons zijn inmiddels wel op de hoogte van het feit dat iedereen, bedrijven, burgers en overheden je doen en laten op het net kunnen volgen.
Je hebt zelf wel enige invloed door een bewuste keuze te maken en na te denken wat je wel of niet deelt.
Problematischer vind ik het op
moment dat je die niet hebt bij bv.
Parkeerautomaten, bibliotheken ed.
Ik denk dat de nieuwsgierigheid van de mens en de wens om gekend te worden voorlopig nog aan het langste eind trekt.