Het Voedingscentrum, dat grotendeels wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid, geeft voorlichting over voedsel aan de bevolking. Veel consumenten vertrouwen blindelings op de informatie van het Voedingscentrum.
Begin maart dit jaar sprak het Voedingscentrum zich uit over de hype rond superfoods: producten zoals gojibessen, cacaobonen, hennepzaad en tarwegras. Door het hoge gehalte aan voedingsstoffen zouden ze uiteenlopende ziektes en ongemakken voorkomen. Het Voedingscentrum waarschuwde dat ‘zulke wondermiddelen niet bestaan’.
In de slipstream van de hype rond superfoods gaat het bij veel gebruikers ervan om het mijden van de gewraakte E-nummers. Het Voedingscentrum vindt de angst hiervoor onterecht: “E-nummers zijn niet slecht.”
Na deze uitspraken vroegen velen zich af of het Voedingscentrum wel objectief en eerlijk is over eten. Het zou dansen naar de pijpen van de machtige voedingsconcerns. Afgelopen maand was er ophef over de samenwerking tussen het Voedingscentrum en Albert Heijn. Ook was er kritiek op het feit dat een deel van de wetenschappers die onderzoek doen naar voedsel op één campus zitten met FrieslandCampina.
Daar komt bij dat Gerda Feunekes, de nieuwe directeur van het Voedingscentrum, van Unilever komt. Feunekes, die op 1 juli het stokje overneemt van Felix Cohen, werkte vanaf 1996 bij Unilever Research & Development, het bedrijfsonderdeel dat zich inzet voor voedingsonderzoek en productverbetering.
Ook F.J. Olieman, lid van de toezichtsraad van het Voedingscentrum, heeft een flink aantal managementsfuncties bij Unilever gedaan. Hij deed bij de multinational onder meer diervoedingsonderzoek.
Hoewel Cohen van mening is dat voedselfabrikanten niet te veel invloed op het Voedingscentrum krijgen, sijpelen de invloeden van de concerns toch door in het beleid. Zo oordeelt het centrum bijvoorbeeld dat roomboter niet gezonder is dan margarine. Uit wetenschappelijk onderzoek is echter gebleken dat margarine, een belangrijk product van Unilever, ‘chemische troep’ is.
In 2012 won Unilever met Becel Pro-activ Het Gouden Windei, de prijs voor de meest misleidende marketing. Een jaar daarvoor kreeg Unilever ook een Gouden Windei dankzij het product Blue Band Goede Start, ‘het wit waar volkoren in zit’. Twee jaar op rij was het voedingsconcern de grootste misleider.
Moleculair bioloog slaat alarm: ‘Er is hier iets heel ongewoons aan de hand’
Provincies zijn helemaal klaar met biomassa en trekken streep in het zand. Deze ingrijpende maatregelen nemen ze
Carice van Houten bekritiseerd om huilvideo over klimaat: ‘Zoek hulp’
Amerikanen zijn lang niet de enigen die valse vlag-aanslagen uitvoeren. Ook hier kunnen ze er wat van
Sensationele onthulling: Tony Blair sloot een jaar vóór de invasie in Irak al een ‘bloeddeal’ met Bush
Zulke dingen gebeuren normaal gesproken alleen in totalitaire dictaturen. FVD stelt Kamervragen aan Ollongren over dit schimmige rapport
Wybren van Haga bij Lange Frans: ‘Waar blijft de opstand?’
Als de technologische gevangenis voltooid is, gaat de knop om: precies zoals altijd de bedoeling was
Brazilianen protesteren tegen verplicht coronavaccin: ‘We zijn geen proefkonijnen’