Heeft voeding invloed op ADHD-symptomen? Heeft medicatie goed effect? Er komt steeds meer vraag naar ADHD-behandelingen zonder medicijnen. Uit het grootste dieet-interventie onderzoek tot nu toe kwam naar voren dat 60 procent van de kinderen een sterke vermindering had van ADHD-symptomen.
Het was onduidelijk of de kinderen ook op de lange termijn een vermindering van symptomen lieten zien en of het haalbaar is een dieet als interventie aan te bieden binnen de GGZ. Psychiatrisch ziekenhuis Karakter start een nieuwe behandelstudie om antwoord te geven op deze vragen.
Driehonderd kinderen krijgen ofwel de gebruikelijke zorg ofwel een dieet. De proefpersonen worden 1,5 jaar lang gevolgd om nauwkeurig in kaart te brengen hoe het met ze gaat. Aan de hand van een breed scala aan metingen zal worden vastgesteld bij wie het dieet werkt, waarom en hoe goed het vol te houden is.
In 2011 bleek dat een zogeheten RED-dieet bij een groot deel van de kinderen met ADHD een gunstig effect heeft. Hun gedrag verbetert sterk, zo bleek uit onderzoek van het ADHD Research Centrum Eindhoven, Karakter en het Radboudumc. Het onderzoek verscheen in het gezaghebbende weekblad The Lancet.
RED staat voor Restricted Elimination Diet. Het is een op individuele leest geschoeid hypo-allergeen dieet. Alle voedingsmiddelen waarop kinderen zouden kunnen reageren worden gedurende vijf weken weggelaten. Het zogeheten eliminatiedieet leidde bij twee derde van de ADHD-kinderen tot een aanzienlijke gedragsverbetering.
Naast ADHD had de helft van de onderzochte kinderen ODD, een aandoening die wordt gekenmerkt door opstandig en brutaal gedrag. Ook op dit gedrag had het dieet een zeer gunstig effect. Het RED-dieet kan leiden tot een drastische vermindering van het medicijngebruik bij ADHD.
[Karakter]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Trace Amounts: Documentaire over gevaren van vaccins gaat in Hollywood in première
Zonnebrandcrème en huidkanker: grootschalig onderzoek trekt schokkende conclusies
Hoe politiek en media ons vijf jaar hebben voorgelogen over de Griekse crisis en waarom
‘Het is echt belachelijk om mensen te dwingen richting dat afschuwelijke EU Digital Green Certificate’
Acteur Huub Stapel neemt geen injecties meer: ‘Ik verwacht dat dit één van de grootste schandalen van de eeuw wordt’
Grootste koopkrachtdaling in 40 jaar, maar minister laat Nederlanders keihard in de steek: ‘Ongekende schande!’
Aliens zijn al 4000 keer op aarde geland. Steven Greer onthult in tv-interview waarom men dit geheim wil houden
Omstreden medicatie: Farmareus intimideert kritische hoogleraar
De Jonge onder vuur om uitspraken over 2G: ‘Stop met smoezencircus!’