De overheid stimuleert het rijden in een elektrische auto fors. Particulieren krijgen duizenden euro’s subsidie voor een nieuwe auto met een stekker. Daarnaast heeft de overheid tientallen miljoenen uitgetrokken voor de aanleg van honderdduizenden extra laadpalen. Het doel is om in 2030 bijna 2 miljoen elektrische auto’s te hebben in Nederland.
Deze auto’s zouden beter voor het milieu zijn omdat ze geen CO2 uitstoten. “Onzin. We worden weer zwaar voor de gek gehouden,” zegt emeritus hoogleraar Guus Berkhout in De Telegraaf. Elektrische auto’s zijn volgens hem helemaal niet zo groen als wordt beweerd.
Erg milieuonvriendelijk
“Iemand die met zijn elektrische auto stroom tankt, tankt voor ruim 87 procent elektriciteit uit hout, kolen, gas en kernenergie, en maar voor 13 procent uit zon en wind. Bovendien, zon- en windaanbod is onbetrouwbaar,” licht hoogleraar Berkhout toe. Van die 13 procent blijft overigens slechts 4 procent over.
Berkhout wijst er verder op dat elektrische auto’s veel zwaarder zijn dan bijvoorbeeld benzineauto’s en derhalve veel meer fijnstof produceren. Daarnaast is de productie van de batterij van stekkerauto’s erg milieuonvriendelijk.
Hij komt tot de volgende slotsom: “De nadelen van elektrisch rijden blijken vele malen groter dan de voordelen.” Volgens Berkhout kunnen we beter kiezen voor een nieuwe dieselauto. “Die stoot veel minder CO2 uit.”
Griezelig: artsen roepen zwangere vrouwen op coronavaccin te nemen, lezen hetzelfde script voor
Het plan om het regime van al-Assad omver te werpen (Update)
Wetenschappers willen actie tegen hormoonverstoorders
‘Wauw’: De Oekraïense propaganda begint steeds groteskere vormen aan te nemen
Diederik Samsom en Edith Schippers bij geheimzinnige Bilderbergconferentie
Wat is scripting en hoe kun je het gebruiken om je beste leven te creëren? – Channeling 16-02-2023
Nederlaag voor Monsanto: Schotland verbiedt alle genetisch gemodificeerde gewassen
Ruitvormige UFO zoemt over Zuid-Californie
Van een menselijk naar een galactisch zelfbeeld