Het kabinet gaat voorbereidingen treffen om mensen alleen nog een coronabewijs te geven als ze volledig gevaccineerd zijn of corona hebben gehad. Minister De Jonge mikt op een invoering van het 2G-systeem over drie weken.
De NOS gaf donderdag een podium aan epidemioloog Frits Rosendaal (LUMC), die zei dat het ‘erg aannemelijk’ is dat de 2G-maatregel helpt om het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames te verminderen.
Arts Jona Walk van het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen is het absoluut niet met Rosendaal eens. “Laat ik voorop stellen dat een ‘2G-systeem’ een vorm van vaccinatiedwang is, voor mij persoonlijk onaanvaardbaar en in strijd met de eed die ik als arts heb afgelegd,” schrijft ze op social media.
Dit percentage neemt elke maand toe
“Maar voor alle schade die het zal doen aan individuen én onze samenleving, zal het ook weinig opleveren,” voegt Walk toe.
“Inmiddels is de meerderheid van de Covid-19-patiënten in ons ziekenhuis gevaccineerd, en dit percentage neemt elke maand toe. Zelfs een effectief 2G-systeem heeft dus weinig effect op de belasting van de zorg,” benadrukt de arts.
Wat volgens haar wel zou helpen, is de middelen die nu worden gebruikt voor dwang en controle inzetten om de zorg te versterken.
Er dreigt opnieuw een grens te worden overschreden
“De schade van vaccinatiedwang is veel groter dan de meeste artsen zich nu realiseren, en er dreigt opnieuw een grens te worden overschreden,” waarschuwt Walk.
“Er is enorm werk nodig om onze zorg ‘pandemiebestendig’ te maken, dit vraagt echt leiderschap, openheid, samenwerking en moed, niet dwang en uitsluiting van mensen. Ik weet dat velen in de zorg niet achter dit 2G-voorstel staan, maar zwijgen is ook een standpunt innemen,” aldus de arts.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Dit is hoe de dodelijke schietpartij in El Paso kan worden gelinkt aan het MKUltra-programma van de CIA
CIA-rapport onthult dat Amerika in de jaren tachtig al plannen had om Syrië te destabiliseren
Er zijn nu zoveel ijsberen dat ze de inheemse bevolking van Canada bedreigen (en bedankt klimaatfanatici). Dit overheidsrapport bewijst het
Kijk: Europarlementslid legt in 1 minuut uit waarom de Europese Unie zélf één van de grootste problemen is
‘Wappies’ werden weggehoond, maar nu pleit zelfs het Lareb voor meer onderzoek naar ‘Long COVID’-klachten na vaccinatie
Politie in India dwingt ongevaccineerden om doodshoofd te dragen
AD vraagt lezers of ze de nieuwe coronaprik gaan halen, maar vergeet de reacties te censureren: een greep
Is de mens gemaakt in een laboratorium? Officier vertelt wat hij zag tijdens het Stargate Project
Oud-CIA-officier: Iran heeft geen bom en vormt geen bedreiging