Voor het eerst is de relatie tussen bewerkt voedsel – zoals diepvriespizza’s, chips, koekjes en frisdrank – en kanker aangetoond.
Ultrabewerkte voeding uit de supermarkt is nu gelinkt aan kanker. Het gaat om producten die vol additieven, conserveermiddelen en kleur- en smaakstoffen zitten. Vaak bevatten ze ook veel suiker, vet en zout.
Ongeveer de helft van alle voedselproducten die wij kopen bestaat uit dit ultrabewerkte voedsel.
Aanzienlijk meer
Franse wetenschappers analyseerden de eetgewoontes en medische gegevens van ruim 100.000 mensen.
Ze kwamen tot de ontdekking dat mensen die 10 procent meer ultrabewerkt fabrieksvoedsel aten, 12 procent meer kans op kanker hadden.
De resultaten suggereren dat de toenemende consumptie van ultrabewerkt voedsel de komende decennia zal leiden tot aanzienlijk meer kankergevallen, aldus de baanbrekende studie in vakblad The BMJ.
Nieuw
Frankrijk is één van de weinige landen die de bevolking al waarschuwt tegen fabrieksvoedsel uit de supermarkt, zei hoofdonderzoeker Mathilde Touvier.
Dergelijk voedsel is al gelinkt aan obesitas, maar de relatie met kanker is nieuw.
De term ultrabewerkt voedsel is bedacht door een groep wetenschappers uit Brazilië, waar ook wordt geadviseerd om er zo weinig mogelijk van te eten.
Volgens Touvier is het niet de lage voedingswaarde van bewerkte voeding die het risico op kanker verhoogt.
70 procent
Ze zei dat er meer onderzoek gedaan moet worden om te achterhalen of dat risico is te wijten aan het hoge gehalte aan suiker, vet en zout of aan de additieven.
Haar team heeft een enorme database samengesteld van alle additieven in voedselproducten. De komende jaren gaan de onderzoekers kijken wat de chronische blootstelling aan deze stoffen doet met mensen.
In de supermarkt valt 70 procent van het aanbod in de categorie ultrabewerkt voedsel.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






‘Niet klimaatverandering, maar DIT is de oorzaak van de overstromingen in Valencia’
Waar is het Nederlandse goud?
‘Unieke geavanceerde beschaving’ leefde in woestijn Turkmenistan
Jack van Gelder is woest: ‘Dit kabinet doet dingen die gewoon niet mogen’
Bofuitbraak VS treft vrijwel alleen ingeënte leerlingen
Ophef om opmerking minister De Jonge tegen vrouw die geen koopwoning kan vinden: ‘Vreselijke man’
Kabinet wil vrijheidsbeperkende maatregelen in permanente wetgeving gieten: ‘Alarmbellen!’
Bizar experiment: Toekomstige gebeurtenissen bepalen wat er in het verleden gebeurt
Robbie Williams praat tijdens show over buitenaardsen en UFO’s