Woensdag maakte de Raad van State vier uitspraken bekend inzake de boetes die artsen kregen wegens het off-label voorschrijven van medicatie voor COVID-19.
Alle boetes worden gehandhaafd omdat de protocollen van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) leidend en bepalend zijn. Afwijking van deze protocollen is dus vanaf heden altijd beboetbaar.
De hoogste rechter volgt daarmee trouw de visie van de overheid.
Ramp voor voorschrijvend Nederland
Rob Elens, één van de beboete artsen, zei in een reactie: “De uitspraak van de Raad van State in ons hoger beroep tegen de boete voor het off-label voorschrijven van hydroxychloroquine en ivermectine is een ramp voor voorschrijvend Nederland.”
“De uitspraak zegt dat omdat ik een Nederlander ben, ik mij ook puur aan de Nederlandse richtlijnen moet houden en wel die van het NHG. Ook al ben ik geen lid van dit genootschap moet ik hun richtlijnen volgen want alleen zij hebben de juiste kennis in huis,” vervolgde Elens.
Alles wat zij voorschrijven is leidend en iedereen die daarvan afwijkt, is dus in overtreding van de geneesmiddelenwet volgens de Raad van State, aldus Elens.
Gezondheidszorg staat voor groot dilemma
Het is volgens hem een ongekende ramp voor voorschrijvend Nederland omdat in elke huisartsenpraktijk en in elk ziekenhuis in Nederland dagelijks duizenden off-label geneesmiddelen worden ingezet op basis van internationale standaarden en wetenschap, maar die wel expliciet in tegenspraak zijn met specifieke NHG-richtlijnen.
De site ZelfzorgCovid19.nl, een initiatief van Elens, zegt te hopen dat minister van Volksgezondheid Fleur Agema de boetes op korte termijn alsnog intrekt. Als artsen uit angst voor boetes stoppen met off-label voorschrijven zal dat voor patiënten ‘zeer kwalijke gevolgen hebben’.
De gezondheidszorg staat nu voor een groot dilemma: boetes riskeren en patiënten helpen of boetes vermijden en patiënten in de steek laten.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Osteopaat: “Zeg nee tegen vaccins”
Oeps! Aantal gevallen van baarmoederhalskanker fors gestegen. Is er een link met het omstreden HPV-vaccin?
YouTube verwijderde deze video: Oekraïens biolab gebruikt voor experimenten op nietsvermoedende burgers
Al Gore blijkt gevaarlijke man. Hij gaat maar door met dit zieke plan, totdat hij zijn doel bereikt heeft
Brief aan Raad van State over orgaandonatie: ‘Is er mogelijk sprake van moord?’
Schokgolf door Europa na arrestatie Duitse activist die op weg was naar conferentie over remigratie
Patholoog legt in 2 minuten uit waarom er opeens zoveel mensen sterven aan ‘mysterieus syndroom’
EU is blok aan ons been en strop om onze nek. Waar wachten we nog op?
‘Onderzoekers medicijnen houden bewust bijwerkingen achter’