De National Science Foundation (NSF), een agentschap van de Amerikaanse overheid dat wetenschappelijk onderzoek coördineert, heeft een peiling gehouden waaruit blijkt dat één op de vier Amerikanen niet weet dat de aarde rond de zon draait. Laten we dat nog even herhalen: ruim een kwart van de Amerikaanse bevolking weet niet dat de aarde om de zon draait.
In totaal kregen 2200 mensen 10 wetenschappelijke vragen voorgeschoteld, waarvan er gemiddeld 6,5 goed beantwoord werden. 26 procent van de respondenten geloofde dat de zon om de aarde draait. Daarnaast denkt een meerderheid van de Amerikaanse jeugd dat astrologie wetenschap is.
Uit de NSF-peiling blijkt dat de meeste Amerikanen enthousiast zijn over wetenschap. Ze zijn dus wel leergierig, maar leren kennelijk de verkeerde dingen op school. Er gaan steeds meer stemmen op om op Amerikaanse scholen creationisme te onderwijzen. Op openbare scholen in de staat Tennessee mag al les worden gegeven in het creationisme, dat ervan uitgaat dat God de wereld in zes dagen heeft geschapen.
Het creationisme heeft veel aanhangers in de VS. Uit een peiling van eind 2010 bleek dat 40 procent van de Amerikanen gelooft dat God de mens in zijn huidige vorm een paar duizend jaar geleden heeft geschapen.
Scholen bestuderen doorgaans de evolutieleer van Charles Darwin. Ook in Nederland blijven streng-christelijke scholen zagen aan zijn stoelpoten, of dat nu mag van Den Haag of niet. Scholen hebben de vrijheid om lesstof te behandelen ‘op een wijze die overeenkomt met hun identiteit’. De streng-christelijke Stichting Oude Wereld mag bijvoorbeeld ‘fouten’ in biologieboeken corrigeren van het ministerie van Onderwijs. Waarbij dé fout natuurlijk de gehate evolutieleer is.
Op het Ichtus College in Veenendaal, een middelbare school op reformatorische grondslag met 2100 leerlingen, worden tabellen die miljoenen jaren teruggaan het liefst overgeslagen. Voor wie vasthoudt aan de Bijbel als het letterlijke woord van God is de aarde slechts zo’n 6000 jaar oud, een fractie van de vier miljard waar de moderne wetenschap op uitkomt.
Op het Calvijn College in Goes moeten leerlingen bepaalde facetten van het evolutiemodel verder uitdiepen en proberen daar het scheppingsverhaal tegenover te zetten. De opdracht telt mee voor het eindcijfer voor biologie. Als het bij aardrijkskunde gaat over grote brokken steen die afkomstig zijn uit de IJstijd, wordt er bij verteld dat het net zo goed resten van de Zondvloed kunnen zijn…
De bloedsekte: Honderden slachtoffers en getuigen verbreken hun stilzwijgen
Wetenschapper ontdekt dat vaccins ons kapotmaken. In deze schokkende video onthult ze hoe Big Pharma haar vervolgens kapotmaakte
Geeft het Amerikaanse CDC openlijk toe dat de PCR-test één grote zwendel is?
Voorlichting over klimaatverandering, via onderwijs en media, is te eenzijdig en te alarmerend. Deze klimaatwaakhond wil tegengeluid bieden
Genetische modificatie voor consumenten vaak onzichtbaar
Wat de media je niet vertellen over de oorlog in Oekraïne
Kaag oogst kritiek met verklaring: ‘Ze plast dedain, ze zweet dedain en ze huilt dedain’
Oppervlak Pluto bevat bouwstenen van leven
Zijn de drievingerige gemummificeerde wezens uit Peru aliens? Deze Russische professor denkt van wel