Mannen die aan prostaatkanker lijden, hebben een grotere overlevingskans als ze regelmatig kool eten. Dat blijkt uit een studie in het International Journal of Cancer.
Eetgewoonten kunnen invloed hebben op de ontwikkeling van prostaatkanker. Mannen die vaak spruiten, bloemkool, broccoli of andere koolgroenten en tomaten eten, hebben de minste kans op prostaatkanker.
Voeding kan ook een positief effect hebben als mannen al prostaatkanker hebben. Sommige onderzoeken laten zien dat tomatensap en –puree de ontwikkeling van de ziekte tegengaan.
Vertragen
Epidemioloog Erin Richman heeft aangetoond dat kool ook beschermt bij prostaatkanker. Ze analyseerde medische gegevens van 1560 mannen die tussen 2004 en 2009 waren verzameld.
Richman onderzocht hoe groenten en fruit de ontwikkeling van de ziekte konden vertragen. Uit haar onderzoek bleek dat het eten van kool de kans op het ontwikkelen van de ziekte reduceerde.
Glucosinolaten
Onderzoekers denken dat glucosinolaten in kool preventief werken tegen kanker. Glucosinolaten werken als een natuurlijke pesticide en zijn daarnaast de oorzaak van de bittere of scherpe smaak van mosterd, mierikswortel en kool.
Momenteel wordt vooral sulforafaan in broccoli onderzocht op de werking tegen kanker. Ook in spruitjes zitten glucosinolaten. Bij koolzaad zijn er voor menselijke consumptie rassen gekweekt waarvan de zaden geen glucosinolaten meer bevatten.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Brits tv-programma bewijst dat Nederlandse overheid extremisten in Syrië financiert. Hier ging uw belastinggeld naartoe
‘Kijk eens aan!’: WEF ontwikkelde in 2018 digitaal reispaspoort dat kan worden uitgebreid met vaccinatiebewijs
‘Chemotherapie is gevaarlijk’
Ex-Pfizer-VP Mike Yeadon waarschuwt voor prikken tegen coronavarianten: ‘Dit zijn geen vaccins’
Kuipers laat wettelijke grondslag voor coronapas vervallen, wetsvoorstel voor coronapas op werk van de baan
Cardioloog die ‘niet zal huilen op de begrafenis van ongevaccineerden’ sterft 2 weken na boosterprik
Ik voel, ik voel, wat jij niet voelt… (video)
Kijk: Omtzigt vraagt De Jonge of het kabinet coronastukken heeft achtergehouden, maar krijgt geen antwoord
De waarheid sijpelt stilaan door: Dit is wat artsen vinden van medicinale cannabis