De 100 triljoen bacteriën in je darmkanaal kunnen een grote invloed hebben op je gewicht, zo stellen wetenschappers.
Door grote hoeveelheden fructose (een enkelvoudige suiker), kunstmatige zoetstoffen en suiker-alcohol (een natuurlijke zoetstof) te consumeren passen de darmbacteriën zich aan.
Daardoor krijgt je metabolisme niet langer een signaal wanneer je verzadigd bent, zo blijkt uit een nieuwe studie in Obesity Reviews. Ben je steeds moe en kom je aan? Mogelijk vertraagt je metabolisme.
Korte keten vetzuren
“De flora in het darmkanaal heeft door al deze zoetstoffen de potentie om onze gezondheid op een negatieve manier te beïnvloeden,” zegt studieleider Amanda Payne.
De bacteriën in het darmkanaal breken het voedsel af, maar ze produceren tegelijkertijd ook korte keten vetzuren. Deze kunnen dienen als energie voor het lichaam. Maar terwijl de bacteriën zich aanpassen en de grote hoeveelheden glucose-fructosestroop, kunstmatige zoetstoffen en suiker-alcohol efficiënter leren afbreken produceren ze ook steeds meer korte keten vetzuren.
Bij dergelijke hoeveelheden verstoren de korte keten vetzuren de signalen bij verzadiging, aldus Payne. Daardoor weten we niet meer wanneer we moeten stoppen met eten.
De korte keten vetzuren kunnen bovendien ontstekingen veroorzaken in de darmwand. Door de ontstekingen wordt de darmwand poreus en kan gaan lekken. Bacteriën kunnen dan in de bloedstroom terechtkomen en elders in het lichaam ook ontstekingen veroorzaken. Dat kan leiden tot insulineresistentie en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, beroerte en diabetes type 2.
Maakt suiker dik?
Dit kan het verband tussen het drinken van light-frisdranken en overgewicht deels verklaren. Uit één studie bleek dat de toename in de omtrek van de taille in vergelijking met mensen die geen light-frisdranken consumeerden in 10 jaar tijd vijf keer zo groot was bij mensen die twee of meer blikjes light-frisdrank per dag dronken. Wellicht drinken mensen light-frisdranken om af te vallen, maar zoete frisdranken met weinig calorieën verwarren het brein waarna het verlangt naar meer suiker.
“Ik drink helemaal geen frisdrank en ik eet zelden bewerkt voedsel, vooral als er glucose-fructosestroop op de lijst met ingrediënten staat,” legt Payne uit. “Je kunt het beste producten consumeren die weinig van deze zoetstoffen bevatten en vooral water drinken. Je darmbacteriën werken optimaal wanneer je veel fruit, groenten en hele granen eet.”
Bron: Msnbc.com
Gerelateerd:
- Steeds meer ‘verborgen’ cafeïne in voedingsproducten
- De mannen die ons dik maakten (video)
- Te veel suiker maakt mensen dom
- Is suiker giftig?
- Zijn light frisdranken slecht voor je?
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






500.000 kinderen kwamen het land binnen en nu is 30 procent vermist, waarom schrijven de media hier niet over?
Kijk: Stormtroopers van Trudeau vertrappen iedereen die vrij wil zijn in Canada
Vrouw krijgt ziekenhuisverbod nadat ze stiekem ‘lege afdelingen’ filmt
Arts ontmaskert onzichtbare hand achter eindeloze oorlogen, censuur en pandemieën
Tijd is ontstaan door het geloof in afscheiding
Russische politicus vergelijkt NAVO met nazi-Duitsland: ‘We worden geconfronteerd met het Vierde Europese Rijk’
Data-analist bevraagt balsemers over mysterieuze bloedstolsels en presenteert hier zijn schokkende resultaten
In 1879 hing er een moederschip boven New York City
VIDEO: “Paranormale activiteiten waargenomen in vervallen Brabantse fabriek”