Drie nieuwe studies die afgelopen weekend in de Verenigde Staten zijn gepubliceerd, komen voor het eerst met hard bewijs voor een verband tussen zoete frisdranken en de obesitas-epidemie.
De consumptie van suikerhoudende dranken is sinds de zeventiger jaren verdubbeld. Bijna 30 procent van de Amerikaanse volwassenen lijdt aan vetzucht.
Dat stellen onderzoekers van een studie die is gepubliceerd in het gezaghebbende medisch-wetenschappelijke tijdschrift The New England Journal of Medicine.
Gewichtstoename
Bij de eerste studie waren 33.000 Amerikaanse mannen en vrouwen betrokken. De wetenschappers toonden aan dat genen die het gewicht reguleren worden aangetast door het drinken van suikerhoudende frisdranken waardoor de kans op overgewicht toeneemt.
Ook de andere twee studies tonen aan dat suikerhoudende dranken zoals frisdrank, limonade en vruchtensappen een grote rol spelen bij de gewichtstoename van kinderen. Nederlandse kinderen krijgen door suikerhoudende dranken gemiddeld 48 gram suiker per dag binnen. Amerikaanse kinderen consumeren zelfs 75 gram suiker per dag in frisdranken.
Uit onderzoek door de Vrije Universiteit Amsterdam onder 641 kinderen tussen 4 en 11 jaar oud bleek dat kinderen die hun dagelijkse suikerhoudende dranken niet meer kregen na anderhalf jaar precies één kilo lichter waren dan leeftijdsgenoten die ze wel bleven drinken. Dikke Amerikaanse pubers vielen 1,9 kilo in een jaar tijd af door minder vloeibaar suiker tot zich te nemen.
Niet vrijwillig
Dr. Sonia Caprio van de Yale-universiteit schreef in The New England Journal of Medicine dat ‘deze onderzoeken richtlijnen en politieke besluiten moeten stimuleren die de consumptie van suikerhoudende frisdrank beperken, teneinde de toename van overgewicht bij kinderen te beperken’. “Deze drie studies laten zien dat calorieën in suikerhoudende drankjes er terdege toe doen,” voegde ze toe.
Raymond Gianotten van de branchevereniging FSW Frisdranken, Waters en Sappen liet weten dat de industrie het aanbod van vloeibare suiker niet vrijwillig gaat beperken. “We halen gesuikerde dranken voor kinderen niet uit de supermarktschappen, consumenten kunnen ook voor light kiezen,” zei hij.
Gerelateerd:
- De onverwachte reden waarom light-frisdranken dik maken
- Steeds meer ‘verborgen’ cafeïne in voedingsproducten
- New York gaat strijd aan met suikerhoudende frisdrank
- Te veel suiker maakt mensen dom
- Is suiker giftig?
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






De Gelukkigeplaneetindex versus het BBP
Vaticaan en maffia spil in witwasschandaal
Melk van de koe bevat ‘meest relevante kankerverwekker die er is’. Dit melkeiwit zet kanker ‘aan’
Boek Coen Vermeeren: UFO’s bestaan gewoon (video)
Europarlementariër Guy Verhofstadt krijgt volle laag: ‘Vuile oorlogshitser’
Mensen op beruchte ‘Epstein-lijst’ zijn zo machtig en invloedrijk dat vrijgave ‘regeringen kan doen vallen’
De overheid wil niet dat je ziet hoe groot het Duitse boerenprotest is
De waanzinnige prijzen in Nederland: zelfs bij 1+1 gratis ben je in Duitsland nog steeds goedkoper uit
Politicus gecensureerd na kritiek op De Jonge en coronavaccin: ‘Dit is onacceptabel’