Een 1200 jaar oude Egyptische tekst beschrijft een deel van het kruisigingsverhaal van Jezus met voorheen onbekende plotwendingen.
In het Koptisch is te lezen hoe Pontius Pilatus, de praefectus die Jezus liet kruisigen, voor de kruisiging aanbood zijn eigen zoon te laten kruisigen in plaats van Jezus.
De tekst verklaart ook waarom Judas een kus gebruikte om Jezus te verraden, namelijk omdat Jezus van gedaante kon verwisselen. Daarnaast zou Jezus op een dinsdagavond zijn aangehouden, in plaats van donderdagavond.
Cyrillus van Jeruzalem
De ontdekking hoeft niet te betekenen dat de gebeurtenissen daadwerkelijk hebben plaatsgevonden, maar geeft wel aan dat sommige mensen er in die tijd in geloofden, aldus Roelof van den Broek van de Universiteit Utrecht, die de vertaling heeft gepubliceerd.
In Koptische en Ethiopische kerken wordt Pilatus als een heilige beschouwd, vandaar dat hij in de tekst wordt omschreven als een sympathiek iemand, aldus Van den Broek.
“Toen zeiden de Joden tegen Judas: Hoe kunnen we hem [Jezus] arresteren als hij verschillende gedaantes kan aannemen en zijn verschijning verandert? Soms is hij rossig, soms is hij wit, soms is hij rood, soms heeft hij de kleur van tarwe, soms is hij een jongeman, soms een oude man,” leest een deel van de vertaalde tekst. Om die reden kuste Judas Jezus ter begroeting zodat gewapende lieden wisten wie hij was en hem konden arresteerden.
De tekst is geschreven in de naam van Cyrillus van Jeruzalem die in de vierde eeuw leefde. Cyrillus vertelt het Paasverhaal als onderdeel van een soort preek. Aan het begin van de tekst schrijft Cyrillus, of de persoon die namens hem schrijft, dat in Jeruzalem een boek is gevonden over het leven en de kruisiging van Jezus.
J.P. Morgan
De tekst plaatst het laatste avondmaal op een dinsdag in plaats van een donderdag en ook lijkt Jezus niet te dineren met zijn discipelen, maar met Pontius Pilatus. Tussen zijn aanhouding en het avondmaal met Pilatus wordt hij voor hogepriester Kajafas en Herodes I de Grote gebracht.
Zo’n 1200 jaar geleden werd de tekst bewaard in de bibliotheek van het Sint-Michielsklooster in de Egyptische woestijn in het westen van wat nu het gouvernement Fajoem is. Het klooster hield aan het begin van de tiende eeuw op te bestaan en de tekst werd in de lente van 1910 herontdekt.
In december 1911 werd de tekst samen met een aantal andere documenten opgekocht door niemand minder dan de Amerikaanse filantroop J.P. Morgan. Zijn verzameling werd later onderdeel van The Morgan Library & Museum in New York City, waar het manuscript tot 5 mei aanstaande is te bewonderen.
Bron: Livescience.com Foto: The Piermont Morgan Library
Gerelateerd:
- Wie was de graaf van Saint-Germain?
- Kerstmis komt voort uit het paganisme (video)
- Fragmenten Dode Zee-rollen na 60 jaar online gezet (video)
- Code 250 jaar oud Duits geheim genootschap gekraakt
- Geheime bijbel opgedoken in Turkije waarin ‘Jezus komst van profeet Mohammed voorspelt’
Was de dood van prinses Diana een complot? In deze nieuwe documentaire komen schokkende details aan het licht
Bill Gates: de schokkende waarheid die onder de pet wordt gehouden
Trump stelt auteur van boeken over Illuminati aan als lid onderwijscommissie. Ontdek waar hij nog meer over schrijft
Klaus Schwab: in 2030 geen autobezit meer, snelwegen worden parken
Hoe creëer je een mooie eetkamer?
Vrije energie: De sterspoel, heilige geometrie en de joulethief ringer
Roomboter is gezond en margarine is chemische troep
Willem Middelkoop over Grote Reset: ‘Er komen hele grote veranderingen’
NASA verliest contact met Deep Impact, geen plaatjes van ISON