Propaganda

BBC als propagandamachine van de Europese Unie

Help mee door deze info met anderen op je socials te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

De BBC ontving de afgelopen vier jaar miljoenen euro’s van de Europese Unie en lokale autoriteiten, zo onthult de Britse Daily Telegraph.

Het nieuws heeft gezorgd voor een verhit debat nu politici vraagtekens zetten bij de onpartijdigheid van BBC-journalisten wanneer ze verslag doen van gebeurtenissen in de EU.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png

De BBC gaf in een brief aan een parlementslid van de Tory Party toe dat de omroep in de afgelopen vier jaar zo’n 3,6 miljoen euro aan subsidies heeft ontvangen van de Europese Unie.

EIB

Andere subsidies, bijna 20 miljoen euro in totaal, kwamen van Britse lokale autoriteiten. Het geld is uitgegeven aan ‘onderzoek en ontwikkeling’.

De omroep onthulde bovendien dat BBC Worldwide sinds 2003 meer dan 170 miljoen euro heeft geleend van de Europese Investeringsbank (EIB). Daarvan moet nog 36 miljoen euro voor mei dit jaar worden terugbetaald.

Niet duidelijk

Alhoewel de cijfers wel in het jaarlijkse rapport van BBC Worldwide staan, maakt het jaarverslag van de BBC niet duidelijk waar de subsidies precies vandaan komen.

Karl McCartney van de Conservative Party kreeg de documenten in handen en is naar eigen zeggen bezorgd dat het geld de verslaggeving van de BBC ernstig kan beïnvloeden.

Meeslepen

Zijn partijgenoot Dominic Raab zei dat de BBC elke dag verslag doet van de ontwikkelingen in de EU en dat mensen zich nu gaan afvragen of er een verband is tussen het geld dat de BBC ontvangt en de manier waarop het nieuws wordt gebracht.

Europarlementariër Paul Nuttall van de UK Independence Party bekritiseerde de corporatie en zei dat de BBC dan misschien toch staat voor Brussels Broadcoasting Corporation. In 2010 gaf voormalig BBC-correspondent in Brussel Jonathan Charles toe dat de BBC zich in 2002 liet meeslepen door de lancering van de euro.

Exit

Uit een analyse van de eurosceptische denktank Global Britain is gebleken dat het programma Today van BBC Radio 4 de afgelopen zes jaar slechts 0,04 procent van haar zendtijd heeft gewijd aan de voordelen van een exit uit de euro.

In een reactie liet een woordvoerder van de BBC weten dat de subsidies van de EU slechts een klein deel vormen van de totale inkomsten.

Bron: Telegraph.co.uk

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je dit waardevol?
Deel het met anderen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

0 Reacties
Inline Reacties
Alle reacties zien
Back to top button
0
We lezen graag je reactie!x