Uit onderzoek blijkt dat hoge cholesterolniveaus niet leiden tot meer hart- en vaatziekten. Onderzoeksjournalist Daan de Wit stelt dat de huidige visie op cholesterol is gebaseerd op gebrekkige en achterhaalde wetenschap.
In zijn boek Weet wat je eet haalt hij het werk van een aantal wetenschappers aan die aantonen dat de heersende kijk op cholesterol en het ontstaan van hart- en vaatziekten ernstige gebreken vertoont.
Steeds meer hartspecialisten hebben spijt van de adviezen die ze tientallen jaren hebben gegeven. De Amerikaanse chirurg Peter Attia heeft het onderwerp cholesterol tot in detail bestudeerd en heeft er gedegen over gepubliceerd: “Er is geen goed of slecht cholesterol. Al het cholesterol is goed.”
Flinterdun bewijs
En hij staat niet alleen. Dr. Ernest Curtis zag dat hartpatiënten allerlei verschillende niveaus van cholesterol hadden: hoog, laag en ertussen in. Het leek allemaal niet uit te maken. Hij besloot op onderzoek uit te gaan en ontdekte tot zijn schrik dat het bewijs flinterdun was.
De Nederlandse arts Remko Kuipers deed in 2011 onderzoek naar de rol van verzadigd vet bij hart- en vaatziekten. Hij concludeerde: “De inname van verzadigd vet door voeding zorgt voor een kleine toename van het totale cholesterol, zonder dat de kans op hart- en vaatziekten toeneemt.”
De Amerikaanse Vanderbilt-hoogleraar George Mann sprak van ‘de grootste misleiding in de geschiedenis van het medicijnonderzoek’.
‘We hadden het bij het verkeerde eind’
Uit onderzoek over een periode van 20 jaar naar ouderen in Honolulu is gebleken dat lage cholesterolwaarden in verband staan met vroegtijdig overlijden. Uit Oostenrijks onderzoek blijkt dat een laag cholesterol ook slecht is voor de gezondheid van jongeren.
Sinds vorig jaar worden de voedingsrichtlijnen langzaam maar zeker aangepast. “Dit is de juiste beslissing,” aldus de Amerikaanse cardioloog Steven Nissen. “We hadden het bij het verkeerde eind, met de voedingsrichtlijnen. Tientallen jaren lang.”
Boekentip: Weet wat je eet
[FTM]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Prof. Pierre Capel legt in 7 minuten uit waarom er geen tweede, derde of vierde golf is geweest
Groepsleerkracht in het basisonderwijs: wat de baan écht inhoudt
‘Hierom was de NASA-maanlanding nep’: Thierry Baudet krijgt bijval uit wel heel onverwachte hoek
Voorlichting over klimaatverandering, via onderwijs en media, is te eenzijdig en te alarmerend. Deze klimaatwaakhond wil tegengeluid bieden
“Griepvaccin bevat gevaarlijk veel kwik”
Wat ik kan zien is dat ze daar gecrashte UFO’s hebben. Deze vrouw zegt te weten wat er gebeurt in het geheimzinnige Area 51
CT-scans verhogen het risico op kanker tot wel 35 procent: dit kun je ertegen doen
‘Revolutie’: Duitse banken komen in opstand tegen ‘financiële dictatuur’ van Europese Centrale Bank
De arrogantie van de macht: minister Ollongren legt ‘nee’ van bevolking tegen sleepwet hooghartig naast zich neer