
Het voelt soms alsof e-commercebedrijven op Amazon moeten verkopen. Het is tenslotte de grootste marketplace ter wereld en meer dan een derde van de productzoekopdrachten begint daar. Maar verkopen via Amazon heeft ook een keerzijde.
Zo verbrak schoenenwinkel Birkenstock alle banden met Amazon vanwege namaak, een hardnekkig probleem op de site. Alsnog is verkopen op Amazon voor de meeste bedrijven zeker een aanrader, wat onder meer het geval is vanwege de onderstaande voordelen hiervan!
Je profiteert van het vertrouwen dat consumenten in Amazon hebben
Als een van de eerste e-commercebedrijven kwam Amazon erachter dat mensen vertrouwen nodig hebben om geld te betalen voor een product dat ze niet kunnen aanraken en te wachten tot het per post arriveert.
Amazon heeft hard gewerkt om het vertrouwen van de consument op te bouwen met een uitstekend retourbeleid, productrecensies en verkopersbeoordelingen die consumenten het vertrouwen geven om te kopen.
Amazon zet de consument op de eerste plaats en ontwikkelt strategieën die de e-commerce-industrie stimuleren. Het was bijvoorbeeld een pionier op het gebied van snelle levering en blijft de termijn voor het afhandelen van bestellingen verkorten.
Je vergroot je bereik met een ingebouwde doelgroep
Amazon Prime heeft 150 miljoen leden en 300 miljoen gebruikers. Meer dan 90 procent van de mensen die online winkelen in de Verenigde Staten heeft ooit iets op Amazon gekocht. In Nederland ligt dit aantal op het moment nog een stuk lager, maar hier lijkt verandering in te komen.
Amazon is namelijk nog niet zo lang actief in ons land, maar lijkt zich wel steeds meer te focussen op de Nederlandse doelgroep. Bedrijven kunnen hier gebruik van maken door te gaan verkopen op deze site!
Door via Amazon te verkopen, heb je namelijk toegang tot dat enorme publiek, van wie sommigen waarschijnlijk precies op zoek zijn naar wat je verkoopt.
Verkopen op Amazon is plug-and-play eCommerce
Je hoeft geen technische vaardigheden te hebben om een productvermelding op Amazon te maken. Als je een stukje kunt typen en foto’s kunt uploaden, kun je de taak voltooien. Je kunt zo binnen een paar uur een reeks producten gaan verkopen.
Natuurlijk helpt het om goede foto’s en een gedetailleerde en aansprekende productbeschrijving te hebben. En het op de markt brengen van je artikelen om de verkoop op Amazon te vergroten, kan een uitdaging zijn.
Toch hoef je je geen zorgen te maken over het beheren van een site, het jongleren met verkoopplug-ins, het kiezen van een winkelwagentje of het instellen van online betalingen. Amazon heeft dat allemaal voor je gedaan, zodat je je kunt concentreren op het opbouwen van je e-commercebedrijf.