Binnenland

Den Haag gaat fossiele voertuigen weren uit groot deel van de stad, met ‘grote gevolgen’

Help anderen door dit artikel met anderen op je social media te delen!

Den Haag wil bestelbusjes, taxi’s en vrachtwagens die op fossiele brandstof rijden weren uit een groot deel van de stad.

Er wordt toegewerkt naar een zero-emissiezone in het centrum en langs de kust, waar tegen 2030 alleen nog elektrische bedrijfsvoertuigen mogen komen.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/04/uwonvrede.nl_-1.png

Vanaf 1 januari 2025 is er in het centrum zo’n zero-emissiezone. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die in deze zone rijden, moeten dan ‘schoon’ zijn (elektrisch). Voor oudere bestel- en vrachtauto’s is er tot 2030 een overgangsregeling. Vanaf 1 januari 2026 wordt de zero-emissiezone uitgebreid naar de kust. De zone wordt een stuk groter dan in eerste instantie was voorgespiegeld.

28 steden

Den Haag is één van 28 Nederlandse steden die vanaf volgend jaar een zero-emissiezone invoeren. Amsterdam heeft het hele gebied binnen de Ring aangewezen als milieuzone en Rotterdam gaat fossiele bedrijfsvoertuigen uit het grootste deel van de stad weren.

Ook de Groninger binnenstad wordt een milieuzone. Het Groningse Statenlid Ton van Kesteren (PVV) waarschuwt dat voortschrijdende verpaupering van de binnenstad het gevolg zal zijn.

Alleen al in Den Haag staan een slordige 23.000 bestelwagens en 1500 vrachtwagens geregistreerd. De gevolgen voor ondernemers en bedrijven zullen ingrijpend zijn.

Alles op alles

Er gaat ook gehandhaafd worden, met behulp van camera’s. Wie de zone inrijdt met een ‘verboden’ voertuig wordt beboet.

Richard de Mos van Hart voor Den Haag heeft alvast laten weten dat zijn partij ‘alles op alles zal zetten om dit beleid te stoppen’.

“Ondertussen implementeert het college van D66, GroenLinks-PvdA, CDA, PvdD en Denk een uitgebreide milieuzone die exclusief bestemd zal zijn voor elektrische bedrijfsauto’s, met grote gevolgen voor mkb’ers, mogelijk veel faillissementen omdat andere bedrijfsauto’s worden geweerd,” schrijft hij op X.

Het Haagse raadslid Ralf Sluijs voegt toe: “Stad ‘gezonder’ willen maken door hardwerkende ondernemers (lees: werkgelegenheid) de nek om te draaien. Gevalletje: operatie geslaagd, patiënt overleden. Welkom in Den Haag.”

Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.

4.9 141 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vond je deze informatie goed?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

207 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Marijke
Marijke
3 maanden geleden

Randstad wordt overgenomen door een stelletje Randdebielen. Stop de krankzinnigheid!

Bezorgde NL'er
Bezorgde NL'er
3 maanden geleden

Fossielen weren uit den haag.
Dan komt claus schwab er ook niet meer in.

Men betaald wegenbelasting onder jet mom dat je dan gebruik mag maken van ALLE openbare wegen.
Ik neem aan dat ik dan ook niet meer de volle pond wegen belasting hoeft te betalen.
Het nazi co2 beleid stoomt lekker door.
Ik ben blij dat ik opdonder uit dit ooooooooooohhhhhhh zo geweldige land.

Annette
Annette
3 maanden geleden

VERSCHRIKKELIJK!!! In één woord: dystopisch!!!

Wat een vooruitzicht weer voor de vele kleine bedrijven. Hierdoor zullen velen het financieel niet overleven.
Heel veel kleine ondernemers failliet. Maar ook grote gevolgen voor de bewoners van deze gebieden.

HOE kan er straks nog een loodgieter, schilder, stukadoor je huis bereiken? Althans met zijn gereedschap?

Dat zou dan weer, net als, voordat de automobiel er was, weer met paard en wagen moeten geschieden. Ik denk dat er niet genoeg paarden zijn om dat te realiseren.

Ik denk OOK, dat de plannenmakers dat helemaal niet bedoelen. De bedoeling is duidelijk: ALLES moet hoe dan ook kapot. Zonder het MKB hebben de grote bedrijven vrij spel!

Toevallig las ik gisteren op Telegram een stukje over die elektrische auto’s:

WAAROM willen “ze” nu zo graag, dat wij allemaal elektrisch gaan rijden?

DAT heeft dus absoluut niets met dat gel*l over het klimaat en de fossiele brandstoffen te maken.

NEE….. als je je bevindt in een elektrische auto, krijg je net zoveel straling binnen als wanneer je gedurende die hele tijd bij een magnetron bivakkeert.

Straling is onzichtbaar, maar voor het menselijk lichaam hartstikke gevaarlijk.

Nu weten wij ook weer, WAAR het uiteindelijk om gaat: ZIEK maken, net zo lang tot je het tijdelijke leven voor het eeuwige verruilt.

Door dagelijks in die zogenaamde mooie elektrische auto te rijden, of dat nu gaat om je werk te kunnen doen of voor de lol. Het maakt niets uit: ziek word je vanzelf.

WAT EEN WERELD, waarin wij leven.

Ik vraag mij werkelijk af, hoe lang “ze” hiermee door kunnen gaan.

In Duitsland heeft de bevolking er in ieder geval schoon genoeg van. DAAR staan zij nu op.

WANNEER volgen de Nederlanders?

King of light
King of light
3 maanden geleden

Precies patiënt overleden. Heeft iemand zich wel eens afgevraagd wat de gevolgen zijn bij een aanrijding met zwaardere elektrische auto’s en mensen.
Zat net nog te lezen dat de VW ID7 ruim 2200 kg weegt. De kans dat je het overleeft als zo iets over je heen dendert is heel erg klein. Gemiddeld staan deze auto’s ook hoger, dus makkelijk onder te komen.
Maar dat zal het groene terreurcollege van D66, GroenLinks-PvdA, CDA, PvdD en Denk niet over hebben nagedacht of hebben laten onderzoeken.
En dan de brandveiligheid, het is een doemscenario maar het kan ook een kettingreactie van EV’s veroorzaken die niet te blussen is. Kortom EV’s zijn absoluut niet de veiligste auto’s.
Collateral damage zullen we maar zeggen.

Back to top button
207
0
We lezen graag je reactie!x