Mensen die overstappen op biologische melk- en vleesproducten krijgen meer omega 3-vetzuren, mineralen en antioxidanten binnen, zo blijkt uit een studie die is verschenen in het British Journal of Nutrition.
Onderzoekers van de Universiteit van Newcastle hielden 263 studies over melk en vlees tegen het licht. Uit de analyse blijkt dat er een duidelijk verschil is tussen biomelk en –vlees en producten uit de conventionele landbouw.
Sterker immuunsysteem
Omega 3-vetzuren worden geassocieerd met een lagere kans op hart- en vaatziekten en een sterker immuunsysteem, aldus Chris Seal van de Universiteit van Newcastle. “Het West-Europese dieet bevat te weinig van die vetzuren,” zei hij. “De Europese voedselwaakhond EFSA raadt een verdubbeling van de inname aan, maar dat is niet eenvoudig via onze voeding.”
Biozuivel en –vlees verhogen niet alleen de inname van omega 3-vetzuren, maar hebben ook andere positieve effecten. Ze bevatten hogere concentraties aan vitamine E en carotenoïden, waarvan de meeste fungeren als antioxidant. Jonge kinderen die biovoeding krijgen hebben bovendien een lagere kans op eczeem.
60 procent meer antioxidanten
Dieren die vaker buiten zijn en meer gras eten, produceren meer gezonde vetzuren zoals omega 3 en minder ongezonde vetten, aldus hoofdonderzoeker Carlo Leifert.
Vorig jaar liet het onderzoeksteam al zien dat biologische groenten 60 procent meer antioxidanten bevatten en minder giftig cadmium. De wetenschappers zeggen dat er meer onderzoek nodig is om de exacte verschillen verder te onderzoeken. In ieder geval zijn er nu verschillende studies die biovoeding in verband brengen met positieve gezondheidsaspecten.
[IPS]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Klokkenluiders al tien jaar vogelvrij
CNN keihard betrapt met verborgen camera. Deze producent onthult waarom de media nepnieuws blijven maken
WHO heeft in 2030 500 (!) vaccins beschikbaar: ‘Echt krankzinnig’
Flinke chaos op Schiphol: ‘Klaus Schwab wil dat er minder gevlogen wordt en dus voert Kaag uit’
Acteur Kevin Sorbo steunt Nederlandse boeren: ‘World Economic Forum pusht absurde en krankzinnige Green Deal’
Foto’s: Model Stephanie Dubois (39) voelt zich ‘vreselijk’ na coronaprik en sterft
Top 10 van levensmiddelen die insecten mogen bevatten
Graancirkel in Italië trekt veel bekijks
Droom wordt werkelijkheid: auto loopt op water (video)