Homepagina » Binnenland » Felle kritiek op subsidie elektrische auto: ‘4000 euro per nieuwe auto! Geld gaat van lage naar hogere inkomens en links juicht’
elektrische auto

Felle kritiek op subsidie elektrische auto: ‘4000 euro per nieuwe auto! Geld gaat van lage naar hogere inkomens en links juicht’

Particulieren kunnen vanaf 1 juli 4000 euro subsidie krijgen voor een nieuwe elektrische auto. Het gaat daarbij om auto’s uit de middenklasse.

Met de subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld.

In dat klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar is gesloten, is afgesproken om de elektrische auto financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025.

Duur ding

Mensen kunnen hier hun mening geven over de regeling.

Er is veel kritiek op de subsidieregeling. Zo zegt oud-minister Ronald Plasterk: “4000 euro gemeenschapsgeld subsidie voor de aanschaf van zo’n duur ding met vier zitplaatsen dat de hele dag de parkeerplaats vult. Anno 2020. Op kosten van de treinreizigers, fietsers en voetgangers. 4000 euro per nieuwe auto! Geld gaat van de lage naar de hogere inkomens.”

Onze regering subsidieert de hogere inkomens

Plasterk krijgt bijval van zanger, presentator en politicus Henk Westbroek: “Elektrische auto’s zijn qua prijs vooral haalbaar voor mensen met betere inkomens. De regering gaat de aanschaf van die elektrische auto’s met vier mille per stuk subsidiëren. Met andere woorden, onze regering subsidieert de hogere inkomens. En ‘links’ juicht.”

Westbroek haalde vervolgens uit naar het beleid van GroenLinks en D66:

Ik reed vanmorgen langs een windmolenpark en zag dat alle molens spierwit zijn. Allemaal. Wordt het niet de hoogste tijd dat GroenLinks of D66 of Bij1 deze uiting van demonstratief racisme aanpakt? Door een beleid voor plaatsing van windmolens met kleur te eisen?



Vind je dit artikel waardevol? Deel het dan met mensen die je kent op Facebook/Twitter
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

27 reacties

  1. Mijn reactie op Overheid.nl

    Fijn zo’n subsidie regeling hoor, de betere inkomens worden weer gespekt. Daarnaast is het maar de vraag hoe schoon een elektrische auto is, volgens onderzoeken is het pas schoon na 127.000 km en in vergelijk met een diesel zelfs ruim 200.000 km. Deze subsidie op elektrische auto’s slaat kant nog wal, omdat ze geen toekomst hebben. PUUR Water is de toekomst want deze auto’s waren al ontwikkeld en u kunt zelf wel raden wat er met deze uitvindingen is gedaan.

    21 likes
    • Beste King, denk je dat iemand dat “Iemand van de Overheid” dat dan leest of dat het gewoon door één van de slaafjes direct in de prullenbak wordt gedaan?

      Tijd voor DDF.

      3 likes
    • Het staat u vrij een autofabriek te beginnen volgens de principes van PUUR water. U prijst Tesla uit de markt en de auto’s zullen prima verkopen.

      1 likes
      • René & ADR

        O zeker wel René, natuurlijk zal 1 of andere gek dat in Den Haag lezen. Ze zetten niet voor niets een onderzoeksbureau in, om te kijken hoe mensen er over denken. Maar ja het is natuurlijk ieder zijn keus om wel of niet je eigen geluid te laten horen. Niet reageren is iets als een mak schaapje die het wel best vind.

        ADR zit je nou gewoon de spot te drijven met puur water auto’s. Als je daarmee niet bekend bent moet je eens wat onderzoek doen op internet. Auto’s op puur water waren er al in de jaren 70 van de vorige eeuw.

        0 likes
    • Wil je weten waarom de auto industrie zich inzet op electrische auto’s en NIET op #waterstofauto’s, dan moet je deze video zien https://t.co/Fb1G4a5rrO,
      ,waterstofauto’s zijn #3xduurder in aankoop en in verbruik dan een e-auto! Wil jij voor een rit van 100km ±€40,= aan waterstof betalen, nog afgezien van de aankoop die is ook 100% duurder tov een e-auto, en het verbruik ±€5,00 voor een e-auto!

      0 likes
  2. De gewone man blijft maar werken voor brood op de tafel en belasting betaald waar voor eindelijk
    Alles wordt toch uitgegeven door de regering de kleine burgers wordt niet naar gekeken die moet alleen de staat spekken zodat de grote jongens aĺles kunnen krijgen en uitgeven

    16 likes
  3. ik ben verbaasd over de stampij over die 4000 Eurootjes. Ik herinner me dat, toen jaren geleden de eerste Tesla’s verkocht werden, ze om en nabij de 90 000 Euro kosten en dat mensen die ze zakelijk aanschaften ze onmiddellijk de helft (45 000 dus) terug kregen gestort op hun rekening. En dat heeft jaren geduurd, niemand die daar problemen mee had, ook Plasterk niet. In vergelijking is die 4000 Euro van nu niet meer dan een jodenfooitje. Oei mag dat nog wel geschreven of gezegd worden ? Een jodenfooitje ? Zal wel niet, doe het lekker toch !

    12 likes
    • Vol mee eens.

      Deze 4k€ gaan in ieder geval terug naar de eigen aanschaf wagens. Dat is nog wel boven modaal op t moment, maar niet meer de topinkomens van t zakelijk rijden. En meer kans dat ze opgeladen worden vanwege eigen geld, ipv het mitsubishi outlander phev debakel.

      2 likes
      • Ik heb in 2018 een klein compact benzine autotje gekocht met een EU6 motor en die gaat qua kilometers voor mij nog zeker 100.000Km mee (En dus minimaal 10 – 12 jaar).
        Dat is veel beter voor het milieu als nu inruilen voor een domme elektrieke (niet eens waterstof) met 4K subsidie die ik dan mee moet gaan betalen.

        Hoe dom kan het allemaal zijn?
        Alleen DDF kan hier nog wat aan gaan doen.

        2 likes
    • Inderdaad een behoorlijk sobere regeling in vergelijking met oudere regelingen. Neemt niet weg dat ook bij deze regeling weer mensen gespekt worden die het relatief goed hebben. Openbaar vervoer sponsoren zou een stuk sympatieker zijn geweest.l

      2 likes
    • @exegese. Aan de hand van een video waarin de gevaren van de elektrische auto werden getoond, hoop ik dan dat die 4000 euro subsidie een subsidie wordt op een elektrische bom voor hun eigen deur die bij ontploffen niet door de brandweer te blussen is en de meelopers op die manier een stevig lesje leert in wat er gebeurt als je met de groene agenda mee loopt Die video was op deze website te zien. Die ondingen vliegen aan de laadpaal in de fik. Van mij mogen van alle gesubsidieerde klaplopers met kapitaal op hun bankrekening dat ding in de fik vliegen. Misschien dat ze dan eens gaan nadenken in plaats van meelopen en klaplopen op de rest van het volk. Hierbij nog een keer die video.
      https://www.youtube.com/watch?v=bTNYezbnqFc

      1 likes
      • Inderdaad @Rob, het blijken levensgevaarlijke met belastinggeld gesponsorde brandbommen op wielen te zijn. De nadelen zijn talrijk en het beoogde effect slaat doorgaans uit naar de negatieve kant. Dommer kan Den Haag nauwelijks handelen en toch gaan ze gewoon stoïcijns door. Mafketels dat het zijn.

        1 likes
    • Die €250.000.000,= klimaat subsidie is echt een “geld over de balk gooien”, er kunnen maar 62.000 nieuwe auto’s voor gekocht worden, die maken het klimaat geen haar beter, als het klimaat al verbeterd kan worden, het is een fooi, die ook nog in 48 maandelijkse termijnen van €83,= worden uitbetaald, en verkoop je de auto binnen 3 jaar, dan moet je een groot deel terug betalen, en als je hem na 4 jaar inruilt tegen een andere en de garage of handelaar exporteert hem naar het buitenland, ook dan moet je buiten je eigen schuld een groot gedeelte terug betalen!

      0 likes
  4. In België doen ze het al lang zo kunnen de rijken zonnepanelen leggen, hun huizen isoleren en een Tesla kopen op gesubsidieerde kosten van de staat Bijkomend geen rijbelasting en erbovenop 120% aftrekbaar van de belastingen. Geen wonder dat de elite en politici lachen met de voor hun ratten van mensen die je enkel vetmest met goedkoop voedsel zodat je minder lang leeft en er meer overblijft voor de vetbetaalde gepensioneerde lieden die dan ook nog eens tien jaar langer leven.

    11 likes
  5. Het Linkse Ruttekartel n..it de gewone hardwerkende burgers twee oortjes aan.

    Zonder zich te schamen, worden de subsidies als losse broodjes aan de beter gesitueerde uitgedeeld.

    Deze Rutteclan schaamt zich nergens voor.

    8 likes
    • Wat is er gewoon aan hardwerkende burgers? Burgers, gewoon mensen die klap op klap kregen en hun inkomen zagen dalen zich dagelijks zorgen maken maar toch om 5 uur met kou of hitte uit hun nest stappen om de hele dag te gaan buffelen, dat zijn geen gewone mensen dat zijn helden. Dat gajes in Den Haag enz dat zijn “gewone” “mensen” ja tussen aanhalingstekens inderdaad.

      9 likes
    • En ze krijgen weer een meerderheid.

      3 likes
  6. En die 4000 euro komen toch niet bij de burger terecht maar bij de ondernemer, die zet zijn prijs gewoon 4000 euro hoger en dat doen ze allemaal. Ieder belastingvoordeel of subsidie heeft een prijsopdrijvend effect….

    4 likes
    • In Rotterdam hebben we sinds enige tijd elektrische bussen.
      Ben benieuwd hoe lang die meegaan, en wie gaat na afloop van de levensduur die batterijen slopen?
      Ik houdt mijn hart vast dat er een in de fik gaat.
      Zo’n brandende akku kun je niet blussen. Die moet men laten uitfikken.

      3 likes
  7. Na 127000 km pas schoon betekent dat de 2ehands rijder schoon rijdt. Net subsidie komen er eerder elekteische autos op de 2ehands markt en dus zijn de lagere inkomens eerder aan de elektrische auto. Dan klinkt het zo gek nog niet.

    2 likes
  8. Het zou logischer zijn een hoger subsidiebedrag aan kleine zuinige auto’s te geven. Dan snijdt het mes aan twee kanten: meer elektrische auto’s, en zuiniger auto’s.
    Leaserijders hoeven niet per de een Tesla, zolang het gratis is zijn ze tevreden.

    2 likes
  9. Ok, maar dan op voorwaarde dat de eigenaar ook zelf de ontmantelingskosten van de accu’s gaat betalen.

    1 likes
  10. Ken een leuk liedje .WIE ZAL DAT BETALEH ZOETE LIEVE GERITJE WIE MAG DAT BETALEH .zijn ze dan niet goed snik tratratalla Straks kan niemand meer rijden ,als het zo door gaat hahahaa en tralaahh

    1 likes
  11. :adrianus-johannes.

    flink E 10 blijven tanken

    0 likes
  12. Het blijft de paradox van de eeuw, links dat vol vuur en passie voor de belangen van het groot kapitaal vecht, daarmee de eigen ondergang inluidend.

    0 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

jetten

Johan Derksen veegt vloer aan met Jetten en Asscher: ‘Ontzettend hypocriete mannetjes’

D66-fractievoorzitter Rob Jetten heeft op social media ...

ollongren

Ollongren: Rusland stookt in Nederland over corona. Zo reageert Twitter

Er is sprake van ‘voortdurende (online) Russische ...