Partnerbijdragen

Hoe veilig zijn zelfrijdende auto’s? 

Help anderen door deze info met anderen op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Een auto zonder bestuurder kan nooit zo veilig zijn als een auto met een menselijke beslisser die de dienst uitmaakt. Een machine kan immers nooit de ervaring hebben die je hebt opgedaan door jarenlang rijden. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zijn mensen eigenlijk behoorlijk slecht in het voorkomen van ongelukken. Zelfs als we kunnen vaststellen dat zelfrijdende auto’s veiliger zijn, dat wil zeggen dat ze minder ongelukken krijgen, blijft de lastige vraag wie de schuldige is als ze wel een ongeluk krijgen. De kwestie van de veiligheid van autonome auto’s en de ethiek achter de zelfrijdende machines moeten worden aangepakt voordat ze gemeengoed kunnen worden in de huidige samenleving.

Laten we, om deze zorgen weg te nemen, eens kijken hoe veilig autonome auto’s echt moeten zijn om mensen te verslaan. Uit onderzoek gepubliceerd door het Amerikaanse Department of Transportation National Highway Traffic Safety Administration (USDOT NHTSA) bleek dat 94 procent van alle auto-ongelukken die plaatsvonden tussen 2005 en 2007 het gevolg waren van bestuurdersfouten, wat ook in Nederland vaak het geval is.

Dat wil zeggen dat bijna alle auto-ongelukken zouden kunnen worden geëlimineerd als een of alle bestuurders bij een ongeval meer opletten en dienovereenkomstig reageren. Het begint er dus op te lijken dat autonome voertuigen niet perfect hoeven te zijn; ze moeten gewoon meer ongelukken kunnen voorkomen dan mensen kunnen zodat een autoverzekering vergelijken en gebruiken voor schadeclaims hopelijk minder vaak nodig is.

Als we enkele van de gegevens bekijken die zijn verzameld uit de vele zelfrijdende autoprojecten over de hele wereld, kunnen we een begin krijgen met hoe het met autonome voertuigen gaat. In februari raakte de autonome auto van Google een bus, wat slechts een van de tientallen crashes was sinds de start van het project. Hoewel het programma van Google duidelijk nog in ontwikkeling is, wekt elke zelfrijdende crash bezorgdheid bij het grote publiek. Enigszins ironisch zei de woordvoerster van Google dit over het programma voor zelfrijdende auto’s voordat er crashes hadden plaatsgevonden:

“We zijn gisteren weer achteraan gereden toen we stopten voor een stoplicht in Mountain View. Dat zijn twee incidenten in de afgelopen week waarbij een bestuurder ons van achteren aanreed terwijl we volledig tot stilstand waren gekomen bij een stoplicht! Dus dat brengt het totaal op 13 kleine spatbordbuigers in meer dan 1,8 miljoen mijl autonoom en handmatig rijden – en toch was niet één keer de zelfrijdende auto de oorzaak van het ongeval. Zelfs na de ongevallen blijft de staat van dienst van zelfrijdende auto’s echter veel beter dan die van welke menselijke bestuurder dan ook. De moeilijkheid is momenteel dat er niet veel gegevens zijn om conclusies uit te trekken.

Elon Musk, de CEO van Tesla, die een van de leiders is in de autonome auto-industrie, heeft gezegd dat zelfrijdende auto’s uiteindelijk zo veilig zullen zijn dat regelgevers zullen moeten bepalen of handmatig rijden moet worden verboden. Terugkijkend op het Google-project voor zelfrijdende auto’s, het meest uitgebreide onderzoek naar zelfrijdende technologie, kunnen we beginnen met het bekijken van enkele onbewerkte gegevens.

Hun autonome voertuigen waren betrokken bij 13 ongevallen in 2,8 miljoen kilometer rijden voor het project, en geen enkele was de schuld van de auto. Uit deze gegevens kunnen we zien dat zelfrijdende auto’s aanzienlijk veiliger zijn dan hun door mensen aangedreven tegenhangers. Aangezien zelfrijdende technologie echter nog steeds in opkomst is, zijn er helaas niet veel harde gegevens om uit te gaan, behalve algemene speculatie.

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze informatie waardevol?
Deel het met iedereen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Partnerbijdragen

Deze partnerbijdrage wordt aangeboden door een derde (niet-NFN) partij en is een zorgvuldig geselecteerd gast-artikel. De inhoud van partnerbijdragen valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NineForNews.
guest
0 Reacties
Inline Reacties
Alle reacties zien
Back to top button
Waarom Doneren?

Grote adverteerders, zoals Google, Microsoft, Taboola en anderen wilden steeds meer bepalen wat wij wel en niet op onze site plaatsten. Zij zijn onmiskenbaar verbonden aan de elite die ziekmakende censuur toepast. Om die reden hebben wij alle samenwerking met dat soort criminele adverteerders per direct gestopt.

Om te kunnen blijven bestaan hebben wij financiële hulp nodig van de lezer. NineForNews is er vóór jou. Zonder jouw steun is er geen NineForNews.

Help ons financieel met een vrijwillige bijdrage, zodat we je kunnen blijven informeren over dingen die op social media en de mainstream media zwaar gecensureerd worden.

Help ons! Help jezelf! En help je medemens! Doe nu een vrijwillige bijdrage.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen en met een andere nieuwe domeinnaam/website terugkomen.

Blijf onafhankelijk! Weet ons altijd te vinden! Abonneer je nu gratis en vrijblijvend op ons telegramkanaal.

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

0
We lezen graag je reactie!x