Homepagina » Natuur en Milieu » Hoogleraar: ‘Elektrische auto is vervuilend. We worden zwaar voor de gek gehouden’
elektrische auto
Foto: Raysonho @ Open Grid Scheduler / Grid Engine CC0 1.0

Hoogleraar: ‘Elektrische auto is vervuilend. We worden zwaar voor de gek gehouden’

De overheid stimuleert het rijden in een elektrische auto fors. Particulieren krijgen duizenden euro’s subsidie voor een nieuwe auto met een stekker. Daarnaast heeft de overheid tientallen miljoenen uitgetrokken voor de aanleg van honderdduizenden extra laadpalen. Het doel is om in 2030 bijna 2 miljoen elektrische auto’s te hebben in Nederland.

Deze auto’s zouden beter voor het milieu zijn omdat ze geen CO2 uitstoten. “Onzin. We worden weer zwaar voor de gek gehouden,” zegt emeritus hoogleraar Guus Berkhout in De Telegraaf. Elektrische auto’s zijn volgens hem helemaal niet zo groen als wordt beweerd.

Erg milieuonvriendelijk

“Iemand die met zijn elektrische auto stroom tankt, tankt voor ruim 87 procent elektriciteit uit hout, kolen, gas en kernenergie, en maar voor 13 procent uit zon en wind. Bovendien, zon- en windaanbod is onbetrouwbaar,” licht hoogleraar Berkhout toe. Van die 13 procent blijft overigens slechts 4 procent over.

Berkhout wijst er verder op dat elektrische auto’s veel zwaarder zijn dan bijvoorbeeld benzineauto’s en derhalve veel meer fijnstof produceren. Daarnaast is de productie van de batterij van stekkerauto’s erg milieuonvriendelijk.

Hij komt tot de volgende slotsom: “De nadelen van elektrisch rijden blijken vele malen groter dan de voordelen.” Volgens Berkhout kunnen we beter kiezen voor een nieuwe dieselauto. “Die stoot veel minder CO2 uit.”

[Telegraaf]
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
Kom shoppen in de NineForNews Webshop. T-shirts, tassen, caps, mokken, en nog veel meer!

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
  • edwin schreef:

    CO2 is een onschuldig gas, bomen en planten hebben het nodig om het om te zetten in zuurstof, het menselijk lichaam stoot ook CO2 uit

    0 likes
    • Rob schreef:

      Dus kun je ook concluderen dat ze een aanval op de zuurstof aan het uitvoeren zijn. Er was eens een bericht waarin gezegd werd dat, als de zuurstofvoorziening onder een bepaald percentage komt, het gevaarlijk wordt voor de mens en we kunnen overlijden. Met het verminderen van de CO2 zijn ze dus bezig de zuurstofproductie te verlagen. Ook weer zo’n voorbeeld van een leugenverhaal om een bedoeling mee te camoufleren. Er toename van CO2 betekent immers ook een toename van de zuurstofproductie. En voeg daar de muilkorf aan toe dat mondkapje wordt genoemd. Verminderde zuurstof inademing en CO2 die er in blijft zitten wat je weer inademt. Ze willen je dus gewoon de dood in jagen. En daar hebben ze diverse methoden voor bedacht, zeker in deze tijd.

      0 likes
  • Casper schreef:

    CO2 is sowieso niet een probleem. Dat was mij al jaren geleden duidelijk. Het fijnstof gedeelte is wellicht een probleem. Maar wel verplaatst naar centrales, i.p.v. in je woonwijk en op de snelweg.

    0 likes
  • rrr schreef:

    Sterker nog: in een land als Nederland waar relatief veel fossiele brandstoffen worden gebruikt voor de opwekking van electriciteit bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot van een electrische auto ruim het dubbele tov een moderne dieselauto. Ook andere alternatieven zoals LPG- en aardgasautos scoren aanzienlijk beter. De verhouding kan wel verbeterd worden door over te stappen op meer kernenergie zoals in Frankrijk.

    0 likes
  • William schreef:

    Als op dit moment idereen die een elektrische auto heeft stroom gaat “tanken” gaat in heel Nederland het licht uit… Wat een geweldige “groene” oplossing…

    0 likes
  • Willem schreef:

    De schuldigen zijn de domme mensen die zo’n auto kopen en doen alsof ze de wereld redden, zijn dezelfden die de lockdown goed vinden en de overheid vertrouwen. Zijn de verklikkers en volksverraders die net als in de oorlog niet meer zijn dan ratten of kakkerlakken van de ergste soort.

    0 likes
  • peter van hees schreef:

    Als je alleen economisch denkt kun je diesel denken i.p.v. electrisch; als je millieu technisch denk denk je aan LPG en richt je de economie daartoe.

    0 likes
  • het leugentijdperk schreef:

    Elektrisch rijden is een Amerikaans project en zetten de Amerikanen daarbij grote druk op Europese landen vooral hun producten af te nemen en electrisch rijden op allerlei manieren te bevorderen. De politici in de Europese landen zijn uiteindelijk de puppets van de Amerikanen en doen op alle vlakken exact wat de grote meesters vanuit daar Befehlen.

    0 likes
  • Sjaak schreef:

    Dat klopt want de auto rijd op kolen net als de elektrische fiets die op kolen rijd.

    0 likes
  • Jan V schreef:

    Kijk Planet of the Humans om te zien hoe we de wereld verwoesten onder het mom van z.g. ‘groen’:

    https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE

    0 likes
  • Bibi schreef:

    De vraag is waarom ze het promoten . . . .
    Het is de bedoeling dat rond 2030 jij de auto niet meer bestuurt maar de auto jou
    Dat is het doel
    Totale Controle
    Dat kan alleen gerealiseerd worden met de elektrische variant
    Het gaat helemaal niet om het milieu, ook dat is alleen maar een tool om hun agenda erdoor te drukken net als het zogenaamde virus.
    Het enige wat wij kunnen doen is ons Verenigen
    i.p.v ons laten verleiden door de Verdeel en Heers campagne
    Samen zijn we sterk!

    0 likes
  • salvar schreef:

    mij interesseert het geen ene bal.
    het lost zichzelf op.
    de burger heeft zometeen niets meer dus wat maakt het uit.
    gooi alle zooi maar uit je huis je heb er straks niets meer aan , ze willen niet voor niets alles elektrisch.
    je luistert niet knopje om.

    we moeten terug naar de basis als je begrijpt wat ik bedoel.

    je kan zo meteen een hoop krijgen maar je moet er wel voor op de knieen en je moet kruipen.

    0 likes
  • Teun schreef:

    Elektrisch rijden lijkt mij een primitieve gedachtegang. Bovendien zeer tijdrovend. Mocht je met een dergelijk voertuig op vakantie gaan naar Zuid-Europa (straks in combinatie met een vaccinpaspoort), dan moet je geregeld (ik veronderstel om de 400 km) het voertuig gaan opladen. Aan de andere kant mogen we de toekomst van Greta niet op het spel zetten. Daarnaast vraag ik me af of de Amerikanen deze waanzin tevens gaan accepteren. Naar eigen zeggen is Biden een vechter van het licht???????

    0 likes
  • Tukkie schreef:

    Heeft iemand wel eens naar het CV van meneer Berkhout gekeken?
    – a Dutch engineer who has worked for the oil and gas industry
    – was the founder and scientific director of the Delphi Consortium, which does seismic research for a consortium of oil and gas companies

    Natuurlijk is die elektrische auto vies voor hem. Daarom heeft een grote oliemaatschappij het patent van de Li-ion accu destijds ook opgekocht en 30 jaar ongebruikt op de plank laten liggen. Die oliemaatschappij wilde het op de markt komen van die vieze elektrische auto ons zo lang besparen.

    0 likes
  • Hansz Pint schreef:

    Zoals met (bijna) ALLES, worden we ook hiermee besodemieterd !
    Ze zeggen, als je ergens achter wilt komen; Follow the Money !
    Wie hebben het meeste baat bij deze volksverlakkerij en nemen willens en wetens de mensheid vreselijk in de maling ?!?

    0 likes
  • Nico schreef:

    Knappe kop die fijnstof kan produceren zonder uitlaat???

    0 likes
  • John schreef:

    Elektrisch rijden met herlaadbare batterijen is nog jong en zal spoedig ontwikkelen tot 100% schoon. Misschien mits het gebruiken van condensatoren (capacitors) in plaats van of gecombineerd met batterijen. Nulpuntsenergie is zuiver en kan enkel door een elektrisch aangedreven voertuig worden gebruikt. Men moet de ontwikkeling van zowel elektrische voertuigen als nulpuntsenergie toelaten. Een propere diesel- of benzinewagen laten draaien in je living leidt tot de dood van de aanwezigen. Dat is zelfs nu niet het geval bij de huidige elektrische voertuigen. Er is zelfs geen fijnstof van de remmen omdat die niet gebruikt hoeven te worden. De banden gaan ook 50000 km mee bij normaal gebruik. Ooit zal er geen discussie meer zijn. Stel je voor dat er eerst elektrisch werd gereden en dat nu ineens iemand met het idee speelt om met diesel en benzine te rijden… er is een opslagtank nodig met extra gewicht en met ontploffingsgevaar – vuile olie (diesel) zou gebruikt worden – meer onderhoud – complexe motortechnologie – verspreiden van vervuilende gassen en zeker niet CO2 maar wel CO (giftig) en vele andere – stank – geluidshinder – trillingen doorheen de wagen van de motor – versnellingsbak nodig weer met olie – lekkage – ook extra olie in de carter – hoe zal die brandstof verdeeld worden? – gevaar op de weg bij transport ervan – enz. Dit idee zou er nooit komen. Elektriciteit is er overal…
    Het mag alleen de superrijken niet rijker maken en de werkende klasse niet armer, dat is een feit.

    0 likes
  • Ron Swart schreef:

    Een paar geleden heeft Maurits van Vollenhoven (zoon van Pieter & Margriet en neef van Bilderberger/Committee of 300/Johanniter Orde Willy van Amsberg) nog een leuke grijpstuiver verdiend met het promoten van de elektrische auto. Maurits is ook adjudant in buitengewone dienst van neef Willy.

    0 likes
    • John schreef:

      Kobalt zit ook in gsm batterijen en in die van vele andere apparaten. We kunnen moeilijk benzine of diesel gebruiken (tanken) in een gsm, dat lijkt absurd natuurlijk. We moeten af van kobalt en uiteraard ook van kinderarbeid. Door veel onderzoek te doen naar nieuwe opslag, nieuwe batterijen zonder kobalt of het gebruik van condensators ipv. batterijen zal dat lukken, en dit zowel voor gsm’s als voor auto’s. Er wordt aan gewerkt. https://www.theverge.com/2018/6/21/17488626/elon-musk-cobalt-electric-vehicle-battery-science
      Daar is geld voor nodig dat nu aangeboden wordt door diegenen die een aankoop doen van een elektrische wagen, dus zo idioot als sommige denken is dat niet. Dit is een manier om te komen tot volledig zuiver transport. De vroegere benzine- en dieselwagens waren ooit ook veel vervuilender dan nu, maar ze zullen echter nooit proper zijn. Dat is verouderde technologie en zal niet passen in de aankomende tijd. De technologie noodzakelijk voor elektrische wagens wel maar er is ook een evolutie nodig die er alleen maar kan komen door er voldoende te produceren. En… door alle patenten vrij te geven. Weg met kinderarbeid!

      0 likes
  • Silbereye schreef:

    Het is (elektrische auto) het ultieme speeltje voor de rijken onder ons.
    Als je wat geld hebt schaf je hem aan over de ruggen van de belastingbetalers welke weinig te makken hebben qua deze dure aanschaf, de subsidies worden hoofdzakelijk verstrekt aan de rijken.

    E-scooters zijn beter geschikt om te subsidiëren deze zijn zeer geschikt en inzetbaar in de dichtbevolkte steden maar alleen bedrijven kunnen hun E-scooters subsidiëren, alles blijft feitelijk alleen beschikbaar voor de rijken.

    Een ieder weet dat de productie en verwerking van de batterij extreem vervuilend is het casco op zich is niet anders dan van een fossiel auto dus ook vergelijkbaar schadelijk.

    0 likes
  • Chris schreef:

    Als we electrische auto’s afkraken aan de hand van hoe electrictriteit wordt opgewekt, zeg ik dan: verhoog de brandstof uitstoot van auto’s met grote olie tankers (DE meest vervuilende vervoer) die nodig zijn om brandstof naar NL te brengen en ook de uitstoot van de raffinaderijen om de verschillende brandstofen. Wat stoot dan de brandstof auto nu dan???!?
    En dit is een hoogleraar?
    Hummmm….

    0 likes
  • eNdEmiOn schreef:

    Elektrisch rijden is prima maar niet met zo’n idiote batterij om de zaak van energie te voorzien. We hadden 20j terug al prima brandstofcell technieken. En dan heb ik het nog niet eens over al die onderdrukte technologie zoals “nulpuntenergie opwekking”.

    0 likes
  • x

    Check Also

    timmermans

    Europees klimaatactieplan: ‘De stoppen in het hoofd van Timmermans zijn nu echt doorgeslagen’

    Terwijl de meeste landen nog worstelen met ...

    lange frans

    Lange Frans en hoogleraar Karel van Wolferen: ‘Dit is de grootste leugen ooit’

    In de podcast van Lange Frans is ...

    >