Homepagina » Mens en Dier » Is Jezus een hersenspinsel? Deze historici denken van wel
Jezus niets meer dan een fabel, een verzinsel. Deze historici doorprikken hardnekkige mythes over de Zoon van God

Is Jezus een hersenspinsel? Deze historici denken van wel

Zelden wordt betwist dat Jezus heeft bestaan als historisch figuur. Er wordt immers in christelijke, joodse en Romeinse teksten naar hem verwezen.

Flavius Josephus noemt Jezus bijvoorbeeld in de Oude Geschiedenis van de Joden, een verhaal in 20 boeken dat rond 94 na Christus is geschreven.

De Romeinse geschiedschrijver Publius Cornelius Tacitus verwijst naar Christus in zijn Annales (jaarboeken), die rond 116 na Christus werden gepubliceerd.

Gebrek

Historici en bloggers vragen zich echter in toenemende mate af of de man die zich Jezus noemde daadwerkelijk heeft bestaan.

Er zijn al diverse boeken over geschreven, waaronder Zealot van Reza Aslan, Nailed: Ten Christian Myths That Show Jesus Never Existed at All door David Fitzgerald en How Jesus Became God van Bart Ehrman.

Historici wijzen op het gebrek aan betrouwbare historische bronnen. De meeste verhalen over Jezus zijn afkomstig van christelijke bronnen.

Ernstige tekortkoming

En in deze gevallen gaat het grotendeels om bronnen van derden die jaren na zijn dood zijn geschreven.

In de Bijbel wordt nergens verwezen naar het leven van Jezus toen hij tussen 12 en 30 jaar oud was. Een ernstige tekortkoming, aangezien de man slechts 33 jaar oud werd.

Een ander probleem is dat veel Bijbelverhalen geen auteur hebben, maar zijn ondertekend door een apostel.

Overgenomen

Fitzgerald merkt op dat het christendom honderden jaren lang enkel is bestudeerd door christenen. Zij kunnen om die reden niet worden gezien als onafhankelijke bronnen.

Historicus Richard Carrier schreef dat zelfs de verwijzingen naar Jezus in de werken van Josephus later zijn toegevoegd door christelijke schriftgeleerden.

Hij noemt de passage over de executie van Jezus, die duidelijk is overgenomen uit het Evangelie volgens Lucas.

Mythes

Carrier vermoedt dat Christus is afgeleid van halfgoddelijke wezens uit de mythologie van het Nabije Oosten. Deze mythes zijn na verloop van tijd verworden tot de evangeliën, stelt hij.

Mogelijk bestond er ooit een joodse predikant genaamd Jesjoea ben Jozef, die hele drommen mensen achter zich kreeg, maar zelfs dat weten we niet zeker.

[Independent]


Vond je dit artikel belangrijk? Denk er dan aan het op je social media te delen
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

46 reacties

  1. Ik dacht dat we geleerd hadden´historici´ niet meer al te serieus te nemen! Sinds we de alternatieve media hebben en dus zijn gaan inzien dat we een leugenverhaal opgedist hebben gekregen over de meest belangrijke historische gebeurtenissen, schuif ik alles wat ´historici´ vertellen terzijde.

    Historici zijn ook maar mensjes met een hypotheek haha.

    Of Jesus nu wel of niet ´aantoonbaar´ heeft bestaan – heeft hij wel ! – dankzij Hem hebben we een beschaving gebouwd die zijn weerga niet kent. Geen vruchten zonder boom, zeg ik maar.

    16 likes
    • Jezus heeft NIET bestaan. Geloof is verzonnen door domme mensen, die de wereld om hen heen niet begrepen en naar een verklaring zochten voor bepaalde zaken. Een “god” is dan de makkelijkste oplossing.

      9 likes
      • Je hebt wel eens van hem gehoord en je hebt aangenomen dat hij niet bestaan heeft.
        Hoeveel intelligentie is daarvoor nodig?

        Ik kan me niet voor stellen dat onder 2 miljard christenen geen intelligente mensen zitten.
        Dus het lijkt me dat je er toch een beetje naast zit.

        Het komt op mij over dat je zelf een sterk geloof aanhangt en niet zelf onderzoekt.
        Jouw geloof is namelijk:

        Jezus heeft NIET bestaan. Geloof is verzonnen door domme mensen, die de wereld om hen heen niet begrepen en naar een verklaring zochten voor bepaalde zaken. Een “god” is dan de makkelijkste oplossing.

        Ik denk dat dit voor jouw een makkelijke oplossing is, voor zaken die je niet berijpt.

        10 likes
        • @zevenenergie,
          Het christelijk geloof is niet van vandaag, maar van 2000 jaar geleden en je moet het in die context zien. De mens uit die tijd begreep de wereld om zich heen niet en dan is een god wel zo makkelijk. Als er iets gebeurd, dat je niet begrijpt, is dat gewoon “de wil van god”….. Lekker makkelijk. Later is het ook misbruikt kunnen worden door de christelijke kerk en “geestelijken”, die zich ermee hebben kunnen verrijken en het gepeupel konden onderdrukken. Als je iets deed, dat niet werd goedgekeurd, kwam je in de hel. Ik kan mij niet voorstellen, dat er NU nog steeds mensen zijn, die het geloof nog “geloven”. Nog steeds lekker makkelijk natuurlijk, want dan hoef je zelf niet na te denken, maar met de huidige stand van onze kennis, wel zo dom. Er is geen god !! Allah, Jezus of Jahweh of welke god dan ook, hebben nooit bestaan. Je zult het in dit leven helaas helemaal zelf moeten doen …

          5 likes
          • christenDOM is gemaakt en verzonnen door mannen omdat ze hun vrouwen waren de bijbel en de koran beiden zelfde oorsprong zijn nu eenmaal vrouwonvriendelijk

            0 likes
        • Als god niet bestaat,dan zijn er mensen die er zelf eentje maken.

          4 likes
    • welke beschaving,..er is niks maar dan ook niks van de originele boodschap begrepen,..zie de reactie van zevenenergie dank daarvoor

      9 likes
      • @Wow: ‘welke beschaving’ vraag jij.

        De 2000 jaar oude Christelijke beschaving die jou de ruimte biedt te zeggen wat je zeggen wil.

        Dat had je eens moeten proberen in atheïstische communistische landen. Of vandaag de dag in SA, of straks in de VS als de ‘social worriers’ hun zin krijgen en een nieuwe atheïstsche communistische terreurstaat realiseren.

        3 likes
    • Nou…en wat een prachtige samenleving…de vrede….de harmonie…precies zoals de lieve heer het wilde. Oorlog, hongersnood en ziektes. Je bent zo blind als een paard. 2 miljard christenen en niet 1 met gezond verstand…compleet verdrongen door indoctrinatie in het geloven in iets wat niemand kan bewijzen…zoas ze bij de SGP zeggen; eerst zien dan geloven…

      Er is maar 1 boek vokgens de christenen…dus hun wereld reikt niet verder dan dat ene boek. Al het andere is simpelweg godslastering. Ja zo hou je een sprookjesverhaal in stand.

      Onze lieve heer voorziet ons in alles…zeg dat tegen een vader in Syrie die zijn gezin heeft zien brandden van onze bommen…zeg dat tegen een kind in Afrika die zijn ouders verloren heeft om zich op te offeren voor hun kind. Zeg dat tegen de indianen die wij uitgeroeid hebben als heidenen. Zeg dat tegen de Antilianen die we als slaven onze kerken hebben laten bouwen. Zeg het tegen een moslim die we honderden jaren hebben afgeslacht…hoeveel vrouwen zijn er verbrand als heks? Hoeveel vrouwen zijn er gestenigd? En als je stemmen hoort en opdracht krijgt om je zoon te vermoorden dan moet je wel een belangrijk persoon zijn. God is goed. Sorry maar ik GELOOF van niet. Gooi nog maar een duit in het zakje…want geld is in het christendom erg belangrijk en dat….dat zegt genoeg! Jullie zijn het ie dit wansysteem in stand houdden zoals jullie is opgedragen. Jullie aanbidden de verkeerde godheid…want die godheid heeft het hele verhaal omgedraaid. Hij is inmers god van de aarde en meester der leugens en afschuiven op een ander hoort ook daarbij en daar trappen dus 2 miljard (!) “Mensen” in! Ave Satanas et Imperium Deamonium!

      De slang is listig, maar de tong van God fluistert leugens.

      De goede herder die zijn schaapjes naar groene weidden stuurt, stuurt zijn schaapjes rechtstreeks de verdoemenis in…en trouw volgen jullie hem. Want dat is jullie ingeprent…van jongs af aan…er bestaat geen andere waarheid voor jullie. Geboren met het boek en sterven met het boek…om in het hiernamaals er achter te komen dat je genaaid bent voor het leven….letterlijk.

      Neem de kleine dood…vang een glimp op van de dood. Sterf…en gij zult vindden…niet jullie god…maar de waarheid.

      Overal waar christenen zijn geweest is discriminatie, oorlog, hongersnood en ziekte…en die lossen we niet op door geloof…maar door kennis…

      2 likes
      • Baal, het zijn de vrijmetselaars die van hun satanische hogerhand de beste baantjes krijgen/in de beste posities geschoven worden, zodat ze kunnen infiltreren overal waar maar valt te manipuleren.
        En wie krijgen weer de schuld….jawel, gelovigen.

        1 likes
        • Baal, gelovigen zullen hun ziel, geweten, nooit verkopen voor geld.
          Die worden dus nooit rijk.
          In de ogen van de heersende moraal ben je dan een lozer en te min.
          Ga eens checken hoeveel van de rijkste mensen gelovig zijn.
          Niet een.
          Het enige waar ze in geloven is satan, die wordt dan ook stevig aanbeden en vervolgens roven en moorden ze er lustig op los, zwaar op de rest van de mensheid neerkijkend.
          Want de dominantjes hebben besloten om andere religies daar de schuld van te geven.
          Lekker intelligent.

          0 likes
          • Ik heb een carriere in deze leugenachtige sexistische mannenwereld ook nooit zien zitten.
            Die Thierry Baudet lijkt zich ook in full MK Ultra gehersenspoelde staat te bevinden, want wat hij zegt is waar.
            Op z’n Peter R. de Vries, een tactiek.
            Ik zie hem alleen op video maar ik zou hem in het echt na elke opmerking van een tegenwoord kunnen voorzien.
            Doodmoe word je er van, je zal dat soort figuren, want die ventjes denken allemaal hetzelfde, elke dag heel de dag om je heen hebben, ze rammen hun ziocon/reptilian/demonic dominante kromme kijk er wel links of rechts bij je in.
            Zo en nu een lekkere coffveve en een vette joint.
            Ik doe niets meer vandaag.

            1 likes
          • Geslaagde carriere types als Edith Schippers en Hennis Plasschaert hebben hun hoge positie alleen aan Bokito’s te danken.
            No thanks.

            1 likes
          • Besloten altijd anderen de schuld te geven van hun eigen wandaden.
            Dit is trouwens geen oordeel maar een feit.

            0 likes
      • Sinds wanneer zegt God dat hij goed is? Zo lang jij in dualiteit leeft zal er qua geloof voor je niets veranderen.
        En kennis is weten en ik betwijfel of jij de waarheid weet. Beperk je met uitspraken over zaken waar je geen kennis hebt, want dat kun je namelijk helemaal niet weten.
        Doe nogmaals een poging als je in staat bent om geen enkel oordeel meer te vellen over wat dan ook, misschien dat dan kennis naar boven komt.

        0 likes
    • duit in zakje

      De wereld was er al voordat jou god er was,en zo ook met beschavingen.

      Blindganger.

      4 likes
  2. Hoeveel christenen zijn er op de wereld?

    Jezus was een verlichte man, met een aantal volgelingen om hem heen, 12 en niet veel meer.
    Zijn boodschap was heel bedreigend voor het ego, vandaar het kleine aantal.
    Pas vele jaren na zijn dood ontstond het christendom.
    Zijn opgetekende boodschap werd natuurlijk niet begrepen, want zelfs zijn 12 volgelingen begrepen zijn boodschap al niet, maar door Jezus aanwezigheid en zijn constant doorhakken van de knopen in hun hoofden kwam de boodschap wel over.

    Nu is hij dood. en zijn boodschap van liefde is geheel vervormd doorgekomen.
    Nu zijn er 2miljard christenen zij hebben hun mond vol over zijn liefde, maar hun hart stroomt er niet van over.
    laten we wel zijn, hij is dood en kan zijn volgelingen niet meer confronteren met hun blindheid. Wat voor zin heeft het je christen te noemen als het slechts een identiteit is.

    Zijn woorden waren er voor om juist van je identiteit af te komen.

    14 likes
    • Het zijn waarschijnlijk dezelfde historici die ons proberen wijs te maken dat de Evolutie Theorie feit is, door botten van Reuzen over de hele wereld te verduisteren voor het publiek en te vernietigen terwijl ze Dinosaurussen maken met hun vrijmetselaar knutselprojecten. Waarschijnlijk diezelfde historici die zeggen dat de piramides door slaven zijn gemaakt met koperen werktuigen en boomstam rol transport. Zeer betrouwbare historici…

      15 likes
    • en zo is het,…

      5 likes
    • Och jongens… weer aan de cannabis gezeten ? Wat een onzin verhaal….

      2 likes
    • ik snap niet dat iedereen zich zo druk maakt heel eenvoudig uit te legen .

      geloof is . een roei bood met voor op staand een man in zwart met een groot kruis.

      daar achter een man met een groot zwaard.

      daar achter de manen die de bood roeien en ook gewapend met musketten .

      ik kom het geloof brengen DAT OF KOPERAF MOOI HE GELOOF MAAK NIET UIT WELK GELOOF. ALLEMAAL ANGST GELOOF OF STERF

      0 likes
  3. Of Jezus nu een hersenspinsel is of niet moet niet te groot worden gemaakt, het karakter Jezus verteld ons een ongelooflijk mooi verhaal over hoe we moeten omgaan met de uitdagingen van het leven op een vrede volle manier. Als er op deze wereld wat meer Jezus karakters rond liepen zou het zo veel vriendelijker zijn, nu zien we een verdorven wereld geregeerd door egoïsme en geweld.
    Met pijn in mijn hart zie ik een wereld openbaren die de Yeshua(goede) karakter verwerpt en het karakter van de duivel(egoisme) propagandeert perfect voorspelt door de geschriften in de bijbel.

    24 likes
    • Pinkeltje en Pinoccio zijn OOK hele mooie verhaaltjes, maar net zo waar als jezus. Jezus heeft nooit bestaan net zomin als allen andere “goden”. Ze zijn verzonnen door domme mensen, die de wereld in zich heen niet konden verklaren.

      3 likes
      • Maar we kunnen de wereld om ons heen juist heel goed verklaren, het was ook al voorspeld in de bijbel, we worden voorgelogen door een hebzuchtige corruptie club, die menen dat zij intelligent zijn en gelovige mensen dom.
        Verpakt in een ‘wetenschappelijk onderzóek’ zodat we het automatisch serieus nemen. {volgens hun simpele gedachtengang dan.}
        Ik moet zelf de eerste intelligente ongelovige nog tegenkomen maar ik moet bekennen dat ik geen kennissen in de hoogste kringen heb, misschien dat ze daar wel te vinden zijn.
        Gezien de puinhoop in de wereld heb ik er weinig vertrouwen in.

        1 likes
      • Domme mensen zijn volgers van de maatschappij. Mensen die niet nadenken, maar direct geloven wat een ander ze vertelt of misschien zelfs wel opdringt. Helaas zijn er maar weinig mensen die hun oordeel vormen naar wat ze zelf zien en ervaren.
        StefanZ ik zou van jou graag horen hoe de wereld er daadwerkelijk uit ziet. Kun je me daar een bewijs voor leveren? Of moet je dit opzoeken op internet, daar waar nog veel meer onwaarheden naar voren komen.
        Als die “slimme” mensen volgens jou de wereld blijkbaar verklaren, waarom is het dan zo’n enorme rotzooi op de aarde?? Getuigt nou niet echt van veel kennis.

        0 likes
    • Jesus Approved of Slavery, and of the Beating of Slaves. Luke 12:47-48

      2 likes
  4. Dit is al de zoveelste draadje om hier de Cristen te schoppen hier, heb het lef eens zo over Mohammed te schrijven je weet wel die moordzuchtige pedo.

    16 likes
  5. Als ik alle direkte en indirekte getuigenverklaringen over Hitler weglaat kan ik dan nog bewijzen dat hij ooit bestaan heeft?
    Er is dus weinig kennis nodig om je “deskundig” te noemen.
    Juist deze getuigenverklaringen van direkte en indirekte getuigen hebben de christenen zeer zorgvuldig bewaard.
    En zelfs dan nog, als Christus nooit bestaan zou hebben, dan is de leer die Hij nooit verkondigd heeft en in de wind is ontstaan nog altijd de beste methode om een betere wereld te krijgen

    11 likes
  6. JEZUS=VALSE HOOP
    De figuur Jezus is verzonnen om ons valse hoop te geven en ons mak als lammeren te maken! De `gewone`mensen zoals wij zijn ze zijn eigenlijk met alles besodemieterd……..MET A.L.L.E.S…van maanlandingen tot 9/11.
    De aarde is een straf en gevangenis planeet en er wordt voor gezorgd dat we nooit….NOOIT…….lekker in onze vel zullen zitten dat zie je overal om ons heen en nu weer met de overname door het westen door die fascistische moslim-cultuur waar NIEMAND iets tegen kan doen NIEMAND.
    En ook met die zogenaamde “verlosser” jezus….hij is gemaakt om ons tot makke willoze schapen te maken en de wang toe te keren we zitten met zijn allen in de SH*T of in de HEL op deze gevangenis planeet.
    Onze enige redding is misschien de dood maar zelfs dat is niet helemaal zeker.

    `Jesus Christ Never Existed`
    https://www.youtube.com/watch?v=8-k2glNuwLI&list=PLEpr4aa9rk9q_lnJ5cse6eqM3C_rWfmPv

    https://www.youtube.com/playlist?list=PLEpr4aa9rk9q_lnJ5cse6eqM3C_rWfmPv
    Gefängnisplanet Erde
    https://www.youtube.com/watch?v=lLG7y4OSF8o&list=PLdRAnEY090npPrnSH8Wy_dDUaGmimjhyp

    4 likes
  7. Toch leuk te weten dat de namen in het bovengenoemde stuk, bestaan uit 1 overgelopen moslim tot christendom, 2 atheïsten en een agnost. En die menen dan de vermoedelijke waarheid in pacht te hebben.
    Lachen toch.

    3 likes
  8. Christ conciousness . Jezus was een persoon die deze staat van zijn heeft behaald. That’s it. We gaan allemaal naar Christ conciousness. Mits je wakker genoeg bent.

    1 likes
  9. Ja, En Carrier vermoedt verder, en verder, en verder. VERMOED, ja, dat mag je wel aannemen als
    Historische waarheid. HA, HA,
    Domme lui die historici.

    2 likes
  10. Mensen die het geloof ontkennen of Jezus’ bestaan ontkennen zijn identiek aan de mensen die er voor gezorgd hebben dat hij gekruisigd werd. Dat wat lichtwezen verteld is meer waarheid dan wat ik hier verder heb gelezen.
    Het leven bestaat uit reïncarnaties van je eigen ziel. je bent er om te leren en dat gebeurt al duizenden jaren. Net zo lang tot je het niveau bereikt hebt van Jezus, dan begrijp je de Aarde en de hemel en zal je worden opgenomen (de grote opname!!) in de hemel, aangezien je hier op aarde niets meer te leren hebt.
    Jezus was niets anders dan een ziel welke in zeer verre staat was ontwikkeld. Dit heeft hij ook niet direct bereikt. Eén van de reïncarnaties welke dezelfde ziel als jezus was , was Daniel. In het boek Daniel wordt er ook nog naar verwezen zelfs. Daniel werd nl. beperkt in zijn mogelijkheden.
    Ook jezus’ ziel zal wederom op aarde terugkeren, in een ander persoon met dezelfde kwaliteiten als de christus. Deze ziel is zelfs al op aarde om zijn oordeel te vergen over de mensen.
    Wat er bedoelt wordt met de term “ik zal nog terugkeren alvorens deze generatie over is” geeft alleen aan dat deze persoon eerst zal sterven alvorens iedereen hem als de christus zal gaan zien. Hij zal nl. na drie dagen wederom op staan, net als Jezus. En waardoor een ieder hier die niet gelooft dat Jezus daadwerkelijk heeft bestaan, zich daardoor heel hard achter z’n oren moet gaan krabben.
    Voor de gelovigen onder ons een heel mooi moment om niet gelovigen eens goed te aanschouwen.

    1 likes
  11. Isaac Newton was zijn leven lang op zoek naar de “oerreligie”.
    Hij geloofde dat alle kennis reeds in het bezit was van de “ouden”.

    Word eens wakker we zitten niet in de eerste eeuw maar in de 21 eeuw,waar we auto rijden,vliegen,1001 km onderwater kunnen varen,en een mensen gemaakt object voorbij Pluto gevlogen,enz.

    De gelovigen moet eens verder kijken dan hun neus lang is,zoals waar komt de Jezus verhaal vandaan?
    nou ? dan is het verhaal 1001 keer veranderend en god meervoud is,het waren de goden” en als je verder gaat zoeken zoals wat in de kleitabletten,symbolen staat,zagen de goden zich zelf niet als god/goden maar wetenschappers zelf opgeschreven door heen ,omdat hen vonden dat de mensheid moesten weten,daarna is het tig keer veranderd ,{Van Gobekli Tepe} naar het Sumeriërs van Sumeriërs naar het Arkadiërs van Arkadiërs naar het babylonis van babylonis
    naar het oud Grieks van oud Grieks naar het Hebreeuws van Hebreeuws naar het latijn en dan past in het Engels/ het jezus verhaal.

    Toen er nog geen geschrift was,alleen {symbolen} werden verhalen verteld op generatie op generatie en eeuwen lang via de mond verteld en toen past geschrift kwam hebben die verhalen die via de mond eerst opgeschreven,Zoals Epic Of Gilgamesh.

    Göbekli Tepe
    https://www.youtube.com/watch?v=Pls0YjcL7Zg

    The World’s Oldest Temple – Göbekli Tepe (Full Documentary)
    https://www.youtube.com/watch?v=L4PhxAK35nc

    Sumerian Secrets
    https://www.youtube.com/watch?v=3TIcVJGfjLU

    Het Ware Aardverhaal??
    https://www.youtube.com/watch?v=KMPTvXWk6PY

    Bram Vermeulen in den beginne
    https://www.youtube.com/watch?v=0JZFDlroAig

    Al dan al duizenden jaren eerder dan Jezus verhaal,de Jezus verhaal was 2000 jaar geleden nieuwe wereldorde die gekopieerd en dan naar iets anders,en vaak zie je dat er nog dat er zelfde symbolen worden gebruikt maar een andere draai hebben gegeven.

    1 likes
  12. De Christus heeft bestaan, en… Hij bestaat nog steeds. Hij was de eerste Mens die het Al heeft bereikt. Hij heeft dezelfde weg afgelegd die een ieder van ons af te leggen heeft. Hij is vanuit het Al! terug incarneert, op aarde geboren bij moeder Maria en vader Jozef. (onbevlekte ontvangenis bestaat er niet!) Er is geen dood alleen maar evolutie! Hij wilde dit reeds voor ruim 2000 jaar geleden de mensheid vertellen welke weg een ieder van ons af te leggen heeft. Hij heeft de mensheid zoveel geschonken en Hij had nog veel meer willen vertellen… Dit heeft Hij slechts drie jaar kunnen doen, totdat men genoeg van Hem had omdat Hij een bedreiging voor de heersende klasse werd. Na Hem eerst gemarteld te hebben heeft men Hem aan het kruis geslagen, heeft men Hem vermoord! Ook is Hij niet voor onze zonden gestorven… Men heeft Hem zoveel woorden in de mond gelegd die Hij niet gesproken heeft. En nog probeert men Zijn komst voor ruim 2000 jaar geleden in alle toonaarden te ontkennen! Ook zijn er nog hele groepen die op de Messias wachten maar Hij laat zich niet nog een keer vermoorden! Weet dat het de Eeuw van Christus is dat men kleur dient te bekennen… Ook heeft Hij gezegd: er zullen er na Mij komen die meer te zeggen hebben… zie https://rulof.org/

    0 likes
    • Lichtwezen,

      Wel nee joh, je vergeet een aantal namen.
      En hij is echt niet bang voor wat hem eventueel zou overkomen.

      Hij had ook niet meer willen vertellen, hij had namelijk geen agenda.
      Wat gebeurd is Is gebeurd, laten we er over ophouden.
      Jozuf Roelofs was veel te serieus, en heeft de boel bij elkaar gechanneld.
      Elke eeuw is even belangrijke, zoals elk moment even belangrijk is.
      Gewoon je zelf zijn, is kleur bekennen.
      Het is allemaal niet zo hoogdravend . Er zijn er al vele geweest na christus en er lopen er nu vele rond. Ze hebben niets te vertellen, want er is toch geen ziel die luistert. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd gaan.
      Waar je wakker van wordt, dat is de waarheid.
      Maak er dan ook geen leer van. Verlichting is maatwerk 🙂

      0 likes
  13. Uiteindelijk gaat het allemaal hierom, de levenswijze van Jesus is wat de elite niet bevalt, vandaar al die anti-christ propaganda.

    De bijbel vertelt namelijk precies wat er speelt in de wereld van de zogenaamde ELite. The synagogue of satan en dit krantje doet daar vrolijk aan mee.

    0 likes
  14. Geloof iets van na de tijd van de maya’s en Egyptenaren met als doel de mens te misleiden kijk naar de bijbel daar staat hoe je moet leven als gelovige in opdracht van de kerk zijn dat woorden van god nee
    welke kerk dat is kan er maar 1 zijn kijk naar katholieke kerk in Rome ,hoeveel macht en geld ze nu nog steeds hebben dit bewijst van misleiden met als doel controle en macht
    wij zijn maar slaven doen wat ons verteld word wie is er nog vrij

    0 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

Leven na de dood: professor vertelt wat er volgens haar gebeurt nadat we sterven

Leven na de dood: professor vertelt wat er volgens haar gebeurt nadat we sterven

De Amerikaanse professor Nancy Murphy heeft in ...

Oorlogspropaganda: Jezus verzonnen door Romeinen om Joden rustig te krijgen. Bijbelonderzoeker deelt bevindingen

Oorlogspropaganda: Jezus verzonnen door Romeinen om Joden rustig te krijgen. Bijbelonderzoeker deelt bevindingen

Het christendom is een Romeins complot, dat ...

Ervaar de diepste
ontspanning ooit
  • Voel je snel 100% beter met de heerlijkste, diepste ontspanning ooit
  • Geniet snel van een fijne, intens diepe rust en krijg meer energie
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk nieuwsbrief. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van Trancewerk.nl. Zij stellen de sessie 'Diepe Ontspanning' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox en open de e-mail.

Klik op de bevestigingslink en je ontvangt binnen enkele minuten instructies...

Heel veel plezier!


P.S.: Dit geschenk kost normaal € 49,99.
Je krijgt dit gratis, omdat je je aanmeldt op de Trancewerk nieuwsbrief. Dit is 100% vrijblijvend, kost niets en je kunt je altijd weer afmelden.
Leer wat de échte oorzaak is van je overgewicht en los dit op
Bijna klaar...
Ontdek waarom een dieet NOOIT blijvend werkt en wat wél werkt
Krijg onbetaalbare tips en trucs die tot een permanent slank lijf leiden
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk HypnoSlank e-cursus. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van
Trancewerk.nl. Zij stellen de e-cursus 'HypnoSlank' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox, open de e-mail
en klik op de bevestigingslink en je
ontvangt binnen enkele minuten
les 1...

Heel veel plezier!


P.S.: Met deze gratis e-cursus loop je
het 'gevaar' dat je binnenkort je
garderobe kunt vervangen met
kleinere maten!
AANMELDEN GRATIS WORKSHOP
Wanneer?
donderdag 12 december
20:00 uur
Wie?
*
*
Je gegevens zijn naar de organisator gestuurd. Je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.