Homepagina » Binnenland » Waar is het kabinet Rutte III nu eigenlijk mee bezig? Dit is het effect op de stikstofuitstoot als we straks nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden
Waar is het kabinet Rutte III nu eigenlijk mee bezig? Dit is het effect op de stikstofuitstoot als we straks nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden

Waar is het kabinet Rutte III nu eigenlijk mee bezig? Dit is het effect op de stikstofuitstoot als we straks nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden

Iedereen mag straks nog maar 100 kilometer per uur op de snelweg rijden. De maatregel moet helpen om de stikstofcrisis op te lossen. Maar wat zal het effect zijn van deze maatregel? Want dat werd er niet bij gezegd.

Een politicus beweerde op televisie dat de maatregel vier procent zou schelen op de uitstoot van het verkeer.

Ingenieur Theo Wolters heeft het nagerekend en komt uit op 3,75 procent. Lijkt dus te kloppen.

0,225 procent

“Alleen: het autoverkeer veroorzaakt maar zes procent van de uitstoot,” merkt hij op.

“Het effect van de maatregel is dus maar zes procent keer 3,75 procent = 0,225 procent!” zegt hij.

En dat is voor 24 uur per dag naar 100 kilometer per uur, terwijl de huidige maatregel alleen overdag van kracht is.

De uiteindelijke winst valt dus nog lager uit.

Nihil

“Er kan gerust gezegd worden dat het effect van de maatregelen nihil en in ieder geval niet aantoonbaar is,” aldus Wolters.

Sterker nog: als het aantal auto’s met 0,5 procent per jaar blijft toenemen, zoals nu het geval is, dan heeft de maatregel over een half jaar al geen effect meer, merkt hij op.

Zo goed als niks

De Telegraaf schreef daarnaast dat uit cijfers waar het kabinet mee heeft gerekend blijkt dat de verlaging van de maximumsnelheid zorgt voor slechts 0,07 procent minder stikstofneerslag.

Dat is zo goed als niks.

[Climategate, Telegraaf]


Vind je deze informatie belangrijk? Klik dan hieronder om te delen op Twitter
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

19 reacties

  1. Nou ja, ik vind de vraag voor het ?teken al voldoende. Maar je kan natuurlijk ook de vraag anders stellen …. waar zijn wij mee bezig, om het te accepteren?

    14 likes
  2. Ingenieur Theo Wolters heeft het nagerekend en komt uit op 3,75 procent. Lijkt dus te kloppen.
    heeft hij ook berekend dat je dan langer onderweg bent?
    ik kan rustig zeggen nee dus!
    het is gewoon de grootste kolder en blijkbaar hebben alle kamerleden en de rest van het zootje niks onder de hersenpan.
    nog veel plezier met het gekkenhuis .
    we worden geregeerd door een stelletje idioten die eigenlijk allemaal op gesloten moeten worden en vooral de partij des doods en de groene malloten.

    lang leve de normale burger die het spelletje doorziet.

    14 likes
    • @salvar, precies wat ik ook altijd denk. Je rijdt dan wel langzamer en stoot minder uit maar je bent wel langer onderweg en stoot dus ook langer uit. Uiteindelijk blijft de uitstoot dus gewoon hetzelfde.

      9 likes
    • Vergeet niet de extra files die dit met zich meebrengt. Maar daar gaan we volgend jaar snel achter komen. Dan stoot het weg verkeer uiteindelijk niet minder maar misschien wel meer stikstof uit. Extra files zal voor links Nederland niets uitmaken, zij rijden toch allemaal met het openbaar vervoer die blijkbaar geen stikstof voetafdruk hebben. Het lijkt me slimmer om geen paniek voetbal te plegen en eerst eens serieus naar de problematiek die de regering zelf heeft veroorzaakt met de wet waarin de hoeveelheid stikstof word gemaximaliseerd te kijken. Voorlopig is de luchtkwaliteit tegenwoordig veel beter dan 50 jaar geleden… Waarbij we door innovatie wel een 100 % schone lucht moeten nastreven. Maar de TU Delft blijft zich blindstaren (tunnelvisie) op auto’s op zonne-energie.

      6 likes
    • Je hebt volkomen gelijk @salvar, met een lagere snelheid zijn er meer mensen langer op de weg. Dat heeft bovendien tot gevolg dat er meer en sneller files zullen ontstaan en files zijn ontzettend vervuilend en economisch gezien een nog grotere ramp. Totale waanzin dus weer. We zouden zo veel beter af zijn zonder overheden, wereldwijd. Overal waar de overheid tijdelijk door omstandigheden buiten spel staat bloeit de economie onmiddellijk op. Gek he

      4 likes
  3. Het draait niet om de stikstof uitstoot maar om 5G. Wanneer in 2020 en 2021 het 5g netwerk wordt uitgerold kan er op grote schaal autonoom rijdende wagens worden ingezet, echter de maximum snelheid van 130 kilometer per uur is net wat teveel van het goeie, 100km/u als max werkt perfect.
    Tevens is uit “onderzoek” gebleken dat met 100km/uur als max de onderlinge snelheid tussen verschillende auto’s veel geringer is en dus zullen er minder files ontstaan, stikstofcrisis bestaat niet.
    En de bouw projecten?! Nu heel veel huizen bouwen is catastrofaal voor de toekomstige huizenmarkt, door onze demografische opbouw zal er de komende 10 jaar heel veel koopwoningen vrij komen door het wegvallen van de babyboomers. Alles wordt op het milieu gegooid terwijl het gewoon om de centen gaat, zoals altijd. China bouwt de komende twee jaar een hoeveelheid kolencentrales die gelijk is aan de huidige productie van heel Europa op dit moment, je beurs is het probleem, die vindt de overheid nog te vol.

    16 likes
  4. We worden massaal voor het lapje gehouden met overheids- nepnieuws , waar Goebbels nog een puntje aan zou hebben kunnen zuigen . Steeds komt er weer een nieuw probleem uit de toverhoed om het volk te moeten laten opdraaien voor de kosten , waarvan het geld verdwijnt in de zakken van hen die toch al overvol gevuld zijn .
    Moeten we Big Brother nog langer pikken ?
    Waar gaat dit heen ? Of is het een afleiding om ongestoord 5G er door te kunnen drukken ………….!

    12 likes
  5. Een eeuwig groeiende economie bestaat niet, dat begrijpt een kind.
    Altijd maar Meer, Meer, Meer dat kan helemaal niet Meer.

    Maar de overheid en al haar modellen blijven hier wel van uitgaan, beleid op maken en de maatschappij op deze manier vorm geven. Dit terwijl we allang het industriële tijdperk verlaten hebben.

    Lang Leve onze bestuurders met tomeloze inzet en visie….
    En het hele gaaffee landje….

    8 likes
  6. Eindeloos verhaal geworden.. de hele santekraam opdoeken en ieder voor zich is nog altijd beter als leeglopen op deze sukkels. Wordt wel langzaam aan tijd voor iets anders politiek technisch gezien ? En nee geen verkiezingen… wordt ook niets.

    7 likes
  7. 5 Jaar geleden was al uitgerekend dat, door de luchtweerstand van de trucks te verlagen, een enorme winst kan worden geboekt. De luchtweerstand kost de helft van het verbruik. De platte achterkant van de wagens creert een vacuum, net als een platte neus een drukgolf geeft. Door een stroomljning aan te brengen, kan zo, morgen, 10% op het verbruik en de vervuiling bezuinigd worden. Alleen moet dat extraatje goedgekeurd worden. Dossier ligt nog steeds in de la.

    7 likes
  8. Dit land heeft geen stikstofprobleem, maar een overheidsprobleem. De waanzin regeert en het wordt alsmaar waanzinniger. Je zou bijna denken dat ze knettergek zijn in Den Haag…

    5 likes
  9. Afleidingsmanoeuvre.
    Mensen volgen de hoofdstroom uit angst te worden geïsoleerd.

    Laten we de meerderheid vormen.
    Zodat onze vertegenwoordigers in de Tweede Kamer het onderspit delven.

    1 likes
  10. Het draait om: NWO/agenda21/30! Meer niet. We zijn al aardig op weg naar de finale/eindstreep. Bij velen wordt gewoon hun zekerheid weggehaald. Das de bedoeling, want zo kan men de agenda verder uitwerken. Dat betekent dat mensen geheel onder controle komen te staan. Diegene die overbodig is of moeilijk doet, die wordt gewoon opgeruimd. Het is maar een systeem/spel, dat door “mensen” bedacht is. Er moet iets zijn/komen om dit te stoppen. Geen AL, maar door menselijke wijsheid.

    1 likes
  11. Uit Zerohedgenews:
    In Holland, the talk of the town is nitrogen emissions. I’d never seen it raised as that kind of problem, but there you go. The government last week decided to lower the max speed limit on highways to 100km (66miles) , from 120-130. Their reasoning was that this would allow the building industry to build more -by now hugely overpriced- homes and apartments.

    Oh, but agriculture (aka cattle) is responsible for 46% of nitrogen emissions. So they have a plan to alter cattle feed (I am still serious here). I understand that neighbors Germany and Belgium have had nitrogen policies in place for years, so their cars can keep on pedaling to the metal because they don’t have a problem. Huh?

    Also in Holland, big discussions about cuts to pensions. Which of course leads to big protests, which in turn makes the government make sure that cuts this year will be minimal. Okay, but how about next year? No comment. Holland is supposed to have one of the best pension systems on the planet, but they don’t get to escape the BIG erosion either.

    Aging population, fewer contributors, lower wages, it’s happening everywhere. Our pension systems are Ponzi schemes. Every single penny you give a pensioner today is taken away from one tomorrow. The entire system is broke, we just don’t want to face that simple fact.

    15 years ago, pensions systems were required by law to hold only AAA-denominated assets. Look at that today. They all have 7-8% in their prospectus, and bonds pay 1%, if that. Unless you gamble. So they have all moved into equities, which look fine because central banks prop them up, but the model itself has changed like Jekyll becames Hyde

    0 likes
  12. Als heel Nederland één dag in de week geen eitje bakt of kookt, is het effect 10x groter, dan deze smoes voor de benzine omzet. Maar ja we moeten bezig gehouden worden tot het moment van de wettelijk verplichte chip implantatie. Wie dan niet de leider gehoorzaamt ervaart 5G aan den lijve en gaat eraan!

    0 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

kamerlid

Wanneer stopt dit nu een keer? Zien: Kamerlid hekelt alsmaar stijgende Nederlandse afdracht aan EU

Het afgelopen jaar stond in het teken ...

macht

Klaver en Rutte zijn slechts de koffiejuffrouwen van de macht. Híer ligt de echte macht

Jesse Klaver en Mark Rutte zijn slechts ...

Ervaar de diepste
ontspanning ooit
  • Voel je snel 100% beter met de heerlijkste, diepste ontspanning ooit
  • Geniet snel van een fijne, intens diepe rust en krijg meer energie
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk nieuwsbrief. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van Trancewerk.nl. Zij stellen de sessie 'Diepe Ontspanning' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox en open de e-mail.

Klik op de bevestigingslink en je ontvangt binnen enkele minuten instructies...

Heel veel plezier!


P.S.: Dit geschenk kost normaal € 49,99.
Je krijgt dit gratis, omdat je je aanmeldt op de Trancewerk nieuwsbrief. Dit is 100% vrijblijvend, kost niets en je kunt je altijd weer afmelden.
Leer wat de échte oorzaak is van je overgewicht en los dit op
Bijna klaar...
Ontdek waarom een dieet NOOIT blijvend werkt en wat wél werkt
Krijg onbetaalbare tips en trucs die tot een permanent slank lijf leiden
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk HypnoSlank e-cursus. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van
Trancewerk.nl. Zij stellen de e-cursus 'HypnoSlank' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox, open de e-mail
en klik op de bevestigingslink en je
ontvangt binnen enkele minuten
les 1...

Heel veel plezier!


P.S.: Met deze gratis e-cursus loop je
het 'gevaar' dat je binnenkort je
garderobe kunt vervangen met
kleinere maten!
AANMELDEN GRATIS WORKSHOP
Wanneer?
donderdag 19 december
20:00 uur
Wie?
*
*
Je gegevens zijn naar de organisator gestuurd. Je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.