Iedereen mag straks nog maar 100 kilometer per uur op de snelweg rijden. De maatregel moet helpen om de stikstofcrisis op te lossen. Maar wat zal het effect zijn van deze maatregel? Want dat werd er niet bij gezegd.
Een politicus beweerde op televisie dat de maatregel vier procent zou schelen op de uitstoot van het verkeer.
Ingenieur Theo Wolters heeft het nagerekend en komt uit op 3,75 procent. Lijkt dus te kloppen.
0,225 procent
“Alleen: het autoverkeer veroorzaakt maar zes procent van de uitstoot,” merkt hij op.
“Het effect van de maatregel is dus maar zes procent keer 3,75 procent = 0,225 procent!” zegt hij.
En dat is voor 24 uur per dag naar 100 kilometer per uur, terwijl de huidige maatregel alleen overdag van kracht is.
De uiteindelijke winst valt dus nog lager uit.
Nihil
“Er kan gerust gezegd worden dat het effect van de maatregelen nihil en in ieder geval niet aantoonbaar is,” aldus Wolters.
Sterker nog: als het aantal auto’s met 0,5 procent per jaar blijft toenemen, zoals nu het geval is, dan heeft de maatregel over een half jaar al geen effect meer, merkt hij op.
Zo goed als niks
De Telegraaf schreef daarnaast dat uit cijfers waar het kabinet mee heeft gerekend blijkt dat de verlaging van de maximumsnelheid zorgt voor slechts 0,07 procent minder stikstofneerslag.
Dat is zo goed als niks.
Het geheim van gedachtekracht – deel 3 – Het formuleren van woorden en zinnen
Man sterft 25 minuten na coronaprik, maar volgens Hugo de Jonge is er geen verband
De heersende elite bepaalt wat wel en niet op Wikipedia mag komen te staan. Deze onderzoeksjournalist zocht het uit
Ik wist dat we allemaal voor eeuwig leven. Deze mensen vertellen over hun bijna-doodervaring
Is de mens gemaakt in een laboratorium? Officier vertelt wat hij zag tijdens het Stargate Project
Baas Greenpeace met vliegtuig naar het werk
Heb jij al eens van Mason Garments gehoord?
Dit brouwsel blijkt verrassend goed te helpen tegen een veelvoorkomende aandoening
Studie: DNA van geaborteerde foetussen in vaccins gelinkt aan kanker en autisme