Kunstmatige zoetstoffen verhogen het risico op suikerziekte, zo is gebleken uit nieuw onderzoek waar The Independent over schrijft.
De studie is uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Adelaide in Australië. Gekeken werd of kunstmatige zoetstoffen invloed hadden op de suikerspiegel.
Er deden 27 gezonde proefpersonen mee aan het onderzoek. Zij kregen capsules met daarin kunstmatige zoetstoffen, ongeveer net zoveel als in vijf blikjes frisdrank.
Minder goed in staat
De capsules bevatten sucralose (E955) en acesulfaam-K (E950) en werden twee weken lang drie keer per dag ingenomen. Een controlegroep kreeg een placebo.
Het bleek dat het lichaam als gevolg van de kunstmatige zoetstoffen minder goed in staat was om de suikerspiegel op peil te houden, wat op de lange termijn kan leiden tot diabetes type 2.
De suikerspiegel van de deelnemers bereikte een beduidend hoger niveau nadat ze zoetstoffen hadden ingenomen, terwijl hun darmpeptiden, die hoge pieken in de suikerspiegel voorkomen, aangetast waren.
Interessant
De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de European Association for the Study of Diabetes in Portugal.
Wereldwijd hebben zo’n 200 miljoen mensen diabetes. Intussen hebben al ruim 1,2 miljoen Nederlanders deze ziekte.
Experts noemen de resultaten ‘interessant’. Anderen benadrukken dat het gaat om een kleinschalige studie en pleiten voor omvangrijker onderzoek.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Deze partijen (ook BBB en NSC) stemmen tegen motie die regering oproept zich niet aan SDG 2030 Agenda te committeren
Kijk: GroenLinks-PvdA-Kamerlid noemt PVV-minister ‘knettergek’, D66-voorzitter grijpt niet in
Deze brief over de prikken tegen de vogelgriep kun je naar de bazen van het ministerie van Landbouw sturen
Ultra-gevaxt Israël is nu dé covid-hotspot van de wereld
Neuroloog fileert studie die zou aantonen dat coronavaccins kans op hartaanval VERKLEINEN: ‘Geen benul van wetenschap’
‘Dictator’ Zelenski gaat Tweede Kamer toespreken: ‘Walgelijk!’
Studie: DNA van geaborteerde foetussen in vaccins gelinkt aan kanker en autisme
Maxima: ‘Ik wil graag duidelijk maken dat ik nooit voor invoering van de digitale euro heb gepleit’
Bilderberggroep deze week in het geheim bijeen. Hoe zit het nu met de Nieuwe Wereldorde?