Homepagina » Innovatie » Luis in de pels van auto-industrie ontwikkelt revolutionaire luchtaccu met bereik van 4500 kilometer. Dit is een gamechanger
Luis in de pels van auto-industrie ontwikkelt revolutionaire luchtaccu met bereik van 4500 kilometer. Dit is een gamechanger

Luis in de pels van auto-industrie ontwikkelt revolutionaire luchtaccu met bereik van 4500 kilometer. Dit is een gamechanger

De meeste elektrische auto’s die vandaag de dag worden gemaakt, hebben een rijbereik van hooguit enkele honderden kilometers. Het duurste onderdeel van de elektrische auto: de accu.

Hier kan snel verandering in komen, aangezien een Britse uitvinder een accu heeft ontworpen die veel eenvoudiger en goedkoper kan worden gemaakt dan normale accu’s en die gemakkelijk kan worden gerecycled.

Voormalig marineofficier Trevor Jackson gaat zijn nieuwe accu nu op grote schaal produceren in Groot-Brittannië.

Lobbyden

Austin Electric gaat komend jaar duizenden van deze accu’s maken. Directeur Danny Corcoran spreekt van een ‘gamechanger’.

Twee jaar geleden lobbyden autofabrikanten tevergeefs bij het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken om Jackson de toegang tot een prestigieuze conferentie over elektrische auto’s te ontzeggen.

Zijn accu is gebaseerd op een technologie die in de jaren zestig is ontwikkeld.

Brandstofcel

Wetenschappers waren tot de ontdekking gekomen dat je elektriciteit kunt opwekken door aluminium in een elektroliet, een waterige substantie, te dopen.

Hierbij ontstaat namelijk een reactie tussen het metaal en lucht.

Het probleem: het elektroliet was extreem giftig en bijtend. Jackson heeft nu een substantie ontwikkeld die je gewoon kunt drinken.

Eigenlijk is zijn uitvinding geen accu, maar een brandstofcel.

Goedkoop, licht en makkelijk te recyclen

Terwijl Jackson begint met de productie van zijn aluminium-luchtaccu, pompt de auto-industrie nog steeds heel veel geld in de ontwikkeling van lithium-ion-accu’s.

Die bevatten veel giftige materialen, waaronder kobalt, en kunnen in brand vliegen. Daarnaast is het recyclen van kobalt en lithium erg duur.

Een aluminium-luchtbrandstofcel is goedkoop, licht en makkelijk te recyclen.

Tests hebben aangetoond dat Jacksons brandstofcel negen keer meer energie opwekt dan een lithium-ion-accu.

4500 kilometer

En ter vergelijking: de Tesla S heeft een rijbereik van bijna 600 kilometer, terwijl de aluminium-luchtaccu een bereik heeft van zo’n 4500 kilometer.

De accu van een Tesla kost zo’n 35.000 euro, terwijl een aluminium-luchtaccu slechts 6000 euro kost.

En al dat gedoe met opladen van je accu is volgens Jackson helemaal niet nodig. Je kunt zijn accu in 1,5 minuut omwisselen.

[Daily Mail]
5 1 stem
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
KLIK HIER en zeg NEE tegen een corona-vaccinatie d.m.v. T-shirts, sweaters, mokken, etc.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
21 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Rogier
Rogier
1 jaar geleden

Bijzonder nieuws in een wereld waar alles bij elkaar gelogen en bedrogen is.

joepiedepoepie
joepiedepoepie
1 jaar geleden

ik denk niet dat die man nog lang leeft en dat zijn technologie wordt geconfisqueerd

Jan Doornbos
Jan Doornbos
Reactie op  joepiedepoepie
1 jaar geleden

Inderdaad. Alle goeie en gezonde dingen dienen uit de buurt van burgers te blijven.

m.koningen
m.koningen
1 jaar geleden

Geweldig want dit kan ook de ontbrekende schakel zijn in huis energie beheersing!
En dan zijn we klaar voor de toekomst goedkope energie zon en wind s’avonds ervan genieten.

rop
rop
1 jaar geleden

Uiteindelijk zal toch het beste en het schoonste energie het doel bereiken ,we moeten wel tegenover de natuur en tegen over ons mensen zijn hoe schoner het product hoe beter het is voor alles wat bestaat wat dat betreft gaat het met dualistische benadering zijn weg, men wilt ook geen vervuilt eten als voedsel vooral als het bedorven is, alhoewel er veel mee gerotzooid word, is er ook een andere kant, en dat blijkt wel uit heel veel opkomende bewustzijn die een weg zoekt in zuiverheid en schoonheid der dingen. met mensen als een middel om het te vinden.

IIS
IIS
1 jaar geleden

Heeft veel weg van de film Acrimony. Is dit fictie of realiteit. Is de man een charlatan of werkelijk een ontdekker van een revolutionaire uitvinding?

Jantje
Jantje
1 jaar geleden

Elk jaar is er wel iemand met een revolutionair idee. Later hoor je er nooit meer wat van, helaas.

Sledge
Sledge
1 jaar geleden

Dit is geen accu, want niet oplaadbaar, maar een wegwerpbatterij die – inderdaad – gerecycled kan worden. Constant wisselen en een hoop gesleep met nieuwe en oude batterijen is onvermijdelijk bij dit concept.

Tigron
Tigron
Reactie op  Sledge
1 jaar geleden

Sledge,

Je kan in problemen denken of in oplossingen.

Zodra je auto voor ‘n beurt naar de garage moet, indien nodig, de accu om laten wisselen.

Als je vergelijkt met benzine of diesel; naar de pomphouder rijder, brandstof tanken, naar binnen lopen en vervolgens afrekenen, daarna weer terug naar de auto… is geen gedoe? of is dat gewenning?

Matt
Matt
1 jaar geleden

In ieder geval een slimme zet door het wereldkundig te maken. Als hij nu ‘verdwijnt’ zijn er genoeg mensen die daar vraagtekens bij zetten en ze weten ook in welke hoek ze moeten zoeken. Die mensen ‘in die hoek’ weten dat natuurlijk ook.
Maar eerst eens afwachten of het verhaal wel helemaal klopt, want een paar jaar geleden was de waterstof motor, die ook draaide, de toekomst maar nu blijkt dat het toch allemaal niet zo simpel is en is waterstof in de auto-industrie nog steeds eerder schaars te noemen.

Jay
Jay
1 jaar geleden

Wordt best goed opgepikt in de UK, maar nog nergens echt groot… Ik bedoel, met alle milieu crisis en zo zou dit toch hét hoofditem van het journaal moeten zijn?! En ieder zichzelf serieus nemend nieuws achter het nieuws programma wereldwijd?

Blijkt maar weer ens hoe érg we worden voorgelogen!

Straalmans
Straalmans
1 jaar geleden

Dus iemand die 45.000 km per jaar rijdt moet de accu 9 keer vervangen? Lijkt mij niet zo handig. In de winter zal – met verwarming, licht en wiper aan – minder kilometer kunnen worden gereden.

Jeff
Jeff
Reactie op  Straalmans
1 jaar geleden

Te denken valt dus aan statiegeld en een dikke jas.

Tigron
Tigron
Reactie op  Straalmans
1 jaar geleden

Straalmans,

Als eerste; tijdens die 45.000 km komt de auto vast wel ‘n aantal keer in de garage voor onderhoud.

Ten tweede; volgens Trevor Jackson is het apparaat in anderhalve minuut om te wisselen.

Ten derde; hoe vaak sta je om 45.000 km te maken aan de pomp om te tanken? is dat handiger?

Ten vierde; als je het originele artikel leest daarin laat Trevor Jackson weten dat het apparaat in de achterbak op de achterwielen kan worden aangesloten waardoor er ‘n hybride auto ontstaat waardoor de bestuurder naar wens kan omschakelen van de accu naar de gewone motor.
Het lijkt mij dat indien de auto op deze accu loopt hij ook energie genoeg heeft om de lichten,verwarming en de ruitenwisser te laten werken.

x

Check Also

hek

Hek om Bergschenhoek tegen coronavirus? ‘We zijn krankzinnig geworden’

Rond een basisschool in het dorp Bergschenhoek ...

farage

Farage: Over 10 jaar is er geen Europese Unie meer

Brexit-voorloper Nigel Farage voorspelt dat de Europese ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie anno 2020 wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

21
0
We lezen graag je reactie!x