Natuur en Milieu

Hyundai komt met elektrische vrachtwagens op waterstof. Zo ‘groen’ zijn ze

Help mee door dit met jouw kennissen op je socials te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Naast elektrische auto’s komen er ook steeds meer elektrische vrachtwagens op de weg. Omdat elektrische vrachtwagens met batterij moeite hebben om de bergen goed over te komen, heeft Hyundai er één op waterstof ontwikkeld.

Vanaf volgende maand gaan 50 van deze trucks door de Zwitserse Alpen rijden, meldt Reuters.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/04/uwonvrede.nl_-1.png

Met een volle tank heeft de chauffeur een bereik van zo’n 400 kilometer. Waterstof is overigens een stuk duurder dan diesel.

Duurzaam

De waterstof zou duurzaam zijn omdat deze wordt opgewekt door waterkrachtcentrales in Zwitserland.

Mogelijk komen er dit jaar ook waterstoftrucks van Hyundai naar Nederland.

Een vrachtwagen die op waterstof rijdt, is eigenlijk ook een elektrische vrachtwagen. Een brandstofcel zet waterstof namelijk om in elektrische energie waarmee de elektromotor wordt aangedreven.

Belangrijkste broeikasgas

De enige uitstoot is waterdamp, laat Hyundai weten op zijn website.

Op Wikipedia lezen we: “Het belangrijkste broeikasgas in de atmosfeer van de aarde is waterdamp.”

Omdat waterdamp een broeikasgas is, zorgt extra waterdamp in de lucht voor meer opwarming, waardoor de lucht nog meer waterdamp kan bevatten, waardoor de aarde nog verder opwarmt, enzovoorts.

Twee derde

Waterdamp neemt bijna twee derde van het natuurlijke broeikaseffect voor zijn rekening.

Waarom zijn diesel- en benzinemotoren die CO2 (een broeikasgas) uitstoten slecht, maar zijn waterstofmotoren die waterdamp (een broeikas) uitstoten groen?

[Reuters]

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze info goed?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Dennis Holland
Dennis Holland
4 jaren geleden

Hoi Robin,

Waterdamp geproduceerd door de natuur is zeer belangrijk en het gaat mij veel te ver om dit ‘schuld’ toe te kennen m.b.t. opwarming. De opwarming welke ca. 17 jaar geleden stopte was een natuurlijk herstel op de laatste kleine ijstijd. Waterdamp is noodzaak, geen vijand.
En nu rollen we keurig een nieuwe koude periode in. Niets gaat dat veranderen.

Waterdamp door uitstoot van op waterstof draaiende motoren zit dermate laag bij de grond dat het nooit de hogere luchtlagen zal bereiken en slaat neer op het asfalt. Eventuele milieu schade is niet noemenswaardig.

IIS
IIS
4 jaren geleden

Waterdamp een broeikasgas? Dan onmiddellijk twee derde van de aardoppervlak wat bestaat uit water verbieden! Jeeses, wat een totale quatsch kunnen ze nu nog verkopen om te voorkomen dat goede alternatieve brandstoffen op de markt komen. Olie (bloed van de aarde) en gas werken prima, maar waterstof zal een goede aanvulling daarop zijn.

:adrianus-johannes.
:adrianus-johannes.
4 jaren geleden

ja ze lopen nog achter

https://youtu.be/BhsjJLNrH-8

maar het zal wel niet belangrijk zijn als het in 2008 en 9 al kon.. en waarom heeft de overheid deze ondernemers niet omarmt !

Patrick
Patrick
4 jaren geleden

Deze redenatie heeft gaten.

Cijfers alsjeblieft om effect broeikaseffect van waterdamp vs CO2 aan te geven.

Waarschijnlijk is het effect van waterdamp ten opzichte van CO2 verwaarloosbaar.

Net zoals het effect van CO2 ten opzichte van Methaangas ook verwaarloosbaar is (Methaangas heeft 3000 maal zwaarder effect).

Back to top button
11
0
We lezen graag je reactie!x