Onderzoeksjournalist Marc van der Vegt heeft de hand weten te leggen op een nog niet gepubliceerd Wob-document van november 2020 dat de ideeën binnen de overheid over coronacommunicatie beschrijft.
In maart wijdde Van der Vegt een Twitterdraad aan ‘corona-framing’ door de overheid. In het nieuwe document worden onze eerdere bevindingen versterkt, zegt hij.
Een ambtenaar schrijft: “Wat goed is om expliciet in het communicatiebeleid te benoemen, is herhaling, herhaling, herhaling. De coronacommunicatie moet net zo irritant worden als de wasmiddelenreclame (die uiteindelijk wel succesvol het product weet te verkopen).”
#WOBTeam – “Emotioneel Kapot (maken)”:
In mar-2022 postten we een ‘WOB-draadje’ over #Corona framing door de overheid.
Vandaag kregen wij van een WOB-verzoeker een -nog niet gepubliceerd- document.
Onze eerdere bevindingen worden daarin versterkt…
1/n
— Marc van der Vegt (@VegtDoor) October 6, 2022
Op gevoelsniveau contact maken
In het document valt verder te lezen: “Helpend kan zijn om het onderwerp meer emotioneel te laden (Rutte maakte gisteren al mooi begin, binnen de grenzen van wat kan in een persco), en koppelen wat er kan gebeuren met mensen die je liefhebt.”
En verder: “Mensen mogen kritisch zijn, dus we moeten ons realiseren dat het niet altijd slecht bedoeld is. Feiten werken niet tegen emoties. Daarom: wat ontzettend goed dat jij het beste voor je kind wil. Op gevoelsniveau contact maken en goede bedoelingen erkennen.”
De wetenschap doet er kennelijk niet toe
In het document staat ook: “Maar stel dat er geen bewijs is dat mondkapjes het gewenste effect hebben, of er is zelfs bewijs dat het voor bepaalde subgroepen zelfs ongewenst effect heeft. Dan kan de druk op de overheid toch te groot worden om te blijven volhouden dat mondkapjes niet nodig zijn. Als steeds meer andere landen en steeds meer (ov-)bedrijven mondkapjes invoeren, is dit voor veel burgers het bewijs dat mondkapjes een effectieve maatregel zijn.”
“Dan is invoeren mondkapjes haast niet meer tegen te houden zonder verlies van vertrouwen in onze overheid,” aldus de ambtenaar.
Kabinet kwam vrij aardig met dit argument weg
“Wat ik in deze situatie wel heel lastig vind. Als er geen bewijs voor effectiviteit is, welke argumenten gebruik je dan om uit te leggen dat je toch wat mondkapjes-maatregelen invoert? ‘Omdat de burgers dat willen’ is niet zo’n sterk argument, hoewel het kabinet bij de sluiting van scholen vrij aardig met dit argument wegkwam.”
Oftewel: agressieve verkoop, inspelen op emoties en kijken waar je mee weg kunt komen.
80% WIL MONDKAPJES
80% WIL SCHOOLSLUITING
80% WIL HORECA SLUTING
80% WIL QR PAS
80% WIL KLIMAATBELEID
80% WIL RUTTE EN KAAG
80% WIL DE BOEREN WEG
VOOR 100% WIL DE MEDIA JE DIT LATEN GELOVEN.
MAAR ER IS BIJ DE BEVOLKING 0,0005 % DIE DIT NOG GELOOFD
Wat een intense gemene overheid,vals en respectloos!!!!!
Bwahahahaha…..die Operatie Dark-Winter-Event 201-COVID-1984-PSYOP was al vanaf Januari 2020 de meest irritante Reclame Ooit…een Gouden Loeki voor de regie van het Haagse Nazi-Misdaadsyndicaat & de productie door de MK-Ultra-Mainstreammedia….dat is toch wel applausje waard….zonder twijfel de succesvolste Marketing-Campagne OOIT…
Dat soort ambtenaren zijn nou precies de nazi,s van het kartel. Je hoort het nu al weer op de MSM de prik reclame is al weer in volle gang gezet door Kuipers en zijn vazallen. Onverantwoordelijk schorem.. ik mag hopen dat deze moordenaars snel opgepakt en veroordeeld gaan worden.