Great Reset

Misleiding rond vol stroomnet: wat de overheid verzwijgt voor burgers

Help anderen door deze info met kennissen op je social netwerk te delen!

Het volle stroomnet is hét excuus van overheden en netbeheerders om burgers te dwingen hun gedrag aan te passen — maar volgens diepgaand onderzoek van journalist en vliegtuigbouwkundig ingenieur Bert Weteringe klopt er geen snars van het officiële verhaal. De cijfers liegen niet, maar de uitleg die je krijgt wél.

Piekverbruik stijgt al jaren niet

Weteringe analyseerde de officiële congestierapportages van netbeheerder TenneT én de Europese ENTSO-E database, die gedetailleerde gegevens bijhoudt over het elektriciteitsverbruik in heel Europa. Zijn bevinding is weinig subtiel: het totale landelijke elektriciteitsverbruik in Nederland stijgt niet. Sterker nog, de piekvraag op het net — het kritieke venster tussen 16.00 en 21.00 uur, wanneer huishoudens en bedrijven tegelijk de stroom aanzetten — laat al jarenlang geen structurele stijging zien.

---Lees verder na dit advertentieblokje---

En toch krijgen Nederlanders de boodschap dat het net vol zit door elektrische auto’s, warmtepompen en de groeiende vraag vanuit huishoudens. De consument wordt neergezet als het probleem. Maar als het totale verbruik en de piekvraag nauwelijks bewegen, wie veroorzaakt dan de congestie?

De echte boosdoeners: zon, wind en datacentra

Weteringe wijst op twee structurele oorzaken die in de officiële communicatie angstvallig buiten beeld blijven. Ten eerste: de teruglevering van elektriciteit door wind- en zonneparken is onbeheersbaar en onvoorspelbaar. Bij gunstig weer gooien honderden parken tegelijkertijd stroom op het net, waardoor het net niet zozeer overbelast raakt door verbruik, maar door productiepieken die het systeem niet aankan.

Ten tweede zijn er de datacentra. Nederland heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een Europese hub voor technologiebedrijven en Big Tech-giganten die enorme hoeveelheden stroom vreten. Die vraag groeit wél hard — en wordt in de congestiediscussie zelden zo direct benoemd als de warmtepomp van de doorsnee Nederlander.

Miljarden verspild aan een systeem dat niet werkt

Achter het volle stroomnet-verhaal gaat nog een andere, ernstiger kwestie schuil: de miljarden die worden gepompt in nieuwe energie-infrastructuur, zonder dat daarbij serieus rekening wordt gehouden met de zogeheten EROI-waarde — de Energy Return On Investment. Dit is de maatstaf die aangeeft hoeveel bruikbare energie een systeem oplevert ten opzichte van de energie die nodig is om het te bouwen, onderhouden en later af te breken.

Veel wind- en zonne-installaties scoren op deze schaal bedroevend slecht, zeker als je de volledige levenscyclus meeneemt. Netuitbreidingen die worden gebouwd om de grilligheden van hernieuwbare opwek op te vangen, voegen kosten toe zonder het fundamentele probleem op te lossen. Het resultaat is een energiesysteem dat steeds duurder wordt, terwijl de betrouwbaarheid onder druk staat.

Overheid en netbeheerders houden burgers in het ongewisse

Het patroon dat Weteringe blootlegt is verontrustend: overheidsinstanties en netbeheerders presenteren een versimpeld en aantoonbaar misleidend beeld van de oorzaken van netcongestie. De burger wordt aangewezen als de kwaal, terwijl de werkelijke drijvende krachten — industriële stroomvragers, Big Tech en de wispelturige aard van hernieuwbare energie — buiten schot blijven.

Dit is geen toeval. Het past in een bredere strategie waarbij de energietransitie wordt doorgedrukt zonder eerlijke maatschappelijke discussie over de werkelijke kosten, risico’s en beperkingen. Kritische vragen worden weggezet als klimaatontkenning, terwijl het gewoon gaat om basisprincipes van energiefysica en financiële houdbaarheid.

Wat dit betekent voor de economie

De gevolgen zijn niet abstract. Nederland heeft al jarenlang te maken met hogere energieprijzen dan veel omringende landen. Energie-intensieve industrie vertrekt of dreigt te vertrekken. Als de huidige koers wordt voortgezet — met miljarden aan investeringen in infrastructuur die de fundamentele problemen niet oplost — stevenen we af op een onbetaalbaar energiesysteem. Niet over twintig jaar, maar op korte termijn.

Weteringe en filosoof Ad Verbrugge schetsen in hun analyse een somber maar helder beeld: zolang de politieke en bestuurlijke elite weigert de harde realiteit van de energiefysica onder ogen te zien, en zolang burgers worden misleid over de werkelijke oorzaken van het volle stroomnet, zal de rekening alleen maar verder oplopen — en die rekening belandt uiteindelijk gewoon bij jou.

Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek

Interessant

4.9 72 stemmen
Artikel waardering

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

37 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Greet Resist
Greet Resist
14 dagen geleden

“systeem dat steeds duurder wordt, terwijl de betrouwbaarheid onder druk staat.”; het wef-stakeholder adagium

Eric Scholte
Eric Scholte
14 dagen geleden

VFD doorziet dit plan.
ze zijn ook al druk bezig om hier wat aan te doen.
Helaas kan dat niet zonder dat ze aan de top staan.
Helaas domineren linkse partijen nog teveel waardoor subsiedies de verkeerde kant op gaan en NGO’s alleen nog maar rijker en rijker worden.

Plien
Plien
14 dagen geleden

Een verdienmodel Optima Forma. Volgens A.I. wil de burger dit ….

Benut Nieuwe Waardeproposities (De Slimme Consument)
Consumenten willen ontzorgd worden en geld besparen. Uw propositie moet hierop inspelen.

Type Model Hoe het Waarde Creëert Voordeel voor de Consument Traditioneel Model:
Grote volumes energie inkopen en met marge doorverkopen.
Voorspelbaarheid (vast contract)
Dynamisch Model
Energie direct koppelen aan de spotmarkt.
Direct profiteren van goedkope (of negatieve) stroomprijzen.
Virtual Power Plant (VPP)
Het netwerk van thuisbatterijen van klanten slim aansturen.
Geld verdienen door te helpen het stroomnet in balans te houden.
(info .. Google ..)

malion
malion
14 dagen geleden

Vertel, waar wordt niet over gelogen en misleid? Het is aan de orde van de dag. We kunnen het wetboek (of de wetboeken) wel ritueel verbranden, want er klopt niets meer van.
We leven in twee werelden naast elkaar: de duistere elite, en de mensen die geheel bedonderd worden en als slaven misbruikt. WIJ MAAR BETALEN, EN ZIJ ZONDER OVERLEG EEN ZWARTE AGENDA UITROLLEN waar wij helemaal niets over te zeggen hebben.
Wat een valse democratie. Wat het allang niet meer is.

Inhetmeer
Inhetmeer
14 dagen geleden

Bedrijven zijn, en worden, gedwongen om over te gaan op electrische auto’s… …en uiteraard op straffe van boetes.
Er lopen al een ruim miljoen van die dingen……..en èèn enkele lading kan een eengezinswoning een week van energie voorzien.
En dan nog stijgt de piekbelasting niet, volgens dit bovenstaande.
Maar goed…….een ruim miljoen auto’s……dat levert weer een godsvermogen aan btw en bpm op, en de burger betaalt de hierdoor enorm stijgende kosten van de hele flauwekul……de hele flauwerotkul van de bewonertjes van de hoerenkast die voor regering moet doorgaan.
Je moet wát om de burger uit te melken tot op het bot, niewaer niewaer. Die oorlog van de belanghebbenden in de Oekraïne dient natuurlijk wèl betaalt te worden door die dufgepikte burger, niewaer niewaer.
En die salarisstrookjes dienen natuurlijk wèl bij te blijven qua prijsstijgingen…..wat die dufgepikte burger òòk dient te betalen…….niewaer niewaer.
Kotsziek wordt je van dat wauwelende schorum……..van die zetbaasjes van dat WEF-tuig.

Gladiator
Gladiator
14 dagen geleden

Net zoals onze geschiedenis is ook dit alweer een MEGA leugen. Stroom, oftewel elektriciteit is niet hetgeen men ons allemaal in de loop der vele jaren heeft WIJSGEMAAKT.

Stroom gaat via een kabeltje……toch!!!???

Njet, nicht, niet, not. Ook dit is een leugen. We zouden allemaal gratis en voor niets meer “stroom” kunnen hebben dan we ooit in ons (helaas nu compleet bescheten) leven op zouden kunnen maken.

Ik ben nu achter zaken aan het komen waarvan zelfs mij m’n broek afzakt.

Kan daar helaas nog niet zoveel over zeggen omdat het ook voor mij erg moeilijk is om dit GOED te begrijpen.

De realm waarin we leven is NIET nucleair maar elektrisch.

Ons lichaam reageert alleen maar op elektrische impulsen oftewel trillingen. Hiermee kan men ziek EN gezond gemaakt worden. Dit is beiden een koud kunstje.

Ik zal er hopelijk binnenkort op terug komen al ik er zelf wat verder ingedoken ben echter er staan nog enkele lange docu’s te wachten welke voorrang hebben.

Tja, zoals altijd kan ik ook hier weer zeggen dat NIETS is wat het lijkt. Stroom door een kabeltje is een leugen, fake, onzin.

Kijk eens naar ALLE gebouwen van onze ECHTE OUDE WERELD welke zonder uitzondering NIET gebouwd zijn door onze generaties onnozelaars!!! Ze bezitten allemaal en zonder uitzondering elektrische elementen waarmee elektriciteit uit de Aether gehaald werd en wel gratis en voor niet en ongelimiteerd!!

Kan er niets aan doen!

Groet,

Gladiator

Veen Maas
Veen Maas
14 dagen geleden

En daarom weiger ik mijn maandbedrag stelselmatig constant aan te passen! We worden massaal aan de lopende band belazerde, de energie bedrijven maken enorme winsten De roverheid is niet te vertrouwen en stelselmatig aan het roven en het stelen bij de burger om die verdomde oorlog te financieren.

Angel
Angel
14 dagen geleden

En jij mag je wasmachine niet aanzetten op bepaalde uren. Een dikke middelvinger voor ze!

Jill
Jill
14 dagen geleden

Big tech verbruikt al 1 à 2 procent van de wereldenergie, vooral om datacenters te koelen. Met AI zal het verbruik enkel stijgen. Het netwerk is oververzadigd door digitalisering. Als je milieuvriendelijk wil zijn, schaf dan niet alles mechanisch en menselijkaf. En niet te vergeten dat Europa heeft gezorgd voor zijn eigen energiecrisis door kerncentrales te sluiten, Russische energie te weigeren en nu 4 keer zo duur aan te kopen van Amerika. Dus ja we worden langs alle kanten BELOGEN!

Geen staatsclown
Geen staatsclown
14 dagen geleden

Die zagen we niet aankomen……. Tuurlijk wel!! Zo hebben we de beste infrastructuur…2jaar later zijn we een 3e wereldland kwa stroom en water.

Zwarte Zwaan
Zwarte Zwaan
14 dagen geleden

Stel: Je wilt 10x zoveel auto’s over de A12 heen laten rijden. En dat zonder dat er files ontstaan. Wat ga je dan als eerste doen? Juist! Je gaat de A12 met een paar extra rijstroken verbreden zodat al die extra auto’s daar overheen kunnen rijden zonder een enorme file te veroorzaken. Dat kan een kind bedenken. Dus als al die ingenieurs die daar notebene voor gestudeerd hebben niet zeggen van “hey das leuk allemaal maar volgens mijn berekeningen kunnen we helemaal niet zoveel extra auto’s over de A12 laten rijden zonder eerst de rijstrook cappaciteit drastisch te verhogen!” dan klopt er iets niet. Er is/was geen 1 ingenieur die daar wat over zegt of gezegt heeft laat staan daar wat aan gedaan heeft? Dan kan ik dat “overvolle electriciteitsnet” niet anders zien dan als pure opzet! Opzet om schaarste te creeren en daarmee “de noodzaak” om bepaalde maatregelen in te voeren enz enz enz.

J.C.
J.C.
14 dagen geleden

De vele honderden AZC’s zijn ook nog maar even vergeten, wat daar van de denken??
We worden zoooo enorm verneukt.

Koos werkeloos
Koos werkeloos
14 dagen geleden

Wij burgers moeten ons gedrag aanpassen, wij moeten deze gemaakte crisis voelen, dus straks niet meer koken, wassen en laden tussen 16.00 en 21.00 uur.
En we moeten het vooral voelen met het betalen van onze energierekening.

Guus Velraeds
Guus Velraeds
14 dagen geleden

Wij verzinnen een verdienmodel. Wij verzinnen een probleem om dat verdienmodel te realiseren. Wij verdienen goed aan het gerealiseerde verdienmodel en wentelen de kosten af naar de loosers die sowieso voor alles moeten opdraaien. Komen teveel loosers dan sturen we het surplus gewoon naar het oostfront want opstoken in biomassa ovens is zo’n gedoe.

Rexxor
Rexxor
14 dagen geleden

maar of we nu met ze allen denken dat we op wat voor mannier ook maar iets hieraan kunnen veranderen, heeft het mis.
DIT ZIJN NU EENMAAL DE DOELEN DIE ZE MOETEN NASTREVEN, EN DUS GAAT DIT GEWOON DOOR, PUNT.
De burgen heeft geen zeggenschap en moet alleen maar dienst doen om de staatskas te spekken.

Koddebeier
Koddebeier
14 dagen geleden

Niet alleen een onbetrouwbare Overheid, maar ook nog liegende bedrijven.
Wat een waardeloos zooitje.

Jan
Jan
14 dagen geleden

Als je regelmatig deze grafiek van de totale elektriciteits opwekkingsmix bekijkt zie je de enorme verschillen zowel over de dag als tussen de dagen onderling over waar de elektriciteit vandaan komt. Wat mij opvalt is dat er maar heel weinig dagen zijn dat wind een rol speelt, toevallig vandaag wel, maar meestal is de windenergie relatief heel weinig. https://ned.nl/nl/dataportaal/energie-productie/elektriciteit/totale-elektriciteitsproductie

Marc
Marc
14 dagen geleden

Weer geen verassing. Het elitetuig gaat onverminderd door met ons te belazeren op zo ongeveer elk gebied.

Mottenbal de gore
Mottenbal de gore
14 dagen geleden

Tja zij zijn te stom om voor de duivel te dansen.(maar een dik salaris)
Wat je ook doet zij gaan het niet begrijpen, zij jagen liever de burger over
de klink en de industrie het land uit.
Een dummy zou begrijpen dat zonne panelen en waaipalen een
instabiel netwerk oplevert zo moeilijk is dat toch niet.

En de installateur zeg dan

  • dit levert u veel besparing op.
  • TJA VROUWTJE DIT IS HET BESTE WAT ER IS”
  • en ondertussen barsten zij ’s winters van de kou en betalen
  • zij zich gek aan de elektra, leve de (r)overheid.
-= GensNet =-
-= GensNet =-
14 dagen geleden

Van een vriend die zonnepanelen heeft heb ik dit verhaal. Dit word je wijsgemaakt wanneer je zonnepanelen hebt. Een netwerkbeheerder kan besluiten om géén stroom meer af te nemen van mensen met zonnepanelen omdat ze dan genoeg stroom hebben op het electriciteitsnetwerk.

Dan hoor je een spotje op de radio over dat je vanwege het “tekort” aan stroom tussen 17.00 tot 19.00 uur geen veel stroom moet gebruiken. Dus niet wassen of dingen doen die veel stroom gebruiken.

Staat dat niet haaks op elkaar? Te véél stroom en te weinig stroom? En zo worden we met elkaar gigantisch voor de gek gehouden………

Kersten
Kersten
14 dagen geleden

Er zijn al heel veilige kleine nucleaire reactoren voor een enkele huishouden dat een leven meegaat en niet eens zo duur is. Alleen mag het niet verkocht worden. Waar denk je dat die Mars rover op loopt?

Jroam
Jroam
14 dagen geleden

Maar blijven stemmen.
Is het niet schattig, een Nazi Nicht in de hoofdrol?!
Een Nazi Nicht die er op geilt om paal & perk te stellen voor iedereen.
Maar zelf niet de consequenties wenst te dragen van zijn keuzes!

George
George
14 dagen geleden

Het is hoog tijd dat de Haagse leugenfabriek onder stroom wordt gezet.
Die Globalistische ambtenarenkliek heeft een psychiatrische aandoening en moet behandeld worden met ECT, Elektroshocktherapie.
Dat lijkt me een perfecte behandeling om tot een zinvol beleid te komen.

San
San
14 dagen geleden

Alles wat dit soort berichten inhouden, is alleen maar bedoeld, om de belastingen te kunnen verhogen. Of dat nou schaarste met olie, gas, water, of stroom. Ze kunnen niks anders dan liegen, bedriegen, en bovenal stelen. Dus wat gaan wij volk doen met deze corrupte organisatie die roverheid heet, doen?? Laten zitten, of trekken we ze het gebouw uit en berechten ze. Want het zijn niet meer dan ordinaire dieven. En smerige!!

BREH47
BREH47
14 dagen geleden

Hier is een mooie bevestiging van de erg grote problemen met de super lage EROI (Energy Return On Invested) van de super-instabiele wind- & zonne-energie (wiebelstroom) aangesloten op het landelijke energie-net!

Dit was & is de domste en meest labiele onzinnige landelijke energie-opwekking ooit verzonnen, misschien wel leuk voor thuis, maar niet als landelijk stabiele energie-opwekking! En de vele dombo’s in de regering begrijpen dit nog steeds niet en zullen dit nooit gaan begrijpen, omdat men nooit serieus wetenschappelijke kennis hierover heeft verzameld en goed opgeleide ingenieurs heeft opgezocht zoals:

Zie bv. oud Prof. Dr. Ir. Kees de Lange
https://m.youtube.com/watch?v=MeOp5LfrvdE

De Dual Fluid Reactor (DFR) zou de hoogste theoretische meest rendabele & stabiele moderne & veilige kernenergie opwekking kunnen zijn met een zeer hoge EROI rond 1000-2000 ! Dit is een door Duitse wetenschappers ontwikkelde Dual-Fluid-Reactor! Dit volg ik al ruim 10 jaren. Rwanda krijgt zo’n super modern DFR-systeem las ik ooit. Deze Duitse DFR-groep is gevlucht naar Canada, omdat men in Duitsland niet werd ondersteund! Jammer! Mooie kans gemist voor Duitsland! Die hebben ook hun eigen oude kerncentrales vernietigd! Hoe dom kan men zijn? Kernenergie is in principe, de meest stabiele energie opwekking ideaal voor een landelijk energie-net. Men kan vanwege de hoge werk-temperatuur van de DFR rond 1000 graden Celcius ook waterstofgas maken uit water, een zeer schone niet-vervuilende brandstof.
Ouderwetse kernenergie heeft slechts een EROI=75 en windenergie EROI=3,9 en tenslotte solar EROI=1,6.

De DFR is een generatie V-reactorconcept dat twee afzonderlijke circulerende vloeistoffen gebruikt: een gesmolten actinidebrandstof en een vloeibaar loodkoelmiddel. Dit ontwerp maakt gebruik bij 1000C en atmosferische druk, waardoor tot 100 keer beter brandstofgebruik wordt bereikt dan de ouderwetse lichtwaterreactoren en de transmutatie van kernafval mogelijk wordt met de moderne nog in ontwikkeling zijnde DFR.

Van der Genoegen
Van der Genoegen
14 dagen geleden

Die Rob Jatten van D66 is de Grootste charlatan allertijden.

yvonjana
yvonjana
13 dagen geleden

Toen ik hier kwam wonen, heb ik al vrij snel de zonnepanelen totaal laten uitzetten.
Dacht nu zal mijn energie wel mogelijk te duur worden, is dus helemaal niet zo volgens mij en mijn gebruik.
En mijn gebruik toont dat dus ook en mijn maandtermijn is niet meer dan 90 euro maandelijks!

Back to top button
37
0
We lezen graag je reactie!x