Demissionair premier Mark Rutte zei vandaag tijdens het coronadebat dat het kabinet ‘echt geen vaccinatieplicht wil’. Maar hij wil het ook niet 100 procent uitsluiten. “Het is niet zo dat we daar nu voorbereidingen voor treffen.”
“Aan de ene kant is het goed nieuws om te horen dat de minister-president geen plannen heeft om een vaccinatieplicht in te voeren, maar hij laat het toch open,” reageerde PVV-voorman Geert Wilders. “Hij zegt niet: ik ga het nooit doen. Hij zegt: ik kan niet uitsluiten dat er in de toekomst een situatie ontstaat dat het toch moet of dat ik het toch ga doen.”
Rutte sluit een #vaccinatieplicht dus niet uit. Ongelooflijk. Onacceptabel. #coronadebat #Wilders pic.twitter.com/BSbyTNtBK3
— Geert Wilders (@geertwilderspvv) August 18, 2021
Zeg toch gewoon: ik ga het nooit doen
“Dan zegt hij toch iets wat de Kamer anders vindt,” benadrukte Wilders. “De Kamer heeft herhaaldelijk uitgesproken dat in geen geval een vaccinatieplicht tot de mogelijkheden kan behoren. Mijn partij, maar ook een meerderheid van de Kamer heeft twee of drie keer uitgesproken dat wij in geen enkel geval een vaccinatieplicht acceptabel vinden.”
“Waarom zegt u niet gewoon: ik ga dat nooit doen?” vroeg Wilders aan Rutte. “Zeg toch gewoon: ik ga het niet doen, ik ga het nooit doen en de Kamer wil het niet.”
Die komt er dus
“Ik wil het ook niet en ik denk ook niet dat we het ooit gaan doen,” zei premier Rutte. “Maar met dit virus en alle mutaties – je weet het nooit, wat er over een jaar, twee jaar aan de hand is. Je kunt niet categorisch gegarandeerd zeggen: het zal nooit gebeuren, omdat het virus zo onvoorspelbaar is.”
Schrijfster en columniste Marianne Zwagerman reageert: “Die komt er dus.”
Rutte zegt dat het kabinet ‘echt geen vaccinatieplicht wil’. Maar hij wil het ook niet 100 procent uitsluiten. “Maar het is niet zo dat we daar nu voorbereidingen voor treffen.” #Coronadebat
— Mike Muller (@_MikeMuller) August 18, 2021
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






De redactie van deze Nederlandse krant is een wit, rottend bolwerk. Oud-stagiair klapt uit de school
Onderzoek naar wangedrag WEF-oprichter Schwab: ‘En maar lachen om de complotdenkers en de wappies’
Wakker worden. De grootste uitbuiter en crimineel is de overheid. Leeuwarden in de ban van gele hesjes
Oliver Stone: “Pokémon Go is nieuwe vorm van invasie die leidt tot robotmaatschappij”
Het grote cholesterolbedrog ontmaskerd. Dit nieuwe onderzoek laat zien waarom het geen zin heeft om statines te slikken
Mensenrechtenorganisatie: “Wereld Natuur Fonds betrokken bij geweld en misbruik in Afrika”
CDA-minister wil vaart maken met verbod op politieke partijen die ‘democratie ontwrichten’
Experts slaan alarm over transvetten in voedsel
Ierse patriotten vechten terug